Inzulínová terapie z ošetřovatelského hlediska
Abstrakt
Diabetes mellitus je závažné a nevyléčitelné onemocnění se sklony ke specifickým komplikacím, známé již od roku 1550 před naším letopočtem. Poslední světové studie ukazují, že diabetem trpí na 347 miliónů lidí a počet se stále zvyšuje. Léčba diabetu spočívá v dodržování dietních opatření. Po dietě a perorálních antidiabeticích je poslední možností léčby exogenní přísun inzulínu.
Právě exogenní podání inzulínu bylo v roce 1922 revolucí v léčbě diabetu mellitu. Od té doby docházelo a stále dochází k vývoji bezpečnějších a šetrnějších inzulínů. Inzulín je v kapalné formě v lahvičkách či cartridgích a možnost aplikace je zatím pouze injekční. Předpokládá se však, že do budoucna bude nalezena jiná, stejně účinná, možnost aplikace.
Cílem práce je zmapovat specifika ošetřovatelské péče o klienty s inzulínovou terapií a odpovědět na výzkumné otázky: ?Jaké mají specifické potřeby klienti
s inzulínovou terapií? Jakým způsobem se sestra podílí na edukaci klienta s inzulínovou terapií? Mají pacienti s inzulínovou terapií dostatek informací o diabetu mellitu
a inzulínové terapii?? Mají pacienti dostatek informací o diabetu mellitu a inzulínové terapii??
Práce má teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá informacemi o diabetu mellitu, inzulínu, inzulínové terapii a rolí sestry v péči o diabetiky. Výzkumná část práce byla zpracována kvalitativní formou výzkumného šetření, metodou rozhovoru. Anonymní rozhovor s polootevřenými a otevřenými otázkami poskytlo deset respondentů, diabetiků s inzulínovou terapií. Data vzešlá z rozhovorů byla zpracována do kazuistik a do kategorizačních tabulek. Výzkumné otázky byly zodpovězeny a cíl práce byl splněn. Z výzkumu tedy vyplývá, že pacienti mají dostatek informací
o diabetu a inzulínové terapii. Specifika ošetřovatelské péče o diabetiky s inzulínovou terapií se odvíjejí od potřeb pacienta. Nejčastěji pacienti zmiňovali potřebu kontaktu
s ostatními diabetiky. Sestra se na edukaci pacientů s inzulínovou terapií podílí především jako učitelka techniky aplikace a manipulace s inzulínovým perem.
Tato práce sloužila jako podklad pro vytvoření edukačního materiálu pro sestry. Tento materiál může sestrám sloužit jako doporučení postupu v edukačním procesu
s diabetiky využívající inzulínové pero nebo studentům zdravotnických oborů jako výukový materiál.