Stravovací návyky a životní styl u metabolického syndromu
Abstrakt
ABSTRAKT
Stravovací návyky a životní styl u metabolického syndromu
Bakalářská práce se zabývá problematikou stravovacích návyků a životního stylu u pacientů s metabolickým syndromem léčných v diabetologických poradnách.
Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První (teoretická) se zabývá stávajícími
a nově zjištěnými poznatky v oblasti této problematiky, stravovacími návyky a životním stylem. Na prvním místě jsem studovala problematiku a změny u MS. V počáteční kapitole zmiňuji hlavní složky a následně se zabývám nejdiskutovanějšími změnami v posledních letech. Poslední zmiňovanou částí jsou faktory ovlivňující MS, zde jsem
se zabývala nejdůležitějšími kategoriemi, mezi které patří stravovací zvyklosti, pohybová aktivita, kouření, genetika a stres.
Část druhá (empirická) má objasnit problémy s dodržováním správných stravovacích návyků a životního stylu. Má prokázat správnost a účinnost edukace
u osob vykazujících příznaky MS. Práce byla řešena jako kvantitativní výzkum,
ve kterém byl cílovým souborem zvolen vzorek 120 respondentů vykazující MS v diabetologických poradnách. Pro získání potřebných informací bylo použito dotazníkového šetření.
Výzkumem byla potvrzena relativně správná edukace a stravovací návyky
u pacientů s MS. Při dotazování bylo zjištěno, že 77 % respondentů tvrdí, že má dostatečné množství informací a správné stravovací návyky. Avšak při hlubším prozkoumání jejich stravovacích návyků bylo zjištěno, že pouze 67 % opravdu
ví jak se správně stravovat. Na druhou stranu 23 % sledovaných nemá dostatek informací od lékaře, tudíž nemohou mít ani správné stravovací návyky. Pozitivním výsledkem je, že dvě třetiny pacientů edukovaných v diabetologických poradnách
se opravdu dokáží správně stravovat a pracovat s informacemi, které dostávají. Bohužel zbylých 10 % má dostatek informací od svého lékaře, ale nedokáží s informace pracovat tak, aby došlo k úpravě stravovacích návyků. Součástí této bakalářské práce je zdravotně výchovný materiál, který je určen pro pacienty, kteří nemají dostatek informací nebo těm, kteří se orientují v problematice, ale mají zájem se dozvědět víc.