Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHála, Jaroslav
dc.contributor.authorKotnová, Andrea
dc.date.accessioned2021-12-03T12:50:58Z
dc.date.available2021-12-03T12:50:58Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2011-08-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20633
dc.description.abstractMá diplomová práce pojednávala o dvou institutech trestního práva - o vazbě a o výchovném ústavu. Záměrem práce bylo teoreticky a empiricky zpracovat stanovenou problematiku, podat ucelený obraz o obou alternativách a komparovat je. Cílem práce bylo dalšími informacemi přispět do rozhodovacího procesu v oblasti vazebního nebo alternativního řešení problematiky delikvence mladistvých. Svou práci jsem rozdělila na část teoretickou a empirickou. V teoretické části jsem vymezila legislativní podklad výkonu vazby v ČR se zřetelem k mladistvým pachatelům, zmapovala jsem psychosociální problematiku výkonu vazby mladistvých, dále jsem zpracovala legislativní podklad umisťování mladistvých do výchovných ústavů a nastínila psychosociální problematiku pobytu mladistvých ve výchovných ústavech. V závěru jsem se zabývala možnostmi a mezemi umístění mladistvých do výchovných ústavů namísto vazebního řešení. V úvodu empirické části jsem stanovila cíle práce a výzkumné otázky. K zodpovězení těchto otázek jsem provedla kvalitativní výzkumné šetření analyzující pobyt mladistvých ve vazbě a ve výchovném ústavu. Respondenty jsem získala účelovým výběrem přes výchovné ústavy. Potřebná data jsem získala prostřednictvím moderovaných polostrukturovaných rozhovorů se 7 mladistvými, jež prošli vazbou i výchovným ústavem. Rozhovory jsem přepsala a vytvořila z nich kasuistiky. Získaná data jsem analyzovala metodou zakotvené teorie, otevřeným kódováním. Výzkum ukázal odlišnosti v prožívání vazby a pobytu ve výchovném ústavu u mladistvých delikventů. Prokázalo se, že vazba je pro mladistvé stresující situace, která však destruktivním způsobem neovlivňuje osobnost mladistvého. Oproti tomu pobyt ve výchovném ústavu respondenti hodnotili kladně a zdůrazňovali jeho pozitivní efekt na svou osobnost. Výzkum dále odhalil důvody mimořádných událostí ve výchovných ústavech, jež spočívají zejména v neochotě přizpůsobit se režimu a v touze po svobodě. Nové poznatky práce spočívají v prokázání nedostatečného využívání nabízených programů ve věznicích. Z toho důvodu jako optimalizační doporučení navrhuji zvýšení informovanosti a motivace vězňů pro účast na těchto programech.cze
dc.format155 s.
dc.format155 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmimořádné událosticze
dc.subjectmladistvýcze
dc.subjectpsychosociální problematikacze
dc.subjectvazbacze
dc.subjectvýchovný ústavcze
dc.subjectDetentioneng
dc.subjecteducational institutioneng
dc.subjectextraodrinary eventseng
dc.subjectjuvenile delinquencyeng
dc.subjectpsychosocial issues.eng
dc.titleUmístění do výchovného ústavu jako alternativa výkonu vazby.cze
dc.title.alternativePlace into the Penitentiary as an alternative of an execution of a punishment.eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag20869
dc.description.abstract-translatedMy diploma thesis deals with two institutes of penal law ?detention and a court-ordered institutional education. The aim of the study was to tackle the issue theoretically and empirically, to give a comprehensive picture of both alternatives and to compare them. The aim was to add some information to contribute to decision-making in detention or alternative solutions in the issue of juvenile delinquency. The thesis is divided into two sections - theoretical and empirical. In the theoretical part, the legal basis of detention in the Czech Republic with regard to juvenile delinquents is defined, psychosocial issues of the juvenile delinquents detention are surveyed, the legislative base of the placement of juveniles into educational institutions is described, and the psychosocial issues connected with the stay of juvenile delinquents in educational institutions are outlined. In the final part, the possibilities and limits of the juvenile delinquents´ placement into educational institutions rather than detention solutions are discussed. At the beginning of the empirical section of the work, the objectives and research questions were stated. To answer these questions, a qualitative research investigation analyzing the stay of juveniles in detention and an educational institution was carried out. The respondents were chosen by a purposeful selection in educational institutions. The necessary data were obtained by conducting modeled semi-structured interviews with 7 juveniles who had gone through both detention and an educational institute. The interviews were transcribed and case studies were developed from them. The collected data were analyzed using the grounded theory method, open coding. The research has shown differences in experiencing detention and the stay in an educational institution in juvenile delinquents. It has been proved that detention is a stressful situation for juvenile delinquents, but it does not have a destructive affect on the personality of the juvenile. In contrast, the stay in an educational institution was evaluated positively by the respondents, and they emphasized its positive effect on their personalities. The research has also revealed the reasons for incidents in educational institutions, which result from boredom and the unwillingness of the juvenile to adapt to the regime. Now findings of the thesis demonstrate an insufficient use of the programs offered in penitentiaries. For this reason, as an optimization recommendation, I suggest to increase awareness and the motivation of prisoners to participate in these programs.eng
dc.date.accepted2012-09-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePražmová, Věra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam