Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorTrešlová, Marie
dc.contributor.authorBlafková, Šárka
dc.date.accessioned2021-12-03T12:51:51Z
dc.date.available2021-12-03T12:51:51Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2012-05-21
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20739
dc.description.abstractV této diplomové práci byly stanoveny dva cíle. Cíl 1: Zmapovat efektivní dovednosti, které sestry využívají při komunikaci se seniory s poruchou sluchu. Cíl 2: Zjistit, jak na seniory s poruchou sluchu působí nevhodná komunikace sester. Oba cíle byly splněny, protože jsme potvrdili a nepotvrdili hypotézy a také získali odpovědi na výzkumné otázky. Kvantitativní šetření bylo provedeno u všeobecných sester pracujících na odděleních následné péče, v domovech pro seniory a v agenturách domácí péče. Byla upřednostněna technika dotazníku. Při tvorbě dotazníku bylo vybráno 18 otázek otevřeného i uzavřeného typu. Před rozdáním dotazníků předcházel předvýzkum, který napomohl některé otázky upravit či doplnit. Při předvýzkumu byl dotazník rozdán šesti sestrám pracujících na oddělení následné péče a v domovech pro seniory v Jihočeském kraji. Dotazníky byly rozdány 200 sestrám, řádně vyplněných dotazníků využitelných ke zpracování se vrátilo 178, návratnost tedy byla 89 %. Dotazníky byly zpracovány během měsíce ledna 2012. Pro kvantitativní šetření byly určeny tři hypotézy. Hypotéza 1: Druh vzdělání ovlivňuje komunikační dovednosti sester při komunikaci se seniory s poruchou sluchu, byla potvrzena. Hypotéza 2: Sestry dodržují zásady komunikace se seniory s poruchou sluchu, se také potvrdila. Naopak hypotéza 3: Sestry vnímají ošetřovatelskou péči o seniory s poruchou sluchu jako zatěžující, potvrzena nebyla. Při kvalitativním šetření byla využita technika polostrukturovaného rozhovoru s 10 seniory s poruchou sluchu. Rozhovor byl veden na podkladě předem stanovených otázek. Otázky respondenti zodpovídali během měsíce února 2012. V rámci kvalitativního šetření se zodpověděly tři výzkumné otázky. Výzkumná otázka 1: Jak na seniory s poruchou sluchu působí současný způsob komunikace sester? Odpověď 1: : Současný způsob komunikace sester působí na seniory s poruchou sluchu pozitivně. Na výzkumnou otázku 2: Jak vnímají senioři s poruchou sluchu nonverbální komunikaci sester? vyplynula odpověď 2: Nonverbální komunikaci sester senioři s poruchou sluchu vnímají jako přijatelnou. Poslední výzkumná otázka 3: S jakými problémy se senioři s poruchou sluchu setkávají při komunikaci se sestrou? byla zodpovězena odpovědí 3: Senioři s poruchou sluchu uvedli jako nejčastější problém nedodržování očního kontaktu. Výstupem této práce je standard, jehož obsahem bude postup komunikace se seniorem s poruchou sluchu, aby byla zajištěna kvalitní komunikace se seniory s poruchou sluchu. Tento standard bude poskytnut zařízením, ve kterých bylo prováděno kvantitativní i kvalitativní šetření. Dále je výsledkem práce informační brožura zaměřená na doporučení pro komunikaci se seniory s poruchou sluchu.cze
dc.format92 s. (172 181 znaků)
dc.format92 s. (172 181 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectseniorcze
dc.subjectporucha sluchucze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectvšeobecná sestracze
dc.subjectzásady komunikace se seniorem s poruchou sluchucze
dc.subjectsenioreng
dc.subjecthearing losseng
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectgeneral nursingeng
dc.subjectprinciples of communication with the elderly with impaired hearingeng
dc.titleProblematika komunikace se seniory s poruchou sluchucze
dc.title.alternativeCommunication with elderly people suffering from a hearing disordereng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag26426
dc.description.abstract-translatedPeople communicate to understand one another and share information. Speaking is crucial in the course of everyone's entire life. In this thesis, we have focused on the issues related to communication with seniors with a hearing disorder. It is necessary to properly diagnose the hearing disorder using suitable methods of examination, and subsequently propose possible means of therapy and train the patient on use of the hearing aid if necessary. Two objectives were set out, both of which were achieved. Objective 1: Map the effective skills used by nurses when communicating with seniors with a hearing disorder. Objective 2: Determine how unsuitable communication by nurses affects seniors with a hearing disorder. A quantitative and qualitative examination was performed. Within the quantitative examination, 200 questionnaires were handed out, of which 178 properly completed were returned for processing. The qualitative examination consisted of a semi-structured interview of ten seniors with a hearing disorder with the help of technology. We defined three hypotheses. Hypothesis 1: The type of education affects nurses' communication skills with seniors with a hearing disorder. Hypothesis 2: Nurses adhere to the principles of communication with seniors with a hearing disorder. Both hypotheses were confirmed. Hypothesis 3: Nurses consider care for seniors with a hearing disorder to be a burden. The last hypothesis was not confirmed. Three research questions were also defined. Research question 1: How does the current manner of communication by nurses affect seniors with a hearing disorder? Answer 1: The current manner of communication of nurses with seniors with a hearing disorder has a positive effect. Research question 2: How do seniors with a hearing disorder perceive non-verbal communication by nurses? Answer 2: Seniors with a hearing disorder consider the non-verbal communication of nurses to be adequate. Research question 3: What problems do seniors with a hearing disorder encounter when communicating with nurses? Answer 3: The most common problem mentioned by seniors with a hearing disorder was lack of eye contact.eng
dc.date.accepted2012-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul chirurgiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSchusterová, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam