Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNováková, Dita
dc.contributor.authorPálková, Hana
dc.date.accessioned2021-12-03T12:51:57Z
dc.date.available2021-12-03T12:51:57Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2012-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20747
dc.description.abstractTéma diplomové práce je Atopický ekzém u dětí a jeho zdravotně sociální dopad. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je zaměřena na vysvětlení základních pojmů v dermatologii, je zde uvedena anatomie, fyziologie kůže a její zvláštnosti v dětském věku, definice atopického ekzému, jeho etiopatogeneze, klinický obraz, léčba, zdravotní, sociální dopady ekzému a ošetřovatelská péče. V praktické části práce byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit dopad onemocnění na dítě a jeho rodinu. Druhým cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakou úlohu má sestra při léčbě dítěte s atopickým ekzémem. Třetím cílem bylo vytvořit edukační brožuru pro rodiče dětí s atopickým ekzémem. K dosažení těchto cílů bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření metodou dvou polostrukturovaných rozhovorů. První ze dvou rozhovorů byl veden s matkami nemocných dětí. Výzkumný soubor tvořilo deset matek, z toho pět pocházelo z Prahy a pět z Českých Budějovic. Druhý rozhovor byl určen sestrám v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost, dermatologů a alergologů. Druhý výzkumný soubor tvořilo osm sester, z toho čtyři byly od praktického lékaře pro děti a dorost, dvě od dermatologa a dvě od alergologa. Sestry, stejně jako matky, pocházely z Prahy a Českých Budějovic. U matek a dětí bylo zjištěno několik problémů, které řeší nejčastěji. Malé děti do čtyř let na nemoci nejhůře snášejí svědění a bolest, část těchto dětí nesnáší ani denní ošetřování pokožky. Dětem od pěti let a starším vadí nízký kontakt s vrstevníky a omezení v zájmových činnostech. Při svých koníčcích se nesmí zapotit a jejich kůže nesmí přijít do styku s dráždivými látkami. Matky trápí nepředvídatelnost nemoci a dále to, že nevědí, jestli ekzém někdy zmizí. Strach mají i z toho, aby se ekzém nezhoršoval. Mezi zdravotní komplikace atopického ekzému patří Stafylokokus aureus, Kandida albicans, bradavice, moluska a opary v ložiscích ekzému. Dalšími komplikacemi jsou svědění, bolest, poruchy spánku u matky a dítěte, následná únava, zhoršení výkonnosti ve škole, práci. Vztahy s okolím mají děti a matky kladné, jen někdy se setkávají se zvědavými pohledy. Problémy mají matky s nedostatkem času na partnera. U sester bylo zjištěno, že kromě administrativních činností a plnění ordinací lékaře, pacienty samy needukují, edukaci vždy provádí lékař, sestry podávají jen doplňující informace a edukační materiály, zodpovídají na případné praktické dotazy rodičů. Výsledky výzkumu mohou být využity pro rodiče a jejich děti s atopickým ekzémem jako zdroj informací o problémech, se kterými se mohou setkat a pomoc jim naleznout jejich řešení. Výstupem práce je edukační brožura pro rodiče dětí s atopickým ekzémem.cze
dc.format80 s.
dc.format80 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAtopický ekzémcze
dc.subjectDítěcze
dc.subjectKůžecze
dc.subjectOšetřovatelská péčecze
dc.subjectSestracze
dc.subjectStigmacze
dc.subjectZdravotně sociální dopadcze
dc.subjectAtopic eczemaeng
dc.subjectBabyeng
dc.subjectLeathereng
dc.subjectNursingeng
dc.subjectNurseeng
dc.subjectStigmaeng
dc.subjectHealth and social impacteng
dc.titleAtopický ekzém u dětí a jeho zdravotně sociální dopadcze
dc.title.alternativeAtopic eczema in children's health and social impacteng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag26439
dc.description.abstract-translatedThe thesis deals with atopic eczema in children and its health and social impact. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on explaining the basic concepts in dermatology, presenting the anatomy and physiology of skin and its specific qualities in childhood, defining the atopic eczema and outlining its etiopathogenesis, clinical presentation, treatment and nursing care as well as health and social impacts of eczema. The practical part of the thesis set up three goals. The first objective was to determine the impact of the disease on children and their families. The second objective of the research was to determine the role of a nurse in the treatment of children with atopic eczema. The third objective was to create an educational brochure for parents of children with atopic eczema. To achieve these objectives, a qualitative research based on two semistructured interviews was carried out. The first of the two interviews was conducted with mothers of sick children. The research group consisted of ten mothers, five from Prague and five from České Budějovice. The second interview was performed with nurses in GP surgeries for children and adolescents and in surgeries of dermatologists and allergists. The second research group consisted of eight nurses, four of which worked in GP surgeries for children and adolescents, two with dermatologists and two with allergists. Nurses, as well as mothers, came from Prague and České Budějovice. Attention was paid to problems that mothers and children find the most annoying. Small children under four years of age are most bothered by the itching and pain; part of these children also dislike daily skin care. Children from five years up are upset about insufficient contact with their peers and limitations in performing their activities of interest. They have to make sure they do not swear while enjoying their hobbies and their skin must not come into contact with irritants. Their mothers suffer from the unpredictability of the disease and from not knowing whether the eczema will ever disappear. They also fear that the eczema might get worse. The medical complications related to atopic eczema include Staphylococcus aureus, Candida albicans, warts, Molluscum contagiosum and herpes in eczema-affected areas. Other complications include itching, pain, sleep disorders in the mother and child, subsequent fatigue, impaired performance at school and/or work. Generally, children and mothers have positive relationships with others, yet sometimes the have to face curious looks. Mothers tend to spend less time with their partners than they would desire. As for nurses, it was found out that the primary role in patients? education is played by doctors, whereas nurses, in addition to performing their administrative duties, provide additional information and educational materials and respond to parents? practical questions. The research results may serve mainly to parents and their children with atopic eczema as a source of information about the problems they might encounter, helping them to address such problems. The output of the thesis will be an educational brochure for parents of children with atopic eczema.eng
dc.date.accepted2012-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFendrychová, Jaroslava


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam