Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorMinaříková, Mirka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:17:40Z
dc.date.available2021-12-03T13:17:40Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20836
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá hudebním vzděláváním žáků se zrakovým postižením v průběhu primární edukace, zaměřuje se na vzdělání v základních uměleckých školách. Cílem je pomocí teoretických východisek popsat a dále zmapovat hudební výuku žáků se zrakovým postižením, kteří navštěvují základní umělecké školy. Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První z nich vysvětluje pojem zrakového postižení, uvádí jeho různá dělení a možnosti využití sluchového, hmatového, čichového a chuťového vnímání jako kompenzačních smyslů zrakově postižených. Ve druhé kapitole jsou stručně popsány možnosti a způsoby vzdělání žáků se zrakovým postižením. Poslední třetí kapitola se soustřeďuje na oblast hudebního vzdělávání. Největší část se věnuje hudební výuce žáků se zrakovým postižením v rámci základní umělecké školy. K dosažení výzkumných cílů práce bylo pro praktickou část použito kvalitativního postupu. Pro sběr dat byla zvolena metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory probíhaly s osmi respondenty z řad ředitelů, zástupců ředitelů nebo pedagogů oslovených základních uměleckých škol Jihočeského kraje, kteří mají nebo měli zkušenost s výukou žáků se zrakovým postižením. Ze závěrečného zpracování výsledků praktické části práce vyplývá několik skutečností. Pedagogům, vyučující žáky s postižením zraku bez odborného vzdělání zaměřeného právě pro výuku těchto žáků, se nabízí jediná možnost metodického vedení žáků, a to udržováním pravidelného kontaktu a spoluprácí s pedagogy působící na Konzervatoři Jana Deyla v Praze. Osvojení si Braillského notopisu a teoretických základů hudební nauky, a tím tedy i samotné uskutečňování výuky, je velmi důležité pro samotnou hru na hudební nástroj u žáků se zrakovým postižením a také pro možnost dalšího vzdělávání uměleckého směru. Ve hře na hudební nástroj záleží na správném začátku výuky, na spolupráci pedagoga s dítětem a s rodiči a na důslednosti vyučujícího ve výuce. Způsobů začlenění se do kolektivních aktivit je několik. Hudební uplatnění žáků se zrakovým postižením jako možnost pracovního zapojení je již věcí všední, avšak mnohdy složitou. Práce může vést k většímu povědomí pedagogů dětí se zrakovým postižením o možnostech hudebního vzdělání tohoto směru a k dalšímu prohlubování tématu rozšiřováním teoretických i praktických poznatků.cze
dc.format72 s.
dc.format72 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjecthudební nástrojcze
dc.subjecthudební výchovacze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectzrakové postiženícze
dc.subjectžák se zrakovým postiženímcze
dc.subjectmusic instrumenteng
dc.subjectMusiceng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectvisual impairmenteng
dc.subjectvisual impaired studenteng
dc.titleHudební vzdělávání žáků se zrakovým postižením v průběhu primární edukace se zaměřením na základní umělecké školycze
dc.title.alternativeMusic education in visually impaired students in primary education, especially at elementary schools of arteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag25648
dc.description.abstract-translatedThe Bachelor thesis deals with the issue of music education in visually-impaired students at the first stage of elementary school. The thesis focuses on elementary art schools. The goal of the thesis has been to use a theoretical foundation in order to describe and map out the music education of visually impaired elementary art school students. The theoretical part contains three main chapters, the first of which explains the term visual impairment and lists its various categories while mentioning options for using the auditory, olfactory, and gustatory senses as compensatory senses by the visually impaired. The second chapter summarily describes the options and methods of educating visually impaired students. The third, last chapter focuses on the field of music education. The largest part deals with the music education of visually impaired students in elementary art schools. A qualitative procedure was used in the practical part of the thesis to attain its research goals. Questioning and semi-structured interviews were used for data collection. A total of 8 respondents, from the ranks of Jižní Čechy Region elementary art school presidents, vice-presidents, and teachers, have been interviewed, with all of whom having experience with teaching visually impaired students. The output of processing the results of the practical part leads to several findings. Teachers who teach visually impaired student and lack the specialized education for teaching such students have only one option for leading their students methodically-namely to stay in touch and cooperate with the teachers of the Jan Deyl Conservatory in Prague. Adopting the Braille writing system as well as theoretical basics of music education, and thereby the actual execution of music education, are both very important in allowing a visually impaired student to play a musical instrument and in opening up to them the possibility of further education in an artistic field. What matters in playing a musical instrument is correct initiation of lessons, cooperation between the teacher and the child and his/her parents, and educational rigor on part of the teacher , who must take into account the personal capabilities, options, and needs of a student. There are several ways of including visually impaired students in collective activities. The workplace application of musical skills in visually impaired students is a common, yet often complicated thing. The thesis may raise teachers? awareness of visually impaired children and the related educational options. It may also lead to deepening the topic of expanding one?s theoretical and practical knowledge.eng
dc.date.accepted2013-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMíková, Veronika


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam