Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBrabcová, Iva
dc.contributor.authorDrkošová, Petra
dc.date.accessioned2021-12-03T13:17:43Z
dc.date.available2021-12-03T13:17:43Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20844
dc.description.abstractSoučasný stav: Bezpečnostní kulturou lze nazvat soubor opatření, jimiž je možné zvýšit bezpečí pacienta v léčebné a ošetřovatelské péči. Tato činnost je rozvíjena jednotlivci nebo organizacemi se záměrem ochránit pacienta před újmou na zdraví jako následku selhání systému péče (24).Předmět: Hlavním záměrem šetření bylo zmapování vztahu mezi úrovní organizační kultury ve sledovaných oblastech (komunikace, styl vedení) a bezpečností poskytované péče.Metodika: Zpracování empirické části bakalářské práce bylo vypracováno na základě použití kvantitativní metody výzkumu, sběru dat pomocí dotazníku.K vyhodnocení stylu vedení staniční sestry a otázek zabývajících se komunikací v týmu bylo použito modifikovaných otázek standardizovaného dotazníku dle Kollárika a spol. Škála sociálnej atmosféry v skupine (35). V tvrzeních zkoumajících kulturu bezpečí, byly zčásti zastoupeny otázky metodiky AHRQ - Agency for Healthcare Research and Quality (36), české verze překladem Filka a Kotrbová (37). Výzkumné šetření probíhalo v dubnu 2013 v nemocničním zařízení IKEM v Praze. Získaná data byla podrobena statistické analýze pomocí programu SPSS 16.0. Výzkumný soubor: Šetření se zúčastnili sestry a zdravotničtí asistenti pracující na standardních odděleních, odděleních intenzivní péče a odděleních resuscitační péče nemocnice IKEM v Praze. Z celkového počtu 160 rozdaných dotazníků bylo navráceno 118 (100 %) vyplněných dotazníků. Návratnost byla tedy 73,8 %. Výsledky: Záměrem výzkumného šetření bylo vyhodnotit vztah mezi stylem vedení staniční sestry, komunikací v týmu a bezpečnou péčí o pacienty. Z výsledků šetření v oblasti komunikace vyplynulo pozitivní vyjádření sester ke včasnosti předávání nových důležitých poznatků, hůře dopadla systematičnost a pravidelnost předávání informací. K hodnocení efektivnosti komunikace v ošetřovatelském týmu se kladně vyjádřilo 45,8 % sester a možnost diskuze připouští 68,6 % sester. Dodržování pravidel slušného chování a pravidla diskrétnosti se zdají být samozřejmostí. Důležité je respektování rozdílných názorů a vzájemné naslouchání v týmu.Šikana na pracovišti není bohužel výjimečná. Je pozitivní,v souvislosti s bezpečnou péčí o pacienty, že se sestry nebojí požádat kolegy o radu. Při prosazování stylu vedení orientovaného na lidi se staniční sestra zajímá o členy týmu nejen po stránce profesní, ale i po stránce lidské. Připouští diskuzi o zadaných úkolech, respektuje názor kolektivu a jednotlivce na nové informace. Mezi pozitivní charakterové vlastnosti rozhodně řadíme empatii, kterou dle respondentů staniční sestry disponují a zajímají se také o problémy jednotlivých sester. Je přínosné, a pro staniční sestry dobrou vizitkou, že sestry vnímají jejich hodnocení jako spravedlivé. Mezi základní pravidla bezpečné péče řadíme hygienu rukou u zdravotnického personálu a jednoznačnou identifikaci pacienta. Hygiena rukou je nejjednodušší prevencí nemocničních nákaz, kterou mají zdravotníci dle zákona dodržovat a dle odpovědí také dodržují. Co lze zlepšit při preferování bezpečné péče je podání léku na základě ordinace po telefonu, podávání generických léčiv bez opravy v ordinacích. Do odstranění těchto nedostatků musí být zapojeni lékaři. Velmi pozitivní je přístup sester k nahlášení nežádoucí události, kdy by téměř všichni respondenti (98,3 %) neváhali pochybení nahlásit bez ohledu na přístup vedení oddělení. Dle názoru sester se vedení oddělení o pochybení zajímá, sestry jsou informovány o chybách, které se na oddělení stanou a probíhá diskuze o možnostech prevence opakujících se chyb. Závěry: Z výsledků šetření vyplývá, že bezpečná péče je ošetřovatelským personálem vnímána pozitivně. Důležité je, aby byla idea přijímána a podporována vedením oddělení a zdravotnického zařízení. Sestry vnímají svoji přímou nadřízenou kladně. Snaha o předcházení komunikačních omylů v kolektivu vede přes vstřícnost a naslouchání.cze
dc.format87 s.
dc.format87 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectsestracze
dc.subjectstyl vedenícze
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectbezpečnostní kulturacze
dc.subjectbezpečná péčecze
dc.subjectnurseeng
dc.subjectleadership styleeng
dc.subjectcommunicationeng
dc.subjectsafety cultureeng
dc.subjectsafe careeng
dc.titleBezpečnostní kultura na oddělenícze
dc.title.alternativeSafety standards in the departmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag26316
dc.description.abstract-translatedThe present state: Safety culture is a package of measures increasing safety of a patient in a health resort and in nursing care. These activities are implemented by individuals or organisations with the aim of protecting patient from damage to health, resulting from failure of care (24).Subject: The main purpose of investigation was surveying relations of the level of organisation culture in relation to domains of interest and safety of nursing care. Methodics: The impirical part of the bachelor?s thesis was done with the use of quantitative method of research ? data collecting by questionnaire. Evaluation of the style of leadership of the head nurse and questions applied to communication in team was undertaken with the use of modified questionnaire following Kollárik et al. Range of social atmosphere in a group (35). In statements exploring the culture of safety were included questions adopted from AHRQ methodics (36), Czech translation by Filka and Kotrbová (37). The research was conducted in April 2013 in the IKEM hospital in Prague. The data obtained were processed by statistical analysis with the use of SPSS 16.0 programme.The investigation set: Nurses and nursing assistants employed in the IKEM hospital in Prague. Out of the total of 160 distributed questionnaires, 118 completed pieces were obtained. The return rate was thus 73.8 %.Results: The aim of the research was evaluation of relations among the head nurse leadership, communication in team, and safe care of patients. The results of research concerning communication indicate positive evaluation of nurses as to timely distribution of important informations; somewhat worse were results concerning systematic and timely distribution of information. As to rating of effective communication in the team of nurses, 45.8 % of nurses responded positively and 68.6 % of nurses mentioned possibility of discussion. Complience with rules of correct behaviour and discretness seem to be matter of course. Important is respect to differences in opinion and mutual perception in the team. Unfortunatelly, chicane at the workplace is not an exception. A positive feature is that nurses are not afraid to ask colleagues for advice if patient safety is concerned.In implementation of leadership style in relation to patients head nurse is interested in members of team not only as to professional aspects but also as to personal aspects of nurses. She accepts discussion about about tasks, considers opinions of members of the team as well as individual nurses as to new information. Empathy is a positive character quality of a head nurse and she takes interest concerning problems of individual nurses.Among basic rules of safe care belongs hygiene of hands with the nursing personal and safe identification of a patient. Hands hygiene is the simplest prevention of hospital infection, which hospital personal must keep according to law and which they comply with, according to responses. There is possibility of improvement in application of safe care serving medicine as ordered by phone information and serving generic medicine without correction in consulting room. Doctors should be involved in removing these shortcomings. Highly positive is the approach of nurses in reporting an adverse event; nearly all respondents (98.3 %) would not hesitate to report, disregarding the opinion of the head nurse. According to opinion of nurses, head nurse is interested in adverse events and nurses are informed about mistakes which occur at the department, and discussion on prevention of repeated mistakes takes place.Conclusions: From the results of research follows that safe care is considered by personal positively. It is important that this idea is accepted and supported by head nurse and leadership of the hospital. The nurses percept the head nurse in a positive way. Effort in preventing communication mistakes in the team should include empathy and listening.eng
dc.date.accepted2013-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKyselová, Monika


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam