Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠulistová, Radka
dc.contributor.authorMachálková, Lenka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:19:07Z
dc.date.available2021-12-03T13:19:07Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20966
dc.description.abstractBakalářská práce je rozdělena do dvou částí a zabývá se problematikou edukace pacientů s kolostomií. Teoretická část popisuje oblasti kolostomie a její historie, anatomii tlustého střeva a nejčastější nemoci vedoucí k založení kolostomie. Dále je zpracována oblast ošetřovatelské péče o pacienty s kolostomií a edukační proces u těchto pacientů. V teoretické části bylo naší snahou podat komplexní informace o problematice péče o pacienty s kolostomií. Praktická část přináší výsledky z kvalitativního přístupu výzkumného šetření. K výzkumnému šetření byly stanoveny tři cíle. První cíl byl zaměřený na odkrývání jevů vztahujících se k edukačním kompetencím stomasester. Dalším cílem bylo zjistit úroveň edukačních kompetencí stomasester. Posledním cílem práce bylo zjistit, zda stomasestry účinně edukují pacienty s kolostomií. Na základě těchto cílů byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. K naplnění cílů byla použita výzkumná metoda ? polostrukturovaný rozhovor, který byl v rámci kvalitativního přístupu nejpraktičtější. Další námi navržená parciální metoda ? nezúčastněné pozorování byla zamítnuta některými subjekty výzkumného souboru. Výzkumný soubor byl tvořen dvěma skupinami respondentů, tři registrované stomasestry z regionu Jižních Čech tvořily první skupinu a šest pacientů s kolostomií tvořilo skupinu druhou. Polostrukturovaný rozhovor vedený se stomasestrami byl zaměřen na zjišťování edukačních kompetencí a na strategie, které stomasestry používají při edukaci pacienta s kolostomií. Stejná metoda byla použita i u pacientů s kolostomií, kdy naší snahou bylo zjistit, zda jsou tyto strategie efektivní, ale především zjistit, jak vůbec práci stomasester hodnotí samotní pacienti. Pro fixaci kvalitativních výsledků byl zvolen psaný záznam a tyto výsledky byly následně podrobeny důkladné analýze. Použita byla metoda kódování a pro přehlednost byly výsledky zpracovány do tabulek. Na základě výsledků výzkumného šetření bylo zjištěno, že stomasestry nedefinovaly všechny své edukační kompetence. Orientovány byly především na předoperační přípravu, pooperační péči a ve dvou případech na ambulantní péči. Myslíme si, že je to způsobené absencí pedagogického vzdělání, které nemá žádná registrovaná stomasestra z výzkumného souboru. Dále bylo zjištěno nezávisle na sobě, že strategie, které stomasestry používají při edukaci pacientů s kolostomií se shodují. Cíl edukace byl stanoven stomasestrami takto: soběstačnost pacienta při ošetřování kolostomie, shoda panovala i při definování časového rozmezí potřebného na edukaci, edukačního prostředí i edukačních pomůcek. Z rozhovorů, které byly vedeny s pacienty s kolostomií bylo zjištěno, že strategie, které stomasestry využívají jsou efektivní. Zajímavé výsledky byly zjištěny při hodnocení stomasester. Hodnocení samotných stomasester dopadlo na výbornou, ale to samé nelze říci u hodnocení ostatního zdravotnického personálu. Z výsledků výzkumných otázek lze stanovit následující hypotézy: První hypotéza: Definované edukační kompetence stomasester v rámci péče o pacienty s kolostomií jsou na vysoké úrovni. Druhá hypotéza: Při edukaci pacientů s kolostomií používají stomasestry strategii vhodně zvoleného edukačního cíle, poskytují dostatek času a prostoru pro dotazy a užívají vhodné edukační pomůcky. Třetí hypotéza: Používané strategie jsou efektivní. Čtvrtá hypotéza: Pacienti hodnotí práci stomasester velmi kladně. Výsledky práce mohou vést k doporučení pro vzdělávání sester v rámci edukace pacientů s kolostomií.cze
dc.format58 s.
dc.format58 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectedukacecze
dc.subjecteducationeng
dc.titleEdukace pacientů s kolostomiícze
dc.title.alternativeEducation of patients with colostomyeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33490
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis is divided into two parts and deals with the issues of education of patients with colostomy. The theoretical part describes the issues of colostomy and its history, colon anatomy and the most frequent diseases leading to colostomy application. The nursing care of colostomy patients and education process for these patients is also worked out there. We tried to provide complex information on nursing care of patients with colostomy in the theoretical part. The practical part brings result from qualitative approach to research. Three goals were set for the research. The first goal focused on revealing phenomena related to educational competences of stoma nurses. The next goal was to find out the level of educational competences of stoma nurses. The last goal of the thesis was to find out whether stoma nurses educate patients with colostomy effectively. Four research questions were based on the goals. The research method of semi-structured interview, which was the most practical for the qualitative approach, was used for achieving the goals. Another proposed partial method ? disinterested observation ? was rejected by some subject of the research sample. The research sample consisted of two groups of respondents. The first group consisted of three registered stoma nurses from the South Bohemian region and the second of six patients with colostomy. The semi-structured interview conducted with the nurses was aimed at educational competences and strategies used by stoma nurses for education of patients with colostomy. The same method was used for the patients with colostomy, where we tried to find out whether the strategies were effective, but particularly how patients themselves assessed the work of stoma nurses. Written record was chosen for fixation of the qualitative results and the results were subject to thorough analysis. The coding method was applied and the results were arranged into tables for higher trasparency. The results of the research have revealed that the stoma nurses did not define all their educational competences. They particularly focused on preoperative preparation, postoperative care and in two cases on outpatient care. This is in our opinion caused by absence of pedagogical education, which none of the registered stoma nurses from the research sample had. Independent findings have shown that the strategies used by the stoma nurses for education of patients with colostomy are identical. The stoma nurses defined the education goal as follows: patient self-sufficiency in colostomy treatment. Definitions of the time necessary for education, educational environment and educational aids were in conformity as well. The interviews conducted with the patients showed that the strategies used by the nurses were effective. Interesting results followed from the assessment of stoma nurses. The assessment of the stoma nurses was excellent, but the same cannot be told about the other healthcare staff. The following hypotheses can be suggested upon the research questions: Hypothesis one: The defined educational competences of stoma nurses within the care of patients with colostomy are at high level. Hypothesis two: Stoma nurses use a strategy of suitably chosen educational goal in education of patients with colostomy; they provide enough time for questions and use suitable educational aids. Hypothesis three: The applied strategies are effective. Hypothesis four: Patients assess the work of stoma nurses highly positively. The results of the thesis may lead to recommendations for education of nurses in education of patients with colostomy.eng
dc.date.accepted2013-05-29
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam