Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorSazmová, Šárka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:19:10Z
dc.date.available2021-12-03T13:19:10Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20969
dc.description.abstractTato práce se zabývá zmapováním ošetřovatelské péče ve všech fázích procesu zavádění zubních implantů a způsoby získávání znalostí sester v tomto oboru. Zpracování výzkumné části práce probíhalo formou kvalitativního výzkumu. Jako nejvhodnější metoda byl vybrán hloubkový rozhovor polostrukturovaného typu. Technikou ,,vyložení karet" byla data rozčleněna do čtyř kategorií. V uvedených kategoriích vzniklo deset podkategorií. Zjištěné skutečnosti byly v každé kategorii zpracovány do schémat. V časovém úseku od října 2012 do března 2013 bylo osloveno deset sester, z nichž bylo pět ochotných se výzkumu zúčastnit. Záměrně byly vybrány ordinace s různým zázemím a vybavením. Podmínkou byla práce v implantologii. Z výpovědí oslovených respondentek bylo zjištěno, že v každé podkategorii je několik skupin sester, které se od sebe liší způsobem výkonu dané činnosti. Ukázalo se, že na větších pracovištích mají lepší přístup k rozsáhlejšímu technickému zázemí a možnosti implantovat v ordinacích lépe připravených k invazivním chirurgickým výkonům. Tato skutečnost snižuje rizika vzniku komplikací v pooperačním období i případného odhojení implantovaných materiálů. Výhodou menších pracovišť je bezesporu více osobní přístup k pacientovi. V oblasti vzdělávání sester všechny oslovené sestry uvedly, že vystudovaly střední zdravotnickou školu. Jak výzkum ukázal, na těchto školách se stomatologii jako samostatnému oboru příliš času nevěnuje a v případě dentální implantologie je vzdělávání ještě skoupější. Většina respondentek se oboru učila během své praxe a teoretické vzdělávání, jak se ukázalo, jim téměř zcela chybí. V souvislosti se stále častějším zaváděním tohoto typu ošetření do běžných stomatologických praxí je do budoucnosti potřeba této problematice věnovat více úsilí a sestrám nabídnout možnosti dalšího vzdělávání zaměřeného na úlohu sestry ve stomatologii a stomatochirurgii. Zásadním, avšak nikoliv posledním nedostatkem je i fatální absence odborné literatury a učebnic zaměřujících se právě na nezastupitelnou úlohu sestry v tomto oboru. Po zjištění těchto nedostatků byla, jako výstup z této bakalářské práce vytvořena brožura pro začínající sestry.cze
dc.format64 s. (81 839), přílohy 18 s.
dc.format64 s. (81 839), přílohy 18 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdentální implantologiecze
dc.subjectstomatochirurgiecze
dc.subjectpéčecze
dc.subjectsestracze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectdental implantologyeng
dc.subjectdental surgeryeng
dc.subjectcareeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjecteducationeng
dc.titleOšetřovatelská péče o pacienta ve stomatochirurgii při zavádění zubních implantátůcze
dc.title.alternativeNursing care at patients with application of dental implantats in dental surgery departmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33495
dc.description.abstract-translatedThis thesis describes nursing care in the process of dental implants application in all phases and the ways of gaining nurses´ knowledge in this specialization. Research part of this thesis was processed by method of qualitative research. Semi-structured type of depth-interview was chosen as the most suitable method. Data were divided into the four categories by using of technique ,,showdown". Ten subcategories were created in mentioned categories. Ascertained facts were added into the schemes of each category. Over a time of period October 2012 to March 2013 were addressed ten nurses but only five of them were willing to participate in the research. Dentists´ offices with different facilities and equipment were chosen intentionally. Precondition of this was to work in implantology. Based on the respondents´ reports it was find out that in each subcategory are several groups of nurses who differ from each other by the way of specified activity performance. It was found that bigger departments have better access to extensive technical background as well as the opportunity of implantation in dentists´center more prepared for invasive surgeries. This fact minimizes risks of postoperative complications and potential rejection of implants. Advantage of small departments is certainly more personal approach to the patient. In the section of education all addressed nurses reported that they have completed High school for Nurses. This research demonstrated that this type of schools does not provide relevant education and sufficient time of training in stomatology such as individual specialization and in case of dental implantology is ever worse. Majority of respondents obtained their experience during the period of their practice and theoretical knowledge, as was proved, is almost completely missing. It is necessary, based on the more frequented incidence of these specialized treatments at basic dental departments, to pay more attention to this problematic section and offer more opportunities to nurses regarding their further education focused on the specific nursing care in stomatology and dental surgery. Essential, but not last deficiency is also fatal lack of specialized literature and textbooks especially focused on the irreplaceable nursing role in this area. Brochure for nurse trainee was created as an output of this Bachelor´s thesis based on the identified absence of crucial facts.eng
dc.date.accepted2013-05-30
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeDolák, František


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam