Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFilausová, Drahomíra
dc.contributor.authorLevecová, Štěpánka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:19:36Z
dc.date.available2021-12-03T13:19:36Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20993
dc.description.abstractZákladní teoretická východiska Zátěžovým situacím jsme v současné době vystaveni nejen v soukromém, ale i v pracovním životě. Velkou zátěž a stresové situace, které akutní a kritické stavy ve zdravotnictví často způsobují, mohou mít neblahý dopad na psychiku a celý organismus člověka. Na oddělení porodního sálu jsou denně všichni členové zdravotnického týmu této zátěži vystavováni a právě stresovým situacím a jejich zvládání v akutní medicíně, byla věnována tato bakalářská práce. Byla zaměřena na zvládání stresových a zátěžových situací právě zde pracujících porodních asistentek. Cílem práce bylo zjistit vnímání a zvládání zátěžových situací na porodním sále očima porodních asistentek a srovnat připravenost porodních asistentek zvládat akutní a kritické stavy na porodním sále dle dosaženého vzdělání, délky praxe a zkušeností v oboru. Byly položeny tři výzkumné otázky. Použité metody K výzkumu bylo použito kvalitativní výzkumné šetření, kde bylo ke sběru dat využito techniky strukturovaného rozhovoru. Respondentky zde uplatnily své vlastní názory, postřehy, zkušenosti a pocity. Výzkumu se účastnilo šest porodních asistentek pracujících na porodním sále Gynekologicko - porodnické kliniky Fakultní nemocnice v Plzni. Výsledky Nejčastějším problémem dotazovaných porodních asistentek bylo uváděno, že v systému vzdělávání v porodní asistenci jsou určité rezervy týkající se praktické výuky pro přípravu na zvládání zátěžových situací. Porodní asistentky se shodly, že celkový rozsah osnov studia je dostačující. Jako problematickou uváděly oblast teoretické výuky v předmětech komunikace, komunikace ve zdravotnických oborech a oborech psychologie, kde je studium dostatečně nepřipravilo na zvládání zátěžových situací. Dále pak z výzkumu vyplynulo, že v praktické výuce respondentky vnímají negativně nepřítomnost vyučující odborné praxe v nemocničním zařízení. Nově by porodní asistentky uvítaly přítomnost vyučujících na praxi studentek, nebo snížení počtu studentek na směnách. Jako velký problém byla označována nemožnost zaznamenávat dané skutečnosti do zdravotnické dokumentace, čímž je omezen logický pohled studentek na systém skupinové péče na příslušném oddělení. Při vzniklých akutních a kritických situacích na porodním sále porodní asistentky často uváděly pocit strachu, zvýšené zátěže, pocitu úzkosti a obav, zda danou situaci zvládnou. Porodní asistentky shodně uváděly, že se snaží se stresem bojovat a nedaří se to ani jedné z nich. V této problematice uváděly, že by bylo přínosné navýšit počet ošetřujícího personálu, čímž by nedocházelo k přetěžování zdravotnického personálu. Jednou z výzkumných otázek bylo, jak se porodní asistentky vyrovnávají se zátěžovými situacemi. Většina porodních asistentek odpověděla, že relaxací v domácím prostředí, nebo ve společnosti. Celkově porodní asistentky hodnotily, že na zvládání zátěžových situací určitě hraje velkou roli věk porodních asistentek a jejich zkušenosti v oboru. Naučily se během délky praxe jednat pohotověji a uvážlivěji, což má kladný dopad na řešení akutních a kritických situací na porodním sále. Při dotazování na vnímání adaptačního procesu, byly všechny dotazované porodní asistentky spokojené s délkou trvání adaptace i se svojí školící porodní asistentkou. Při zvládání zátěžových situací po ukončeném adaptačním procesu uváděly porodní asistentky jako dobu zvýšené zátěže na jejich osobu a to jak po psychické, tak fyzické stránce. Z výzkumného šetření vyplynula potřeba zařadit do výuky více hodin v předmětech teoretické výuky komunikace a komunikačních technik.cze
dc.format82 s.
dc.format82 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPorodní asistentkacze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectstrescze
dc.subjectakutní a kritické stavy v porodnictvícze
dc.subjectMidwifeeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectstresseng
dc.subjectacute and critical states in obstetricseng
dc.titlePřipravenost porodních asistentek na zvládání akutních a kritických stavů na porodním sálecze
dc.title.alternativeReadiness of midwives for management of acute and critical states on labour wardeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33642
dc.description.abstract-translatedBasic theoretical premises Currently, we are exposed to stressful situations not only in private life but also in professional life. Huge stress and stressful situations that cause acute and critical states in the field of health care may have adverse impact on the psyche and the entire human organism. At Delivery Rooms Department, all members of a medical team are daily exposed to such stress; these Bachelor theses are focused on these stressful situations and their managing in acute medicine. The theses are specialized in stressful situations being dealt by midwives working at Delivery Rooms Department who daily experience these situations. The theses are aimed at determination of perceiving and managing stressful situations in the delivery room seen in the eyes of midwives, and at the comparison of readiness of midwives to deal with acute and critical states in the delivery room in accordance with attained education, length of professional experience, and experience in the given field. Three research questions were put. Utilized methods Data collection technique in qualitative research survey utilized structured interviews. Interviewees employed their own opinions, insights, experiences, and feelings. The research included six midwives working in the delivery room of Department of Gynecology and Obstetrics, University Hospital in Pilsen. Results The most common problem stated by the interviewed midwives was that there are certain gaps in educational systems in obstetrics related to practical training of readiness for managing stressful situations. The midwives agreed on sufficiency of overall extent of curriculum. As a problematic part they pointed out the field of theoretical education in the subjects of communication, medical communication and psychological communication where the education did not prepare them sufficiently for managing stressful situations. Furthermore, the research showed that the interviewees perceived negatively the absence of teachers of professional experience in a hospital during practice training. On the contrary, the midwives would welcome the presence of teachers at students? practice training or reduction of the number of students at shifts. The students? impossibility to record given matters in the medical documents was stated as a significant problem, since the logical view of students at a group care system at the respective department is limited. In acute and critical situation occurred in the delivery room, the midwives often reported feelings of fear, increased stress, anxiety and worries whether they will be able to manage the given situation. The midwives identically reported that they are trying to fight such stress but they all fail. Regarding this issue, they said it would be beneficial to increase the number of nursing staff and thereby prevent overstretching medical staff. One of the research questions was how midwives deal with stressful situations. The majority of midwives answered that through relaxing at home or in the company. In overall, the midwives assessed that the age of midwives and their professional experience play an important role in managing stressful situations. During their practice training, they learnt to act more promptly and prudently which has a positive effect on solving acute and critical situations in the delivery room. When querying the perception of the adaptation process, all midwives were satisfied with the length of adaptation and their midwife trainer. Regarding managing stressful situations, after termination of the adaptation process, the midwives reported this period as a time of increased strain towards their person both mentally and physically. The research survey identified a need to put more classes of theoretical education regarding communication and communication techniques.eng
dc.date.accepted2013-05-28
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVrublová, Yvetta


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam