Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPražmová, Věra
dc.contributor.authorŠillerová, Veronika
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:19Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:19Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21028
dc.description.abstractRegulační poplatky byly zavedeny zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, kterým byla novelizována řada zákonů, včetně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Tato novela stanovila povinnost pojištěnce, popř. jeho zákonného zástupce platit regulační poplatky zdravotnickému zařízení, které mu poskytlo zdravotní péči ? lékaři, zdravotnickému zařízení či lékárně. Cílem práce bylo shrnout právní úpravu týkající se regulačních poplatků a zmapovat názory občanů na tuto problematiku a na regulační charakter poplatků. Dílčím cílem bylo zjistit, zda se názory občanů změnily v uplynulých 5 letech od jejich zavedení, jestli si na ně zvykli a pochopili jejich smysl, či zda by poplatky raději zrušili. V teoretické části práce jsou vysvětleny pojmy týkající se zdravotnictví a pojišťovnictví, podrobně jsou popsány jednotlivé regulační poplatky, jejich výše, okruhy osob, kterých se týkají. Pozornost je věnována i případům osvobození od regulačních poplatků. Teoretická část dále pojednává o ochranném limitu, který se tématu regulačních poplatků přímo dotýká, a je zde vysvětleno, které poplatky se do tohoto limitu započítávají. V další podkapitole jsou vysvětlena základní pravidla poskytování péče ve členských státech Evropské unie a na závěr teoretické části jsou popsány také jednotlivé změny a novely, kterými regulační poplatky procházely v průběhu let 2008-2013. Ke zpracování praktické části byl použit kvantitativní výzkum, provedený pomocí metody dotazování. Dotazníkové šetření na 331 respondentech z řad veřejnosti Jihočeského kraje bylo uskutečněno prostřednictvím online dotazníku a tištěných formulářů. Na základě studia odborné literatury byly stanoveny 3 následující hypotézy: Hypotéza 1: Respondenti nesouhlasí se zvýšením poplatku za pobyt v nemocnici z 60 na 100,- Kč. Hypotéza 2: Ze zavedených regulačních poplatků ovlivňuje čerpání zdravotní péče pouze poplatek za pohotovostní službu. Hypotéza 3: Pacienti souhlasí s regulačním poplatkem za recept. Z těchto hypotéz se H1 a H3 potvrdily, zatímco H2 byla na základě výsledků dotazníku vyvrácena. Ukázalo se, že poplatek 90 Kč za ošetření na pohotovosti není pro většinu osob tak vysoký, aby přímo znemožnil využití této pohotovostní služby a ovlivnil tak negativně čerpání zdravotní péče. Naopak z potvrzené hypotézy 3 vyplývá, že zrušení poplatku 30 Kč za položku na receptu a nahrazení poplatkem za recept jako celek byl správným krokem, protože pacienti jsou ochotnější zaplatit poplatek za celý recept než platit za každou položku na něm. U hypotézy 1 byl výsledek takřka jednoznačný, většina respondentů nesouhlasí se zvýšením poplatku za den pobytu v nemocnici. Výsledky výzkumu poukazují na fakt, že oproti minulým rokům se zlepšuje nejen všeobecná informovanost o systému regulačních poplatků, ale i jejich akceptace občany, a že se zvyšuje ochota je platit. Vždy se najde skupina občanů, kteří nebudou spokojeni se stávajícím nastavením regulačních poplatků a zřejmě se nepodaří zcela vyloučit, aby poplatky nikdy nezasáhly do osobního či rodinného rozpočtu. Je však důležitým úkolem českého zdravotnictví a odpovědných orgánů nastavit regulační poplatky tak, aby byl splněn jejich regulační účel a na druhé straně aby poplatky neomezily možnost některých osob, které se ocitly v sociálně či jinak obtížné situaci, čerpat zdravotní péči. Práce by mohla sloužit jako informační brožura pro širokou veřejnost, jako studijní materiál pro studenty zdravotně-sociálních oborů či jako materiál určený k porovnání s budoucími výzkumy.cze
dc.format73 s. (89 833 znaků)
dc.format73 s. (89 833 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPacientcze
dc.subjectpojištěneccze
dc.subjectregulační poplatkycze
dc.subjectroční ochranný limitcze
dc.subjectzdravotní péčecze
dc.subjectzdravotní pojišťovnacze
dc.subjectPatienteng
dc.subjectperson insuredeng
dc.subjectregulatory feeseng
dc.subjectannual protection limiteng
dc.subjecthealth careeng
dc.subjectHealth Insurance Officeeng
dc.titleRegulační poplatky ve zdravotnictví 5 let po zavedenícze
dc.title.alternativeRegulatory Fees Five Years after Establishingeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33834
dc.description.abstract-translatedRegulatory fees were launched by the Act No. 261/2007 Coll. on stabilization of public budget. Many acts were amended through this Act including the Act No. 48/1997 Coll. on public health insurance. This amendment set the obligation for the person insured or their legal representative to pay regulatory fees to the medical facility providing health care ? a practitioner, a medical facility or a pharmacy. The aim of this thesis was to summarize legal adjustment considering regulatory fees and to map citizens´ opinions of both this issue and regulatory character of fees. The author´s goal was to ascertain whether citizen´s opinions have changed in past five years since their implementation. Whether citizens became accustomed to the fees and if they understood their purpose or they would rather abolish them. Theoretical part explains the terms relating to health care and insurance industry where the particular regulatory fees are explained in detail, such as their amount and the range of people involved. The attention is paid even to cases of the regulatory fee exemption. Theoretical part also deals with the safety limit which is directly concerned with regulatory fees as well as it is explained which fees belong to this limit. The next subsection is concerned with the basic rules of providing health care in member states of the European Union. The theoretical part concludes with the description of the individual changes and amendments which regulatory fees underwent during 2008-2013. The practical part was created by the means of quantity research which was conducted through the questioning method. The questioning survey of 331 respondents among the public of South Bohemia was implemented through online questionnaire and the tangible forms. Three following hypotheses are defined on the basis of the secondary sources: Hypothesis 1: Respondents do not agree with the fee increases for a hospital stay from 60,- CZK to 100,- CZK. Hypothesis 2: From all the launched regulatory fees only the emergency service fee affects the use of health care. Hypothesis 3: Patients agree with the prescription charges. The hypotheses H1 and H3 were confirmed whereas H2 were proved false on the basis of the questionnaires. It was proved that 90,- CZK treatment fee in emergency service is not for the majority of people so high so that it would prevent them from using emergency service and therefore negatively affected the use of health care. On the contrary, it follows from the confirmed hypothesis that the cancellation of 30,-CZK fee for prescription item and the replacement for fee prescription as a whole was correct. As patients are more willing to pay a fee for prescription rather than pay for every item. The outcome of hypothesis 1 was virtually unequivocal for most of respondents do not agree with the fee increase for a one day of hospital stay. Research outcomes show the fact that in comparison with previous years not only does the acceptance of citizens about regulatory fee system gets better but also does their acceptance of citizens and citizens? willingness to pay them. There is always a group of people who are not satisfied with the current adjustment of regulatory fees. It also seems improbable to eliminate fees to affect personal and family budget. The important goals of Czech public health and responsible bodies are to set regulatory fees in the way to accomplish their regulatory objective as well as make sure fees do not limit the ability of people who end up in socially or otherwise difficult situation to use health care. The thesis may work well as an information booklet for the wide public, as a study material for the students of Health and Social Studies or as a source for comparison with future researches.eng
dc.date.accepted2013-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeČeledová, Libuše


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam