Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBucková, Jolana
dc.contributor.authorFialová, Adéla
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:22Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:22Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21030
dc.description.abstractPěstounská péče je forma náhradní rodinné péče a upravuje ji zákon o rodině. (zákon č 94/1963 Sb. v platném znění). Pěstounskou péči kontroluje a garantuje stát. Děti vhodné do pěstounské péče jsou děti, které nejsou právně volné, a tudíž nemohou být svěřený do adopce. Do pěstounské péče se obvykle umisťují starší děti nebo děti s postižením. Pěstounská péče zaniká zletilostí dítěte. Pokud se dítě připravuje na budoucí povolání, může pěstounská péče trvat do 26 let jeho věku. Pěstounská péče může být vykonávána skupinově nebo individuálně. V prvních kapitolách na téma: výchovné postoje pěstounů se věnuji rodině a atmosféře v ní. V dalších kapitolách popisuji formy náhradní rodinné péče ? opatrovnictví, poručenství, osvojení neboli adopce a pěstounská péče, kde se také zmiňuji o historii náhradní rodinné péče a o zprostředkování osvojení a pěstounské péče. Jednu kapitolu věnuji biologických rodičům svěřených dětí, protože svěřené děti v pěstounské péči a biologická rodina mají právo být spolu v kontaktu. V několika kapitolách se věnuji výchově, kde se podrobně rozepisuji o výchovných prostředcích a to o odměně a trestu. Dále se v kapitole o výchově věnuji tématu rodičovských postojů k dítěti (a to jsou postoje účinné a postoje, které jsou velmi často neúčinné), výchovným stylům a přístupu rodičů k dítěti. Půl stránky věnuji kapitole s názvem pravidla, kde zmiňuji důležitost pravidel a různé oblasti, ve kterých se pravidla vyskytují. Jednu kapitolu věnuji konfliktům a jejich řešení, kde píši o různých způsobech, jak konflikt řešit. Protože se do pěstounské péče umisťují i děti se zdravotním postižením, v závěru teoretické části bakalářské práce se zabývám kapitolou s názvem děti s postižením v pěstounských rodinách, a to konkrétně Downovým syndromem a autismem. Pro výzkumnou část jsem zvolila kvalitativní metodu a rozhovory s respondenty jsem prováděla pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Respondenty bylo celkem šest pěstounských rodin. Rozhovory jsem se souhlasem respondentů nahrávala na diktafon a poté přepisovala. Jediné kritérium, které rozhodovalo o respondentech, bylo to, že respondenti musí být v současné době pěstouny a musí mít v pěstounské péči alespoň jedno svěřené dítě. Ve výzkumné části jsem si zvolila tyto cíle: 1.Zjistit vědomé i nereflektované výchovné postoje pěstounů. 2.Dílčím cílem je zachytit kontext změn a vývoje výchovných postojů pěstounů. K dosažení těchto cílů jsem formulovala tyto výzkumné otázky: 1.Jaké styly výchovy používají pěstouni při výchově svěřených dětí. Polovina respondentů se shodla na tom, že ve výchově jsou důležitá pravidla a hranice, které se mají dodržovat. Ve výchově dětí se pěstouni snaží o demokratickou výchovu. 2.Jaké používají pěstouni odměny či tresty. Pěstouni uvádějí, že porušení pravidel trestají zákazem oblíbené činnosti, například televize nebo počítače. Pěstouni se shodli, že přísné tělesné (fyzické) tresty nepoužívají, kromě občas nějakého pohlavku. 3.Existují odlišnosti ve výchově biologických dětí a svěřených dětí do pěstounské péče. Všechny pěstounské rodiny se shodly, že rozdíly ve výchově biologických a svěřených dětí nedělají. Ale zároveň většina pěstounů si myslí, že obecně pěstouni rozdíly mezi biologickými dětmi a svěřenými dětmi dělají, například oblečením, a že u některých je to hodně vidět. Dvě pěstounky uvedly, že by měl být rozdíl v přístupu, ve smyslu, že ne vše se může svěřených dětem říci narovinu. Závěr mé bakalářské práce končím diskuzí, kde se ještě jednou vracím k výsledkům z výzkumné části mé bakalářské práce. Má bakalářská práce poskytuje autentické zkušenosti pěstounů.cze
dc.format69 s.
dc.format69 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpěstounská péčecze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectvýchovacze
dc.subjectfoster careeng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjecteducationeng
dc.titleVýchovné postoje pěstounůcze
dc.title.alternativeEducational attitudes of foster parents.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33859
dc.description.abstract-translatedFoster care is a form of foster care and it regulates family law (Foster care is a form of foster care and it regulates family law). Foster care controls and guarantes the State. Children suitable for foster care are children which are legally free, and therefore can not be entrusted to adoption. To foster care are usually placed older children or children with disabilities. Foster care expires at legal age of the child. If the child prepares for a future job, foster care can take up to 26 years of age. Foster care can be performed in groups or individually. In the first chapters on the topic: educational attitudes of foster parents I deal with family and the atmosphere in it. In the other chapters I describe forms of foster care - custody, guardianship, adoption or foster care and adoption, where I also mention the history of foster care and intermediation of adoption and foster care. One chapter I deal to biological parents of the children because foster children in foster care and biological family have the right to be in contact. In a few chapters I deal to education, where I write in detail about educational resources and of reward and punishment. In addition, in the chapter on education I deal with parental attitudes toward child. In half page I deal chapter titled rules, where I mention the importance of the rules and the various areas in which there are rules. One chapter I devote to conflicts and their solutions, where I write about the different ways to solve the conflict. Because they are placed in foster care the children with disabilities, at the end of the theoretical part of the thesis I deal with chapter named: the children with disabilities in foster families, and specifically down syndrome and autism. I choosed a qualitative method for the research project and I performed interviews with respondents with half structured interview. The respondents were six foster families. I recorded interviews on the recorder with the consent of the respondents and then transcribed . The only criterion to decide on the respondents was that the respondents must be currently foster parents and be in foster care for at least one foster child. In the research section I have chosen the following objectives: 1. The objective is to establish a conscious and unexplored educational attitudes of foster parents 2. The operational objective is to capture the context changes and the development of educational attitudes of foster parents. To achieve these objectives, I formulated the following research questions: 1.Which styles of education do foster parents use in the upbringing of the children? Half of the respondents agreed that in education are important rules and boundaries that should be respected. In the education of children with foster parents attempt to a democratic approach. 2. Which rewards or punishments do foster parents use? Foster parents report that violations of the rules are punished by a ban on popular activities, such as television or computers. Foster parents agreed that physical punishment don´t use, except for an occasional slap. 3. Do exist differences in education of biological children and conferred on the children in foster care? All foster families have agreed that they don´t make differences in education, biological and conferred on the children. But also the majority of foster parents think that generally foster parents make the differences between biological children and the children entrusted, for example, as clothes, and that for some it is a lot to see. Two guardians indicated that there should be a difference in approach, in the sense that not everything should be entrusted children to say straight. The conclusion of my bachelor thesis I finish discussion, where I return again to the results of the research part of the thesis. This thesis provides an authentic experience of foster parentseng
dc.date.accepted2013-06-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠemberová, Jana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam