Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorHessová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:31Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:31Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21037
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá významem volného času pro kvalitu života osob s postižením zraku. Volný čas má pro cílovou skupinu shodný význam, jako standardně pro majoritu. Přínosem je tak relaxace, fyzické a psychické uvolnění, odbourávání stresu. Dále hraje volný čas významnou roli v oblasti nenásilné a neformální integrace. Ideálním prostředkem pro zapojení a začlenění jedinců se zrakovým postižením do společnosti jsou sportovní aktivity. Tyto aktivity jsou velkým přínosem pro prevenci sekundárních dopadů u jedinců se zrakovým postižením. Teoretická část se skládá ze tří hlavních kapitol. První část práce se zabývá vymezením pojmu ?kvalita života.? Druhá stať teoretické části se věnuje vymezení termínu ?zrakové postižení.?Závěrečná část teoretického bloku se věnuje vymezení pojmu ?volný čas.? Praktická část bakalářské práce obsahuje výzkumné cíle a výzkumné otázky. Ke sběru dat byl použit kvalitativní postup, technikou strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Výzkumný soubor tvořili čtyři respondenti se zrakovým postižením z regionu Českobudějovicka. Cílem bakalářské práce je kvalitativním šetřením představit sportovní aktivity jako možný nástroj prevence sekundárních dopadů zrakového postižení. Výše uvedený cíl je rozpracován na dva dílčí cíle. Pro naplnění cílů praktické části bakalářské práce byl zvolen kvalitativní postup. Výzkumné šetření proběhlo pomocí strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Sběr dat s dotazovanými respondenty mi dopomohl zodpovědět níže uvedené výzkumné otázky. Výzkumná otázka č. 1: Jaký je význam sportovních aktivit z pohledu jedince se zrakovým postižením? Za hlavní význam sportovních aktivit u všech dotazovaných respondentů lze označit zlepšení psychiky, fyzické kondice, pohody, možnost odbourávání stresu. Tyto aktivity mají pozitivní vliv v oblasti odreagování, zábavy a slouží k pocitu naplnění dne. Výzkumná otázka č. 2: Jaké sportovní aktivity realizují dotazování respondenti se zrakovým postižením? U dotazovaných respondentů bylo kvalitativním šetřením jednoznačně zjištěno, že nejčastěji realizovanou sportovní aktivitou je plavání. Dále turistika a jízda na tandemovém kole. Výzkumná otázka č. 3: Proč dotazovaní respondenti se zrakovým postižením nerealizují sportovní aktivity ve svém volném čase? Jaké jsou příčiny? Kvalitativní analýzou sebraných dat se projevilo, že překážky k realizování sportovních aktivit ve volném čase jsou vnějšího charakteru. Důvod je buď organizačního rázu nebo absence podpory asistence či průvodcovské služby. Ze závěrů souvisejících s vymezením prvního dílčího cíle vyplynulo, že podle analyzovaných jedinců je nejčastější překážkou při realizování sportovních aktivit limitovaná nabídka asistence. Další překážkou při realizaci aktivit je jejich finanční náročnost a dále jejich dopravní dostupnost. Výstupy, které souvisejí s vymezením druhého dílčího cíle u sledovaného souboru, prokázaly, že velmi přínosnou a preferovanou aktivitou je plavání. Další využívanou sportovní aktivitou je turistika a jízda na tandemu. Analýza ukázala, že tyto aktivity mají pozitivní vliv zejména na pohybový aparát. Všechny tyto aktivity mají velký přínos pro prevenci sekundárních dopadů u jedinců se zrakovým postižením. Preferované aktivity nejsou jen sportovního typu, ale jsou to i aktivity uměleckého rázu. Především návštěvy divadla, koncertů, zábav a pořádání poznávacích výletů. Bakalářskou práci lze využít jako studijní materiál pro studenty souvisejících oborů, z důvodu úzce vyprofilované práce v rámci oboru oftalmopedie.cze
dc.format69 s. (76 326 znaků)
dc.format69 s. (76 326 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKvalita životacze
dc.subjectLetní sportycze
dc.subjectSportovní aktivitycze
dc.subjectVolnočasové aktivitycze
dc.subjectVolný čascze
dc.subjectZimní sportycze
dc.subjectZrakové postiženícze
dc.subjectQuality of Lifeeng
dc.subjectSummer sportseng
dc.subjectSports activitieseng
dc.subjectLeisure activitieseng
dc.subjectFree timeeng
dc.subjectWinter sportseng
dc.subjectOptic handicapeng
dc.titleVýznam volného času pro kvalitu života osob s postižením zraku.cze
dc.title.alternativeThe significance of free Time for the life´s quality of persons with Optic Handicap.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33870
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis addresses the importance of leisure time for the quality of life of people with visual impairment. Leisure time has the same importance for the target group as it has for the majority. It brings relaxation, physical and mental relief and stress reduction. Leisure time also plays an important role in casual and informal integration. Sports activities constitute an ideal tool for involvement and integration of individuals with visual impairment into the society. These activities have a considerable benefit in the prevention of secondary impacts in individuals with visual impairment. The theoretical part consists of three main chapters. The first section defines the term ?quality of life.? The second section of the theoretical part addresses the term ?visual impairment.? The final section of the theoretical part defines the term ?leisure time?. The practical part of the bachelor thesis contains research objectives and research questions. The data were collected in a qualitative procedure, using the technique of a structured interview with open-ended questions. The research set consisted of four respondents with visual impairment from the region of České Budějovice. The objective of the bachelor thesis is to perform a qualitative research to introduce sports activities as a possible tool of prevention of secondary impacts of visual impairment. The above stated objective has two sub-objectives. A qualitative procedure was selected for achieving the objectives of the practical part of the bachelor thesis. The research took place through structured interviews with open-ended questions. The data collected from the respondents helped me to answer the below stated research questions. Research question No. 1: What is the importance of sports activities from the view of an individual with visual impairment? It is possible to state that the main benefit of sports activities for all the respondents is the improvement of both mental and physical condition, wellbeing and stress relief. These activities have a positive effect in the area of relieving the tension and having fun, and contribute to the feeling of living the day to the fullest. Research question No. 2: What sports activities do the respondents with visual impairment perform? The qualitative research has clearly shown that the sports activity most commonly performed by the respondents is swimming, followed by hiking and riding a tandem bike. Research question No. 3: Why do the respondents with visual impairment not perform sports activities in their leisure time? Ascertain the reasons. The qualitative analysis of the collected data has shown that the obstacles for performing sports activities in leisure time have an external nature. The reasons are either organizational problems or absence of assistance or guiding services. It has followed from the conclusions derived in relation to the first sub-objective that according to the analyzed individuals, the most common obstacle for performing sports activities is a limited availability of assistance. Another obstacle for performing the activities is their costs and problems with accessibility by transport. The outputs obtained in relation to the second sub-objective have proven that a very beneficial and preferred activity of the research set is swimming. Other sports activities conducted by them are hiking and riding a tandem bike. The analysis has shown that these activities have a positive effect particularly on the locomotor system. All these activities have a great benefit for the prevention of secondary impacts in individuals with visual impairment. The bachelor thesis may be used as a study material for the students of related branches due to the narrow specialization of the thesis in the branch of special education of people with visual impairment.eng
dc.date.accepted2013-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠvestková, Renata


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam