Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠvestková, Renata
dc.contributor.authorKovaříková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:33Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:33Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21038
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá tématem volného času dětí, mládeže a specifické skupiny, kterou jsou například děti a mládež s postižením. Okrajově se zmiňuje o pedagogice volného času. Dalším tématem jsou Volnočasová zařízení pro děti a mládež, které se dají rozdělit do tří skupin. První skupinou jsou školská zařízení pro zájmové vzdělávání, kam můžeme zařadit školní družiny, školní kluby, školní kroužky, základní umělecké školy, Domy dětí a mládeže a v neposlední řadě také Střediska volného času. Do druhé skupiny patří neziskové organizace. Do třetí skupiny, můžeme zařadit hřiště, knihovny, muzea a nízkoprahová centra. V další části bakalářské práce je věnována pozornost tomu, kdo všechno může pracovat s dětmi a mládeží ve volném čase. V první řadě se jedná o kvalifikované pedagogické pracovníky, další jsou dobrovolníci a třetí skupinu tvoří externí pracovníci - lektoři. Nejrozsáhlejší část bakalářské práce je věnována odborné přípravě pracovníků pracujících s dětmi a mládeží ve volném čase. Zde je zdůrazněna potřeba celoživotního vzdělání pracovníků, neboť oblast volného času je oblastí, která se neustále mění a vyvíjí a je tedy nutná zvýšená schopnost jedince pružně reagovat na měnící se podmínky. Existuje několik způsobů, jak potřebnou kvalifikaci pro výkon činnosti získat. Tyto způsoby na sebe navazují a prolínají se. Odbornou kvalifikaci lze získat úspěšným absolvováním formálního vzdělání (sekundární, terciární). Další cestou, jak získat požadovanou kvalifikaci je absolvování neformálního vzdělávání, které se řídí Koncepcí dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků z roku 2002, vytvořenou MŠMT. Ta zavádí systém do primárního i sekundárního vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a pro pracovníky pracující s dětmi a mládeží v oblasti volného času (většinou pracovníci v NNO). V rámci neformálního vzdělávání si každá organizace vytvořila vlastní strukturu vzdělávání, která odpovídá jejich vnitřním potřebám. Jejich kurzy proto probíhají ve dvou vzájemně sepjatých proudech, neboť podle Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je zde nutnost mít v rámci organizace některé kurzy pro vedoucí pracovníky akreditované. V teoretické části je také zmínka o rozsáhlém projektu Klíče pro život. V praktické části této práce jsem se zaměřila na výzkum ohledně toho, jakým způsobem probíhá vzdělávání pracovníků pracujících s dětmi a mládeží ve volném čase a jaké možnosti vzdělávání vlastně existují. Zvolila jsem formu kvalitativního výzkumu, konkrétně strukturované rozhovory, které jsem vedla s pracovníky z různých zařízení, která se věnují volnému času dětí a mládeže. Z výzkumu vyplynulo, že existuje mnoho možností, jak získat potřebnou kvalifikaci pro práci s dětmi a mládeží ve volném čase. První možností, jak ji získat je formální vzdělání, a to konkrétně absolvováním SŠ, VOŠ nebo VŠ s pedagogickým zaměřením. Toto je obecně platné ve všech zařízeních, která se věnují práci s dětmi a mládeží ve volném čase. Druhou možností je tzv. neformální vzdělávání, které je v tomto případě zastoupeno celou řadou kurzů, přednášek a školení. Některé tyto kurzy jsou akreditovány MŠMT, což jim, podobně jako v případě absolvování formálního vzdělání, zajišťuje platnost skrze všechna zařízení. Náplň, cíle a osnovy těchto kurzů vychází z Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Výzkum dále potvrdil, že každá organizace si vytvořila systém vlastního vzdělávání, mimo kurzů akreditovaných MŠMT, které odpovídají vnitřním potřebám a filozofii jednotlivých organizací. Významným faktem je však to, že zde chybí kurzy, které by se zaměřily na odbornou přípravu pro práci s dětmi a mládeží s postižením. Tato bakalářská práce tak může sloužit jako praktický návod pro ty, kteří uvažují o práci s dětmi a mládeží ve volném čase nebo se chtějí v této oblasti dále vzdělávat. Dále může tato práce sloužit ke studijním účelům.cze
dc.format92 s. (103 077)
dc.format92 s. (103 077)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectvolný čascze
dc.subjectděticze
dc.subjectmládežcze
dc.subjectkvalifikovaní pracovnícicze
dc.subjectexterní pracovníci - lektořicze
dc.subjectdobrovolnícicze
dc.subjectkurzycze
dc.subjectfree timeeng
dc.subjectchildreneng
dc.subjectyoutheng
dc.subjectqualified workerseng
dc.subjectexternal staff ? lectorseng
dc.subjectvolunteerseng
dc.subjectcourseseng
dc.titleOdborná příprava pracovníků pracujících s dětmi a mládeží ve volném časecze
dc.title.alternativeSpecial Preparation of Workers with Children and Youth in The Free Timeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33871
dc.description.abstract-translatedThis dissertation handles the theme of free time of children, youth and of a specific group such as children and youth with a handicap. Another theme are the possibilities and modes of free time utilisation for children and youth which can be divided into three groups. The first one contains school facilities for hobby education, the second group comprises of non-profit oraganizations. The third group consists of specific free time facilities for children and youth, such as libraries, museums and low-threshold centres. That is why the following part of the dissertation is dedicated to the issue of who can work with children and youth in their free time. These are primarily qualified pedagogical staff, volunteers and external staff ? lectors. The greatest part of the work handles the Expert preparation of workers with children and youth during their free time. A stress is put on the need of life-long education of the staaf as the free-time area is continuously changing and evolving, thus an increased ability of the individual to react flexibly vis-?-vis the changing conditions is needed. There are several ways how to obtain the necessary qualification. These are mutually inerconnected and intermingled. An expert qualification can be obtained via successful formal education. Another way lies in undergoing informal education which is determined by the Conception of further education of pedagogical staff from 2002, created by the Ministry of Youth and Education. This establishes a system for hobby education into primary and further education for staff working with children and youth in the area of free time and for staff working with children in the area of free time mostly NNO (non-goervnmental and non-profit orghanizations staff). Each organization has created its own educational structure which suits their needs. That is why their take place in two clasped flows as according to the Conception of education for pedagogical staaf it is compulsory to some courses for leading staff within the framework od the organization be accredited. In the theoretic part there is also mentioned the large project Keys for Life. In the practical part I focused on the research of the actual the ways in which the education of staf working with children and youth in their free time takes place and which possibilities exist. I chose the form of quantitative research, particularly of structered interviews that I lead with staff in various facilities acting in the field of free time of children and youth. The research implies that there are many possibilities how to get a necessary qualification for work with children and youth in their free time. The first possibility to obtain the desired qualification is formal education, particularly by means of completing a secondary school, a higher expert (secondary) school or a university with focus on pedagogy. This education is valid in all facilities dedicated to work with children and youth in their free time. The second possiblity is the so called informal education, in this particular case meaning a wide variety of courses, lectures and trainings. Some of these courses are accredited by the MYE, which insures for them, similarly as in the case of completing the formal education, a validity in throughout all facilities. The contents, aims and guidelines of these courses are based on the Conception of further education for pedagogical staff. The reasearch also confirmed that every organization has created a system of own education, except for courses accredited by the MEY, which suits their internal needs and philosphy. A major fact, however, is the nonexistence of courses focused on expert preparation for work with handicapped children. The dissertation can serve as a practical guide for those who consider working with children and youth in the free time or want to get further education in this field. It can also serve for studying purposes.eng
dc.date.accepted2013-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVlášková, Libuše


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam