Prevence syndromu vyhoření učitelů na základní škole speciální
Abstrakt
Tématem mé bakalářské práce je ?Prevence syndromu vyhoření učitelů na základní škole speciální?, kdy jsem vycházela z výpovědí speciálních pedagogů, reálně působících na základní škole speciální.
Bakalářská práce je rozdělena na dvě samostatné části. Předmětem první teoretické části je vysvětlení pojmu syndrom vyhoření, dále se zde zabývám historií syndromu. Další kapitola pojednává o faktorech ovlivňujících syndrom vyhoření, které rozděluji na rizikové a protektivní. V následující kapitole popisuji příznaky jako je vyčerpání, odcizení a pokles výkonnosti, také stádia vývoje vyhoření, tedy nadšení, stagnace, frustrace, apatie a samotné vyhoření. Zabývám se také osobností učitele, kde se soustřeďuji především na typologie osobnosti učitele dle mne dostupných autorů. Následně definuji termín speciální pedagog. Neopomenutelnou částí mé bakalářské práce je také prevence syndromu vyhoření u pedagogů. Zde rozepisuji jednotlivé strategie či doporučení při překonávání učitelského stresu. Jako součást prevence zde uvádím mimo jiné i supervizi, její formy a funkce. Následně definuji pojem frustrace a stres a uvádím některé techniky, jež přispívají k jeho zvládání, například dechové techniky, technika relaxace dle Jacobsona, relaxační technika spinální a autogenní trénink.