Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorToušek, Zdeněk
dc.contributor.authorVávrová, Jitka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:38Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:38Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21042
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje aktuálnímu tématu transformace ústavní výchovy, konkrétně transformace dětských domovů v České republice. Vzhledem k faktu, že podobným procesem obměny prošly v minulosti i některé další evropské země, je možné v těchto zemích hledat inspiraci. Z důvodu podobné či z části shodné historie a kultury byly vybrány dvě sousední země - Slovenská republika a Rakouská republika. Cílem práce je porovnat systém, strukturu, organizaci a pedagogickou činnost v ústavních zařízeních realizujících výchovu dětí bez závažných poruch chování v České republice a ve dvou výše uvedených zemích. Pro dosažení tohoto cíle bylo využito studia a analýzy tuzemských a zahraničních odborných informačních zdrojů a legislativy. Text je rozdělen do čtyř kapitol. První část je zaměřena na problematiku dětských domovů v České republice, konkrétně na základní charakteristiku těchto zařízení, jejich systém a organizaci, cílovou skupinu, pozitiva a negativa systému ústavní výchovy, trendy transformace a náhradní rodinnou péči. Následující dvě kapitoly jsou vzhledem k cíli práce strukturovány obdobně, přičemž pojednávají o současných podobách realizace ústavní výchovy v dětských domovech v Rakouské republice a ve Slovenské republice. V obou výše zmíněných státech funguje v nějaké podobě profesionální pěstounská péče, z tohoto důvodu je jí také v příslušných kapitolách věnován určitý prostor. Poslední část bakalářské práce je věnována porovnání zjištěných informací ve zmíněných zemích. Porovnání systémů v jednotlivých státech se může stát zdrojem inspirace pro transformaci ústavní výchovy v České republice. Prvním takovým podnětem je sjednocení problematiky pod jedno ministerstvo, například pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Výchovu v ústavních zařízeních ve srovnávaných zemích má v gesci vždy jedno ministerstvo. Zřejmý je také ve srovnání s okolními státy vysoký počet dětí umístěných v ústavních zařízeních v České republice, a to s ohledem na celkový počet dětí v zemi. Jeho snížení by mohla napomoci změna legislativní úpravy, která by řešila umísťování dětí do zařízení ústavní výchovy. V sousední Rakouské republice se zřizují dětské domovy pouze pro nízký počet dětí. V České republice může být dítě umístěno do ústavního zařízení i z důvodu neschopnosti rodičů zajistit hmotné zabezpečení. Ve Slovenské republice tato skutečnost není možná, a proto by bylo vhodné se i v tomto směru nechat inspirovat. Podnětem pro náš současný systém je i rozšíření forem náhradní výchovy, aby bylo možné citlivěji a pružněji reagovat přiměřeně vzhledem k situaci a nedocházelo by k trvalým zásahům do biologické rodiny. V tomto směru se jeví jako nevyhovující současná právní úprava, která umožňuje nařídit ústavní výchovu nebo předběžné opatření na dobu neurčitou. Naproti tomu ve Slovenské republice funguje institut dočasného odnětí dítěte z rodiny na dobu nejvýše půl roku. Bylo by vhodné, aby podobný institut existoval i v České republice, nebo aby se přinejmenším nastavila nejvyšší časově vymezená hranice pro platnost nařízení ústavní výchovy. Při diskuzích o transformaci systému v České republice v odborných kruzích se nejčastěji hovoří o nahrazení výchovy v ústavním zařízení profesionální pěstounskou péčí. Ta dlouhodobě funguje jak v Rakouské republice, tak ve Slovenské republice. I mezi těmito dvěma zeměmi lze ale nalézt významné rozdíly, z nichž patrně ten nejstěžejnější je formální vztah k dítěti. V prvně jmenované zemi jsou pěstouny fyzické osoby, zatím co ve druhém případě nese odpovědnost k tomu zřízená organizace, s nimiž jsou pěstouni v pracovně právním vztahu.cze
dc.format57 s. (96 520 znaků)
dc.format57 s. (96 520 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectÚstavní výchovacze
dc.subjectdětské domovycze
dc.subjectSlovenská republikacze
dc.subjectRakouská republikacze
dc.subjecttransformacecze
dc.subjectInstitutional upbringingeng
dc.subjectchildren´s homeseng
dc.subjectSlovak Republiceng
dc.subjectAustriaeng
dc.subjecttransformationeng
dc.titleZahraniční podněty k transformaci dětských domovů v České republicecze
dc.title.alternativeExternal incentives for the transformation of children's homes in the Czech Republiceng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33880
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with a most current topic - transformation of institutional education; more specifically, with the transformation of children's homes in Czech Republic. Taking into account the fact that also several other European countries had undergone a similar process of change, we may look to them for inspiration. I have chosen two neighbouring countries, Slovak Republic and Austria, because their history and culture is similar or, at least partially, much the same.The goal of this thesis is to provide a comparison between system, structure, organization and educational activities in educational institutions that provide education of children without serious behavioural disorders in Czech Republic and those two above-mentioned countries. To achieve this aim I have studied and analysed Czech and foreign information resources and legislature in this specialist field.The body of the text is divided into four chapters. The first part focuses on the issue of children's homes in Czech Republic, more specifically, on the basic features of these institutions, their system and organisational structure, target groups, advantages and downsides of the system of institutional education, transformation trends and substitute parental care. Taking into account the goal of this thesis, the following two chapters follow much the same structure and describe current forms of institutional education in children's homes in Austria and Slovak Republic. As both states provide some forms of professional foster care, a certain part of these chapters deals with this issue. The last part of my bachelor thesis compares the data I gained from the above-mentioned countries. This comparison of systems in these particular countries may become a source of inspiration for the transformation of institutional education in Czech Republic. First such input is an idea to integrate all these issues under one ministry, for example under the Ministry of Labour and Social Affairs. In considered countries, the education in educational institution is the responsibility of one ministry only. Compared with the numbers from neighbouring countries and taking into account the overall number of children in Czech Republic, it also becomes apparent that the number of children in educational institutions here is rather high. If a legislation dealing with placing of children in institutional care is proposed, it may help to lower these numbers. In neighbouring Austria, children´s homes are being set up only for a small number of children. In Czech Republic, a child may be placed in institutions also because his or her parents are not able to provide material security. In Slovakia, this is not possible. For this reason, it may be advisable to look for an inspiration also here. Another input for our current system is an extension of substitute education so that it would able to react to the state of affairs more sensitively and flexibly and with respect to the situation as well as without any lasting interferences into the biological family. In this respect, current legal regulations that allow for ordered institutional upbringing or preliminary measure ad infinitum are deemed to be unsatisfactory. Conversely, in Slovak Republic there is a legal provision that allows for the child to be removed from its family for a maximum period of half a year. A similar legal provision in Czech Republic would be advisable, or we should at least set a maximum time for applicability of orders for institutional upbringing.In discussions among professionals on the topic of the transformation of the system in Czech Republic, the most frequently mentioned idea is to replace upbringing in institutional care with professional foster care. This kind of care has already a long and successful track record in Austria and Slovak Republic. However, there are also significant differences between these two countries. Probably the most important one is the formal relation with the child. ...eng
dc.date.accepted2013-09-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeLidralová, Jitka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam