Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorToušek, Zdeněk
dc.contributor.authorKrejčová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:42Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:42Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21045
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá tématem přípravy osob s mentálním postižením na zaměstnání. Nesoulad profesní přípravy s požadavky a očekáváními zaměstnavatelů totiž může být jedním z důvodů vysoké nezaměstnanosti osob s mentálním postižením. První kapitola bakalářské práce je věnována pojmu mentální postižení ? jeho definici, klasifikaci, charakteristickým znakům a možným kombinacím s jinými druhy postižení. Druhá kapitola se zabývá možnostmi pracovního uplatnění osob s mentálním postižením. Třetí kapitola se zabývá profesní přípravou osob s mentálním postižením - vymezuje systém speciálního vzdělávání žáků s mentálním postižením na základní a střední úrovni. Výraznější pozornost je věnována střednímu vzdělávání cílové skupiny, tedy odborným učilištím, praktickým školám jednoletým a praktickým školám dvouletým. Podkapitoly věnované jednotlivým druhům jmenovaných škol vychází především z příslušných rámcových vzdělávacích programů se zaměřením na klíčové a odborné kompetence. Ve čtvrté kapitole se bakalářská práce věnuje požadavkům a očekáváním pracovního trhu, respektive zaměstnavatelů. Cílem bakalářské práce je porovnání požadavků subjektů zaměstnávajících osoby s mentálním postižením se zaměřením přípravy na budoucí zaměstnání v praktických školách a odborných učilištích. Informace o profesní přípravě byly získány z rámcových vzdělávacích programů pro obory vzdělání praktická škola jednoletá, praktická škola dvouletá a obory kategorie E odborných učilišť. Zdrojů odborné literatury, která se věnuje požadavkům zaměstnavatelů na absolventy těchto druhů škol, je nedostatek, proto byly informace získávány především ze závěrečných zpráv realizovaných projektů a výzkumů, odborných internetových článků a propagačních materiálů občanských sdružení zabývajících se zaměstnáváním osob s mentálním postižením. V rámci této práce bylo zjištěno, že mezi profesní přípravou a požadavky zaměstnavatelů nejsou výrazné nesoulady, osvojované kompetence jsou z hlediska pohledu zaměstnavatelů ve většině případů dostačující. Výraznější rozdíly byly objeveny pouze v oblasti matematických kompetencí. Mezi požadavky zaměstnavatelů se objevily i takové, které jsou obsaženy ve sledovaných kompetencích, ale zaměstnavatelé je u absolventů postrádají. Proto je důležité zdůraznit, že bakalářská práce má teoretický charakter a posuzuje tedy předpokládané a žádané výsledky vzdělání, nikoli jejich reálnou podobu, která může být odlišná. Nejvíce požadavků mají zaměstnavatelé z oblasti pracovních kompetencí, kompetencí k učení a personálních a sociálních kompetencí. Na tyto oblasti by se tedy měly praktické školy a odborná učiliště zaměřit. V bakalářské práci jsou dále uvedeny požadavky, které nejsou příliš ovlivnitelné vzděláváním, ale vyplývají přímo z charakteru postižení. S tím souvisí i zjištění nízké informovanosti o této cílové skupině a možnostech jejího zaměstnávání. Z výsledků práce dále vyplývá, že vzdělávání na praktických školách a odborných učilištích dostatečně nereflektuje potřeby pracovního trhu, protože zaměstnavatelé pociťují nedostatek absolventů s vhodným oborem. Bakalářská práce by mohla sloužit jako podklad pro další výzkum vztahů mezi profesní přípravou žáků s mentálním postižením a požadavky a očekáváními zaměstnavatelů.cze
dc.format74 s. (95 318 znaků)
dc.format74 s. (95 318 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmentální postiženícze
dc.subjectprofesní přípravacze
dc.subjectzaměstnávání osob s mentálním postiženícze
dc.subjectpožadavky zaměstnavatelůcze
dc.subjectmental disablementeng
dc.subjectvocational educationeng
dc.subjectemploying of persons with mental disablementeng
dc.subjectneeds of employerseng
dc.titlePříprava osob s mentálním postižením na zaměstnánícze
dc.title.alternativeThe preparation of persons with mental disabilities for employmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33884
dc.description.abstract-translatedThe Bachelor thesis deals with the subject of preparation of persons with mental disabilities for employment. The employment of this focus group is relatively low, so I it find very important to ask why the situation is not good and, to try to find a way to make it better. One of the factors of high level unemployment may be the disharmony of the vocational preparation which is carried on at schools for pupils with mental disabilities, and the needs and expectations of employers. That is the reason why I have chosen the subject for my bachelor thesis. The first chapter of the thesis is concerned with the term mental disablement ? its definition, classification, characteristic signs and possible combination with other types of disablement. The second chapter deals with employment possibilities of people with mental disablement. The third chapter is concerned with vocational preparation of pupils with mental disablement. At the beginning I occupy myself with the system of special education at primary schools and secondary schools. Accentuated attention is dedicated to secondary schools for pupils with mental disablement ? practical schools and vocational schools. The next part includes the analysis of particular educational documents (general educational programmes) with a view to competences. The fourth chapter is composed of the description of the employment market or employers' needs and expectations. The intention of the thesis is to compare the vocational preparation at practical schools and vocational schools with the needs of the employers of people with mental disablement. The information on vocational preparation was obtained from general educational programmes for domain of education at annual practical schools, biennial practical schools and domain category E of vocational schools. Resources of specialized literature which deals with the needs of employers are scarce. Therefore, information was acquired especially from final reports of implemented projects and research projects, internet articles and published materials of civic associations which occupy themselves with the employment of people with mental disablement. The thesis proved that the vocational preparation and the needs of employers are basically in harmony. Disharmony was founded out only in area of mathematical competences. In spite of this result employers mentioned a few needs which are included in researched competences, but former vocational schools' pupils do not master them. Therefore, it is important to emphasize that the Bachelor thesis has theoretic character and is based on assumed educational results, not on their real appearance, which can be different. Employers have the most requirements concerning labour competence area, competences towards study and social and interpersonal competences. Practical schools and secondary vocational schools should focus on this area. Other requirements stated in the Bachelor thesis cannot be influenced by education, as they arise directly from the disablement character. It is connected with the discovery of the low level of knowledge concerning the target group and its employment possibilities. According to the Bachelor thesis results, the education at practical schools and vocational schools does not reflect the needs of labour market properly as the employers lack former pupils with right qualifications. This Bachelor thesis could serve as a basis for further research focusing on the relation between the vocational training of pupils with mental disablement and the requirements and expectations of the employers.eng
dc.date.accepted2013-09-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠesták, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam