Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKohoutek, Tomáš
dc.contributor.authorFikarová, Klára
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:43Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:43Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21046
dc.description.abstractProfese speciálního pedagoga patří mezi velice náročné zaměstnání. Jsou na něj kladeny vysoké nároky, které snižují dobu odpočinku, a tím se zvyšuje míra ohrožení stresem. Speciální pedagog by měl být vyrovnanou osobností, dobře vybavenou schopnostmi a znalostmi, jak stres zvládnout. Téma této bakalářské práce je ?Profesní stres speciálních pedagogů? a svým obsahem se zaměřuje na osobnost speciálního pedagoga a na zjištění hlavních zdrojů zátěže souvisejících s jeho profesí. V teoretické části, první kapitola zahrnuje, jak obecné předpoklady pracovníka v pomáhajících profesích, tak osobnostní předpoklady speciálního pedagoga a jeho kompetence. Další kapitola je věnována institucionálním podmínkám pro práci speciálního pedagoga, kde jsou charakterizována zařízení, ve kterých pracují respondenti z mého výzkumného souboru. Následující kapitola je zaměřena na popsání pracovní zátěže u učitelů a speciálních pedagogů a strategiím jejího zvládání. Velice důležitá část práce je kapitola s názvem ?Zdroje a příčiny pracovní zátěže v profesi speciálního pedagoga?, kde je věnována pozornost předpokládaným zdrojům zátěže v učitelské a speciálně pedagogické profesi. Závěrečná kapitola se zaměřuje především na syndrom vyhoření, protože skloubením nahromaděného pracovního stresu, vysokých požadavků a vyčerpáním osobních zdrojů může speciální pedagog dospět k úplnému vyčerpání svých sil. Tato kapitola se zabývá hlavně prevencí. Nástroji prevence může být asertivita a supervize, o kterých se často zmiňovali respondenti ve výzkumné části. Obecné cíle výzkumu jsou formulovány, jako tři výzkumné otázky: 1) Co považují speciální pedagogové za hlavní zdroje zátěže? 2) Jak se speciální pedagogové vyrovnávají se zátěží? 3) Co jim pomáhá zátěž zvládnout? Výzkumná část práce je založena na kvalitativním výzkumném šetření. Metodou sběru dat byly polostrukturované rozhovory, které jsem vedla se speciálními pedagogy z různých zařízení a v různých fázích profesní dráhy. Před samotným rozhovorem s respondenty byly stanoveny okruhy otázek a výpovědi nahrávány na diktafon. Získané údaje byly vyhodnoceny pomocí postupů tématické obsahové analýzy. Z výpovědí respondentů vyplynulo, že nejvíce zatěžující pro ně bývá zodpovědnost. Speciální pedagog, provádějící diagnostiku má zodpovědnost za diagnózu, kterou žákovi stanoví. Speciální pedagog, který navíc vykonává řídící funkci má zodpovědnost, jak za svůj tým, tak vede velmi rozsáhlou administrativu a také musí neustále sledovat legislativu, která se v dnešní době dost často mění. Na rozdíl od učitelů na běžné škole se u speciálních pedagogů násobí zátěž spojená se zdravotním postižením žáků, s čímž může souviset menší zpětná vazba. Pro speciálního pedagoga bývá někdy obtížné vidět za činností s nimi ten hlavní cíl a budoucnost. Navíc musí dávat větší pozor, aby sám neupadl do stereotypu. Pro speciální pedagogy je také těžké nenosit si práci domů a občas se stane, že musí doma u televize vyrábět pomůcky na další den. Respondenti navíc uvedli, že je jejich náplň práce mnohdy dost obecná a oni musí plnit něco, co už nespadá do jejich kompetencí. Z mého výzkumu vyplývá, že při zvládání profesního stresu je pro respondenty nejdůležitější poznat sám sebe a naučit se pracovat sám se sebou. K tomu jim pomáhá, jak další vzdělávání pomocí různých kurzů a samostudia, tak asertivní chování. Podle očekávání zmiňují i důležitost odpočinku. Někteří speciální pedagogové z mého výzkumného souboru volí fyzickou aktivitu, u které se odreagují, jiní si odpočinou spíše při nějaké pasivní relaxaci. Pro většinu respondentů je také velice důležitý čas strávený s rodinou a přáteli.cze
dc.format69 s. (97 392)
dc.format69 s. (97 392)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpedagogcze
dc.subjectspeciální pedagogcze
dc.subjectstrescze
dc.subjectprofesní strescze
dc.subjectzátěžcze
dc.subjectpedagogueeng
dc.subjectspecial pedagogueeng
dc.subjectstresseng
dc.subjectoccupational stresseng
dc.subjectballasteng
dc.titleProfesní stres speciálních pedagogůcze
dc.title.alternativeOccupational stress of special education teacherseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33888
dc.description.abstract-translatedThe profession of special pedagogue belongs to the very high demanding occupations. These demands reduce rest time and increase risk of stress. Special pedagogue should have balanced personality equipped with capabilities and knowledge to handle the stress. The theme of this bachelor thesis is ?Professional Stress of Special Pedagogues?. The thesis focuses on special pedagogue?s personality. Also it finds main sources of loading related with his profession. Theoretical part of thesis, first chapter, involves general assumptions of associate in assisting professions as well as personal disposition of special pedagogue and his competences. Next chapter deals with institutional requirements for a job of special pedagogue, where are described facilities, in which works respondents of this research. Following chapter focuses on description workload of teachers and special pedagogues and also strategies of getting it under control. Very important part of thesis is chapter ?Sources and causes of workload in special pedagogue profession?, where are described anticipated sources of teachers and special pedagogues workload. Final chapter in particular describes burnout, because cumulated working stress, high demands and exhausting personal sources together may lead to a total exhausting. The chapter deals with prevention. The tools of prevention may be assertiveness and super vision, which respondents mentioned in research very often. General aims of research are defined as three research?s questions: 1) What special pedagogues consider for main sources workload? 2) How special pedagogues put up with workload? 3) What helps them workload to get under control? Research part of thesis is based on qualitative analysis. Semi-structured interviews, which I conducted with special pedagogues of manifold facilities and manifold phases of their careers, gave me data for research. Before interview with respondents was defined range of issues and answers were recorded. Obtained data were assessed by procedures of thematic content analysis. Of respondent withdrawals result, responsibility is the most burdening for them. Special pedagogue, provides diagnostic, has a responsibility for diagnose, which is determined to pupil. In advance, when he is also manager, he has a responsibility for his team, administration tasks and he has to know about legislation changes, which are updated very often nowadays. In contrast of teachers in common primary schools, special pedagogues workload is multiplied by disability pupils related with less feedback. Sometimes for special pedagogue is difficult to see perspective and future behind working with them. In advance he has to be more careful to avoid he fall into the stereotype. For special pedagogues is very difficult to do not bring working tasks to home. Sometimes happens, he must make aids for a next day at home. Respondents also stated, their responsibilities are very wide and general and they must do something, what is out of their responsibility. From my research results, within getting stress under control is the most important for respondents to know themselves and learn to work with themselves. Next acquirement (courses, self-study etc.) and assertive behavior helps them to achieve it. As expected they mention importance of relaxation. Somebody of them rather prefer active relax and somebody of them prefer passive relax. For most of them is also very important time spent with their families and friends.eng
dc.date.accepted2013-06-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeTuček, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam