Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠvestková, Renata
dc.contributor.authorKašpárková, Michaela
dc.date.accessioned2021-12-03T13:20:55Z
dc.date.available2021-12-03T13:20:55Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21054
dc.description.abstractDnešní společnost je typická svou multikulturní rozmanitostí. V rámci Evropské unie můžeme volně cestovat a pracovat v jiných zemích, to samé platí i naopak, kdy v České republice je stále více cizinců, kteří se zde snaží najít svůj nový domov. Právě kvůli neustále se zvětšující kulturní pluralitě mohou vznikat konflikty, které mohou pramenit z odlišnosti a z neznámého. To bylo jedním z důvodů, proč se ve školách zavedla multikulturní výchova. Bakalářská práce se nazývá ?Multikulturní výchova pohledem studentů gymnázií v Jihočeském kraji? a je rozdělena do dvou částí. První je teoretická a druhá část je praktická. Teoretická část pojednává o základních pojmech multikulturní výchovy, jako je např. multikulturalismus, etnikum, národ, rasa, předsudky aj., bez kterých by se v oblasti multikulturní výchovy jen těžko orientovalo. Druhá polovina teoretické části se zabývá multikulturní výchovou v českém školství, kde je kladen důraz na kurikulární dokumenty, ze kterých multikulturní výchova u nás vzešla, hovoří o tom, jaký by měl být učitel, který se snaží realizovat multikulturní výchovu aj. Praktická část hovoří o stanovených cílech práce, dále zmiňuje použitou metodiku při výzkumu a popisuje výzkumný soubor. V praktické části jsou uvedeny i výsledky získaných dat. Tato práce má stanovené dva cíle a dvě výzkumné otázky. Cílem této práce bylo zjistit, zda a jak je realizována multikulturní výchova na gymnáziích v Jihočeském kraji a druhým cílem bylo zjistit postoje a obeznámenost studentů prvních a čtvrtých ročníků gymnázií s problematikou multikultury u nás i ve světě. K dosažení cílů byl zvolen kvalitativní výzkum, při kterém bylo provedeno osmnáct polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy, kteří působí na jedenácti gymnáziích v Jihočeském kraji. Otázky rozhovoru byly rozděleny do čtyř kategorií kvůli lepšímu vyhodnocení. K dosažení druhého cíle byl sestaven dotazník, s především otevřenými otázkami, který byl určen pro studenty prvních a čtvrtých ročníků čtyřletých gymnázií. Dotazník vyplnilo tak, aby data následně mohla být použita k vyhodnocení, 130 studentů prvních ročníků a 130 studentů čtvrtých ročníků na jedenácti gymnáziích v Jihočeském kraji. Výsledky rozhovorů ukázaly, že realizovat multikulturní výchovu není snadným úkolem, i přesto se všichni respondenti snaží o naplnění Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia, který hovoří o tom, že multikulturní výchova by měla procházet všemi předměty. Učitelé se při realizaci této výchovy potýkají s nesnázemi. Na čem se ve většině případů shodli respondenti, kteří vyučují Základy společenských věd, je to, že mají na tuto výchovu nedostatek času. Přitom právě tento předmět by měl být pro realizaci multikulturní výchovy stěžejní. Dalším problémem je to, že učitelé vůbec nebo málo navštěvují kurzy, které se týkají tohoto průřezového tématu. Přitom právě na těchto seminářích by vyučující mohli čerpat nápady, jak začleňovat multikulturní výchovu do svých hodin. Také by na těchto seminářích mohli získat metodický materiál, který všem respondentům chybí, a možná právě to je důvod, proč je multikulturní výchova málo začleňována do výuky. Výsledky dotazníků pomohly objasnit to, že multikulturní výchova je přínosem, alespoň co se týká vědomostí a informovanosti studentů s touto problematikou. Studenti čtvrtých ročníků jsou v této oblasti více obeznámeni a mají větší přehled než studenti prvních ročníků. V oblasti postojů jsou vidět menší rozdíly, kdy se studenti prvních i čtvrtých ročníků ve většině případů shodují v jednotlivých názorech a postojích. Ovšem můžeme vidět drobné rozdíly v postojích, které se týkají vietnamských studentů, romské menšiny a vztahu k různým národnostním menšinám.cze
dc.format82 s. (108 065)
dc.format82 s. (108 065)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectGymnáziumcze
dc.subjectinterkulturní vzdělávánícze
dc.subjectkurikulární dokumentycze
dc.subjectmultikulturní výchovacze
dc.subjectrámcový vzdělávací program.cze
dc.subjectSecondary Schooleng
dc.subjectIntercultural Educationeng
dc.subjectCurriculaeng
dc.subjectMulticultural Educationeng
dc.subjectFramework educational program.eng
dc.titleMultikulturní výchova pohledem studentů gymnázií v Jihočeském krajicze
dc.title.alternativeMulticultural Education from the Perspective of Students of Secondary Schools in South Bohemian Regioneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33902
dc.description.abstract-translatedToday's society is characterized by its multicultural diversity. Within the European Union you can travel and work freely in other countries, the same is true on the other hand, when in the Czech Republic there are still more foreigners who are trying to find a new home. Because of the ever increasing cultural pluralism may arise conflicts that may arise from disparities and the unknown. It was one of the reasons why schools introduced multicultural education. This thesis is called "Multicultural Education from the Perspective of Students of Secondary Schools in South Bohemian Region" and is divided into two parts. The first is the theoretical and the second part is practical. The theoretical part discusses the basic concepts of multicultural education such as the multiculturalism, ethnic group, nation, race, prejudice, etc., without which it would be difficult to orient in the area of multicultural education. The second half of the theoretical part deals with multicultural education in Czech schools, where the emphasis is on the curricula of multicultural education which came with us, talking about what should a teacher be, who is trying to implement multicultural education, etc. The practical section discusses the stated objectives of work and mentions the methodology used in the research and describes the research file. In the practical part it presents the results of the data obtained. This work has established two goals and two research questions. The aim of this study was to determine whether and how it is implemented multicultural education in secondary schools in South Bohemia and the second objective was to determine the attitudes and knowledge of students in the first and fourth years of school with the issue of multiculturalism in our country and the world. To achieve the objectives of qualitative the research was used in which eighteen semi-structured interviews with teachers who work at eleven secondary schools in South Bohemia were carried out. Interview questions were divided into four categories for better evaluation. To achieve the second objective it was compiled the questionnaire with mainly open-ended questions which were designed for students of the first and fourth years of four year schools. The questionnaire was completed so that the data could then be used to evaluate 130 first-year students and 130 fourth grade students on eleven secondary schools in South Bohemia. The results of interviews showed that to implement the education is not an easy task even though all respondents try to fulfill the Framework educational program for secondary school, which says that multicultural education should go throughout all the subjects. Teachers in the implementation of this education face difficulties. In most cases respondents, who teach social science, agreed that they have lack of time for teaching. This is precisely this subject in which multicultural education is crucial and should be implemented. Another problem is that teachers at all or poorly attend courses related to this cross-cutting theme. It is precisely at these seminars where the teachers can draw ideas on how to incorporate multicultural education into their lessons. Also they could obtain guidance documents, which all respondents are missing, at these seminars and perhaps this is the reason why multicultural education is little integrated. The results of the questionnaires helped to clarify that multicultural education is beneficial, at least in terms of knowledge and awareness of students with this issue. The fourth grade students in this area are more familiar and have larger insight than the first-year students. In the area of attitudes minor differences are seen when students of the first and fourth grades in most cases correspond to different views and attitudes.eng
dc.date.accepted2013-09-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeRosková, Lenka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam