Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠvestková, Renata
dc.contributor.authorKuboušková, Petra
dc.date.accessioned2021-12-03T13:21:26Z
dc.date.available2021-12-03T13:21:26Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21075
dc.description.abstractTéma mé bakalářské práce zní Mediální výchova na 2. stupni základní školy. Teoretická část byla zpracována z odborné literatury. Je zaměřena na charakteristiku médií, popisuje funkce i vliv médií, pojem mediální výchova a její možnosti realizace na základní škole. Vymezila jsem cíle mediální výchovy a s tím související pojem mediální gramotnost a mediální logika. Má práce se zabývala druhým stupněm základní školy, proto jsem charakterizovala vývojovou etapu žáků, kteří ji navštěvují - starší školní věk. Z charakteristiky žáků vychází zvolená metodika a především volba vhodné metody pro výuku mediální výchovy. Zmiňuji se také o Rámcovém vzdělávacím programu, Školním vzdělávacím programu, jeho přínosem k rozvoji osobnosti žáka. Ke zpracování praktické části bakalářské práce byl použit kvalitativní typ výzkumného šetření, metoda dotazování, technika polostandardizovaný rozhovor. Výzkumný soubor tvořili učitelé 2. stupně základních škol na Českobudějovicku. Při výzkumu bylo osloveno celkem 31 škol a z toho mi bylo ochotno rozhovor poskytnout 5 škol. Rozhovor se skládal z 11 otázek a jeho cílem bylo zjistit způsob realizace mediální výchovy na škole a názory pedagogů na mediální výchovu. V praktické části jsem odpovídala na dvě výzkumné otázky a na ně navazující cíle. Všichni dotazovaní učitelé si myslí, že média velmi silně ovlivňují žáky, nejvíce internet a hlavně Facebook. Dětem dělá problém rozlišit realitu od fikce, ovlivňuje je klamavá reklama. Nejen z těchto důvodů všechny respondentky souhlasí se zavedením mediální výchovy do škol, považují za důležité seznamovat žáky s úskalími médií, naučit je nebát se vyjádřit svůj názor, naučit je efektivně využívat internet. Na první výzkumnou otázku: "Jaké postoje mají učitelé na 2. stupni vybraných základních škol k mediální výchově"? bylo zodpovězeno. Cíl 1 byl tímto splněn. Ve vztahu k druhé výzkumné otázce: "Jakým způsobem je mediální výchova na 2. stupni vybraných základních škol nejčastěji realizována"? jsem zjistila, že mediální výchova je nejčastěji realizována jako průřezové téma formou integrace do ostatních předmětů. Dále je také nabízena jako volitelný předmět ve spojení s dramatickou výchovou. Školy využívají také formu projektových dnů. K výuce nejčastěji všechny respondentky využívají formu diskuze, považují za důležité najít vhodnou metodu k zaujetí žáků. Díky projektům z EU jsou školy vybaveny interaktivními tabulemi, s kterými všechny dotazované pracují. Považují je, za vhodný doplněk výuky, zejména na druhém stupni základní školy. Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami mediální výchovu příliš nepřizpůsobují, protože nemají ve třídě takové žáky, kteří to potřebují. Nicméně si myslí, že i pro tyto žáky je mediální výchova stejně důležitá. Cíl 2 byl splněn. Výsledky výzkumu jasně ukazují, že učitelé vnímají potřebnost mediální výchovy. Uvědomují si, že dnešní generace dětí žije v internetovém světě a je potřebné je naučit se v tomto světě orientovat. Chtějí žáky naučit žít s médii, využívat je pro svůj prospěch, nebát se jich. Zajímavým zjištěním je také využívání interaktivních tabulí, které školy považují za velmi důležitou součást vyučování nejen v rámci mediální výchovy. Tato práce může sloužit jako zdroj informací o mediální výchově, obsahuje základní informace o této problematice.cze
dc.format65 s. (86 216 znaků)
dc.format65 s. (86 216 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmédiacze
dc.subjectmediální výchovacze
dc.subject2. stupeň základní školycze
dc.subjectstarší školní věkcze
dc.subjectmediaeng
dc.subjectmedia educationeng
dc.subjectthe second grade of the elementary schooleng
dc.subjectthe older school ageeng
dc.titleMediální výchova na 2. stupni ZŠcze
dc.title.alternativeMedia education on the second level of basic schoolseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33970
dc.description.abstract-translatedThe topic of my bachelor thesis is The Media education at the second grade of the elementary school. The theoretical part has been taken from the professional literature. It is aimed at the characteristics of the media, describes its function and influence, it defines the term media education together with the closely connected terms media literacy and logic. My thesis is dealing with the second grade of elementary schools. That is why I characterized the life stage of its learners - the older school age. The methodology chosen and the choice of the suitable method to teach the media education is based on the learners characteristics. I also touch the Overall Education Program, the School Education Program and their benefits for the learners´ personality development. To carry out the practical part of my bachelor thesis I used the quality type of the research, the questioning method, the semi-standard discussion technique. The research suite was made by the second grade elementary schools teachers in the region of České Budějovice. With the research I approached altogether 31 schools, out of which 5 schools were willing to participate in the research questioning. My research questioning consisted of 11 questions and its aim was to find out the way the media education is carried out at each school, as well as getting the teachers´ views concerning this kind of education. In the practical part I answered two research questions and the related aims. All the teachers questioned think that learners are very strongly influenced by the media, mainly the Internet and above all the Facebook. Children have problems to separate the reality and fiction and are influenced by the misleading commercials. Not only for these reasons, all the women respondents agree with implementing the media education in schools, they thing it important to make the learners familiar with the drawbacks of commercials, to teach them not to be afraid to express their views and to use the Internet effectively. The first research question has been answered: "What are the teachers´ views at the second grade of the chosen elementary schools concerning the media education" ? The target 1 has been met. As for the second research question: "What is the most widely used form of the media education at the second grade of the chosen elementary schools" ? I found out that this kind of education is mostly carried out as a cross-sectional topic integrated in other subjects. Furthermore, it is also offered as a voluntary subject connected with the drama education. Schools also use the form of the project days. Discussion is the most widely used teaching method of all the women respondents. They think it important to find a suitable method to attract the learners´ attention. Thanks to the EU regional projects the schools questioned got the interactive boards which are in use at all of them. These boards are regarded as a suitable part in education, mainly at the second grade of the elementary school. As for the learners with special educational needs, the schools do not need to alter the media education with regards to them, as there are no such learners at these schools. However they think that for these learners the media education is as important as for the others. The target 2 has been met. The research outcomes clearly show that the teachers feel the importance of the media education. They realize that today´s generation of children lives in the Internet world and that it is essential to learn how to get oriented in such world. They want to teach the learners to live with the media, use them for their benefit, not to get scared by them. An interesting finding is also the fact that the schools see the interactive boards as a very important part of education, not only regarding the media education. This thesis can be used as a source of information about the media education and includes the basic information in this field.eng
dc.date.accepted2013-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrbanová, Vlastimila


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam