Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZáškodná, Helena
dc.contributor.authorBarteltová, Veronika
dc.date.accessioned2021-12-03T13:21:36Z
dc.date.available2021-12-03T13:21:36Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21082
dc.description.abstractBakalářská práce řeší téma nezaměstnanosti u vysokoškoláků. Vysoká nezaměstnanost se promítá do nálady a postojů lidí a do jejich rodinného života. Získání prvního zaměstnání dále závisí na řadě faktorů, jako jsou například aktivita absolventa, znalosti a dovednosti, poptávka po absolventech v tomto oboru, úrovni vzdělání i schopnosti se dobře prezentovat. Velkou roli při hledání pracovního místa hrají osobní kontakty a známosti, které si různí lidé dokážou pořídit. Studenti, vstoupili do praxe již během studia a řešili zde problémy související v různé míře s oborem, který studují, se mohli do praxe prosadit rychleji. Dosavadní zkušenosti z vývoje nezaměstnanosti potvrzují, že mnoho potíží s hledáním odpovídajícího pracovního uplatnění mají mladí lidé po skončení přípravy na povolání a stále častěji se objevuje skupina absolventů vysokých škol, zejména bakalářských programů. Cílem práce je provést analýzu situace na trhu práce u absolventů vysokých škol, zjistit jejich schopnost používat adekvátní postupy k získání pracovního místa a zjistit, zda získávají pracovní místa brzy po ukončení studia a zda je rychle opouštějí a mění za jiné. Výzkumné šetření bylo provedeno za použití kvantitativního výzkumu. K realizaci výzkumu byla použita technika dotazování prostřednictvím anonymního dotazníku. Dotazník se skládal z 22 otázek. Výzkumný soubor tvořili náhodně vybraní respondenti z řad absolventů vysokých škol, kteří ukončili studium před nejdéle dvěma roky. Konečný výzkumný soubor tvořilo 71 dotazovaných. Účastníci dotazníkového šetření měli nejčastěji ukončené vzdělání v magisterských programech, využívali možnosti pokračovat ve studiu, ať už z důvodu lepšího finančního ohodnocení nebo z důvodu zájmu o studovanou oblast. Více než polovina zaměstnaných dotazovaných uvedla, že pracuje u svého prvního zaměstnavatele, je zde tedy předpoklad, že své zaměstnání v krátké době nevyměnili za jiné. Studenti, kteří pracují nebo vykonávají praxi již při studiu ve svém oboru, si najdou rychleji práci, praxe studentů je výhodná i pro zaměstnavatele, kteří si tak vychovávají pracovní sílu pro svůj obor. 3/4 respondentů uvedly, že je obor je zajímá a chtějí se v něm dále realizovat. Většina respondentů neměla problémy s hledáním prvního zaměstnání a našla si ho maximálně do doby 6 měsíců. Zaměstnaní i nezaměstnaní respondenti využívají téměř stejný počet strategií k získání zaměstnání. Jako nejčastější způsob při hledání zaměstnání bylo uplatňováno oslovení zaměstnavatele, pomoc od rodiny, přátel a známých. Názory respondentů, kteří se přiklánějí více k tomu, že v České republice není dostatek pracovních míst, mohou pramenit z vlastních zkušeností nebo zkušeností blízkých při hledání práce. Téměř 50 % dotazovaných vnímá jako největší problém nezaměstnanosti nedostatek financí. Většina z nezaměstnaných respondentů se nachází v 1. nebo ve 2. fázi adaptace na nezaměstnanost a jejich šance na uplatnění na trhu práce jsou stále docela vysoké. Nezaměstnaným respondentům se nejčastěji dostává podpory a pomoci od blízkého okolí při hledání zaměstnání, tato reakce okolí jim pomáhá lépe se vyrovnat se vzniklou situací. Většina nezaměstnaných dotazovaných nevnímá svoji nezaměstnanost jako pozitivní jev, což je může posílit při hledání nové práce. Výsledná data ukazují, že obě hypotézy byly vyvráceny. Zaměstnaní i nezaměstnaní respondenti využívali zhruba stejný počet informačních zdrojů k získání zaměstnání a častá změna zaměstnavatelů se také neprokázala. Zaměstnanost a nezaměstnanost většinou závisely na vystudovaném oboru a na tom, zda byl absolvent ochoten nastoupit na pracovní pozici, která neodpovídá jeho vzdělání. Vysoké školy často neposkytují dostatek praxe, proto by měl vysokoškolák již během studia pracovat například na stáži pod dohledem odborníka a za praxi by mohl dostávat zaplaceno. Firma by si tak levně vychovala schopného zaměstnance. A studenti by se naučili hlavně to, co budou skutečně potřebovat.cze
dc.format59 s.
dc.format59 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectabsolventcze
dc.subjectnezaměstnanostcze
dc.subjecttrh prácecze
dc.subjectvysokoškolákcze
dc.subjectgraduateeng
dc.subjectunemploymenteng
dc.subjectlabour marketeng
dc.subjectundergraduateeng
dc.titleNezaměstnanost u vysokoškolákůcze
dc.title.alternativeUniversity Students' Unemploymenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33988
dc.description.abstract-translatedThe Bachelor's thesis deals with the questions related to the unemployment among university students. High unemployment is reflected in the moods and attitudes of people and in their family life. Getting a first job is dependent on many factors, for example activities of graduate, knowledge and skills, demand for graduates, level of education and ability to present well. Personal contacts and acquaintanceship are playing a large role in finding a job. Students who moved into the practice during the study period solved problems related to varying degrees with the studied field were able to practice to promote faster. The experience gained from the development of unemployment confirms many difficulties in finding adequate employment with the young people at the end of vocational training. Increasingly, it emerges a group of unemployed graduates, mainly the bachelor's degree. The aim of the Bachelor's thesis is the analyses of the situation on the labour market with the university graduates, the determination their ability to use appropriate procedures to get a job and the determination whether to gain jobs soon after graduation and whether that is rapidly leaving and changing in other. The survey was conducted using quantitative research. The implementation of research interviewing technique was used by an anonymous questionnaire. The questionnaire consisted of 22 questions. Participants were randomly selected respondents from among the graduates who graduated before the longest two years ago. The final research sample consisted of 71 respondents. Participants in the survey were mostly completed education in master's programs, they used the possibility of continuing studies because of better financial remuneration or interest in the study area. More than half of employed respondents said that they are working at his first employer. There is a presumption that respondents are not replaced their jobs in the short term with another. Students who are working or practicing in their studies in their field found a job faster. Students practice is beneficial for employers too. They educate the workforce for their business. 3/4 of respondents indicated their field as interesting and they found in it a job or they are at least trying to get a job in their field. Most respondents had no problems with finding a first job and they found it in a maximum period of six months. Employed and unemployed respondents use almost the same number of strategies to gain employment. The most common way to find employment application has been addressing employers, help from family, friends and acquaintances. Almost 50% of respondents perceived as the biggest problem of unemployment, lack of finance. Most unemployed respondents are in the first or second phase of adaptation to unemployment and their chances on the labour market are still quite high. Unemployed respondents are most often receives help and support from close vicinity in search of employment, the reaction of this vicinity to help them better cope with the situation. Most of the unemployed respondents don?t perceive their unemployment as a positive phenomenon, it can enhance the search for a new job. The resulting data show that employed and unemployed respondents use roughly the same number of information sources to obtain employment and frequent changes of employers are also demonstrated. Employment and unemployment mostly depended on the studied field and whether respondent was willing to embark on graduate job his inadequate education. Universities often do not provide enough practice. Therefore students should have work such as an internship under the supervision of an expert and they could get paid for practice. The company would have raised so cheaply capable employee. And the students would have learned mostly what they really need.eng
dc.date.accepted2013-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence a rehabilitace sociální patologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠvestková, Renata


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam