Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKohoutek, Tomáš
dc.contributor.authorTomášková, Zuzana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:21:38Z
dc.date.available2021-12-03T13:21:38Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21083
dc.description.abstractNarození dítěte s postižením je vždy mimořádná událost v lidském životě. Rodina je vystavena situaci, pro kterou nemá předem připravený scénář. Speciální potřeby jsou odlišné, často nad rámec běžných potřeb dětí, odlišné bývají i vývojové podmínky a perspektivy. Rodiče mohou prožívat zklamání, pocit závislosti na ostatních a jejich pomoci. Situace je pro ně nová a neznámá, proto se učí často, aniž by si to uvědomovali, rozvíjet nové přístupy k dítěti, k sobě samému či ke světu. Tématem této bakalářské práce je ?Rozvoj zvládání zátěže rodičů dětí se speciálními potřebami.? Má bakalářská práce by měla přinést autentické informace o situaci rodičů s postiženým dítětem, výpovědi o jejich problémech a potřebách a také možnost náhledu do životního příběhu rodičů. Bakalářská práce je založena na kvalitativním výzkumu. Data a informace jsem shromažďovala pomocí polostrukturovaných rozhovorů vedených s rodiči dětí se speciálními potřebami. V teoretické části bakalářské práce jsem se snažila postupovat vždy od obecného vysvětlení k podrobnějšímu rozepsání tématu. V úvodních kapitolách teoretické části se zabývám problematikou stresu a zvládání zátěže. Dále se zaobírám tématem rodiny, její funkcí a problematikou rodin s dítětem se speciálními potřebami a s ní spojenou otázkou nevhodných výchovných postojů. Neoddělitelnou částí mé bakalářské práce je kapitola s názvem ?Zvládání zátěžových situací.? V této kapitole se podrobně zabývám postupnými fázemi vyrovnávání a přijetí dítěte s postižením a zmiňuji se o problematice sociálního stigmatu, se kterou se rodič dítěte se speciálními potřebami může potýkat. Ve čtvrté kapitole se zabývám možnostmi opory při zvládání této náročné situace. Zmiňuji se o postoji rodiny a přátel k těmto rodičům a podrobněji pojednávám o zdrojích, typech a rozsahu sociální opory. V následující kapitole popisuji syndrom vyhoření, jeho příznaky a rizikové faktory vedoucí k tomuto syndromu. Většinou matka zůstane s dítětem doma a pečuje o něj. Postižené dítě může vyžadovat až celodenní péči, ta je velmi náročná a vysilující, proto může být syndromem vyhoření ohrožena. V posledních kapitolách teoretické části jsem se snažila vymezit a specifikovat problémy a postižení dětí, s jejichž rodiči jsem vedla rozhovory a zmínit nejčastější postižení dětského věku. Popsala jsem spinální svalovou atrofii, epilepsii, mentální retardaci a její klasifikace a nakonec motorické postižení a dětskou mozkovou obrnu V empirické části mé bakalářské práce jsem si nejprve stanovila výzkumné cíle. 1) Zjistit, co představuje pro rodiče dětí se speciálními potřebami největší zdroje zátěže. 2) Zjistit, jak se z pohledu samotných rodičů rozvíjí jejich schopnost se s touto zátěží vyrovnávat. 3) Zjistit, co pro rodiče dětí se speciálními potřebami představuje zdroje opory. Odpovědi na tyto tři základní otázky přináším v kapitole s názvem ?Interpretace výsledků výzkumu.? Největší zdroje zátěže pro rodiče dětí se speciálními potřebami představovalo počáteční zjištění a vyrovnávání se s postižením svého dítěte. Toto vyrovnávání považují respondentky za nejbolestivější a nejnáročnější období v péči o jejich postižené dítě. Poněkud překvapivě se jako další významný zdroj zátěže jeví i jednání s těmi, kdo mají pomoc poskytovat ? např. vyřizování příslušných dokumentů na úřadech. Na zbylé výzkumné otázky, jaké schopnosti pomáhají rodičům situaci zvládat a jaké zdroje opory mají k dispozici, respondentky uvádějí, že jim v této náročné životní situaci nejvíce pomohl manžel a rodina, zařízení (jehož název kvůli anonymitě respondentů nebudu zveřejňovat) a kontakt s ostatními rodiči v podobné životní situaci. Za neúčinnou nebo nedostatečnou formu pomoci pak považují naopak písemné informace o postižení jejich dítěte, respektive malou dostupnost takovýchto relevantních informací v českém jazyce.cze
dc.format70 s. (89 991 znaků)
dc.format70 s. (89 991 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzvládání zátěžecze
dc.subjectdítě se speciálními potřebamicze
dc.subjectrodičcze
dc.subjectburden copingeng
dc.subjecta child with special needseng
dc.subjectparentseng
dc.titleRozvoj zvládání zátěže rodičů dětí se speciálními potřebamicze
dc.title.alternativeStress related to nurturing children with special needseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33993
dc.description.abstract-translatedBirth of a disabled child is always an extraordinary event in our life. A family is facing the situation without a prearranged screenplay. Not only the special needs differ from common children´s needs but also developmental conditions are completely different. Parents can feel disappointed and dependent on the assistance from others.The situation is new and unfamiliar for them and therefore they learn how to improve the approach to their child, themselves or the whole world. The theme ot this thesis is ?How parents manage to bring up the child with special needs..?It should bring authentic information about the situation of parents with a disabled child, statements about their problems and needs. It is based on the qualitative research. I collected data and information through semi-structured interviews with parents who have a child with such a special need. In the theoretical part of the thesis I tried to go from a general explanation to a detailed descriptoin of the topic. In the introductory chapters I deal with the issue of stress and burden coping. The next issue is the family, its function, families with disabled children and last but not least inappropriate educational approaches. The chapter about burden coping is an integral part of this thesis. Here I describe individual phases of accepting a disabled child and mention the topic of a social stigma as well. The fourth chapter is about the possibility how to support such affected families not only from the familly members but also from other friends. The last but one chapter describes the burnout, its symptoms and risk factors. A mother usually stays at home with this child and takes care of him. The disabled child might require full-time care which is very demanding and grueling. That is why the mother could be compromised by the burnout. In the last part I tried to specify problems of the families I interviewed. I describe a spinal muscular atrophy, an epilepsy, a mental retardation and its classification, a motor disability for example poliomyelitis. In the empirical part of the thesis I define research objectives. 1) to find out what is the biggest burden for parents with a disabled child 2) to find out how parents manage to accept this situation 3) to find out what is the biggest support for parents You can find the responses in the part ?Interpretation of research results?. The largest burden for parents with a disabled child is to accept the disability of their child. All the respondents find this period as the most distressing and demanding time in their child care. Surprisingly, the second largest burden of parents is to handle with different specialized institutions which are supposed to help them. The respondents found the biggest help and support in their families, husbands and also by communication with other similar families . According to parents there is a lack of written information about the disability and unsufficient availability of such information in Czech language.eng
dc.date.accepted2013-06-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠtrosová, Ivana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam