Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHanzl, Milan
dc.contributor.authorPolívková, Iveta
dc.date.accessioned2021-12-03T13:21:42Z
dc.date.available2021-12-03T13:21:42Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21086
dc.description.abstractSluch je jedním z nejdůležitějších lidských smyslů. Umožňuje dorozumívání mluvenou řečí, je tedy významnou součástí komunikačního procesu. Sluch je také nesmírně důležitý pro rozvoj sociálních vztahů. Prostřednictvím sluchu si člověk vytváří citovou vazbu na své okolí. Ztráta sluchu, přestože není tak viditelná jako ztráta zraku má pro dítě velmi vážné následky. Z tohoto hlediska je kladen velký důraz na včasné rozpoznání sluchové vady. Ne všechny děti se narodí slyšící. Na základě provádění screeningu sluchu u všech novorozenců, fyziologických i patologických se daří co nejdříve diagnostikovat sluchovou vadu, a tím může být zahájena včasná léčba. Dále by měla být dítěti poskytnuta vhodná péče, která je důležitá pro rozvoj jeho komunikačních schopností. Narození takto postiženého dítěte je velmi těžké pro rodiče a často i pro jeho okolí. Především se před rodiči dítěte se sluchovým postižením nachází nelehký proces vyrovnávání se s postižením svého dítěte. Pokud dojde u dítěte ke zjištění trvalé poruchy sluchu, jedná se také o velmi závažný zdravotnický problém. Náprava stavu je nejúspěšnější, pokud je zahájena v prvních měsících života. Znamená to, že novorozenecký screening sluchu krátce po narození má vysoký potenciál zlepšit kvalitu života i životní možnosti postiženého. V průběhu zjišťování rozsahu a intenzity poškození sluchu u svého dítěte, by měli rodiče být empaticky a vstřícně informováni. Měl by být brán zřetel na jednotlivé fáze procesu vyrovnávání se s daným zdravotním stavem svého dítěte. Měli by být informováni o všech možnostech výchovy dítěte se sluchovým postižením a možnostech kompenzace vady sluchu a použitím kompenzačních pomůcek. Rodiče mají zásadní roli ve výběru a odpovědnosti za vedení výchovy a následném vývoji svého dítěte. Významnou úlohu v celém procesu hraje souhra jednotlivých prvků celého systému, která na rodiče i jejich dítě působí. Na tomto procesu by se měli podílet odborníci a specialisté, kteří jsou schopni poskytnout vhodně zvolenou formou rodičům veškeré informace o aktuálním stavu, ve kterém se právě nacházejí. Ve výzkumné části bakalářské práce jsem použila kvalitativní metodu výzkumu, která je určená pro malý počet respondentů. Při přípravě rozhovoru jsem respektovala cíl práce a srozumitelnost otázek. Cílem práce je zjisti způsob a schopnost poskytování informací rodičům při vyšetření a následném postupu péče o děti se sluchovou vadou. O možnostech a významu víceoborové péče o děti se sluchovou vadou, která byla zjištěna na základě screeningu u novorozenců již na novorozeneckém oddělení. Ke sběru dat a informací jsem použila polostandardizovaný rozhovor. Jednalo se o techniku terénního sběru informací, prostřednictvím něhož jsem kladla záměrně cílené otázky respondentkám tváří v tvář (face to face). Vše probíhalo po předchozí telefonické domluvě s jednotlivými respondentkami. Rozhovor jsem uskutečnila v jimi vybraném prostředí, ve kterém se cítily přirozeně. Pro výběr respondentek jsem zvolila kombinaci dvou technik a to ?účelové? (Caravan test) a ?sněhové koule? (snowball sampling). Analýzu dat jsem provedla vyhodnocením jednotlivých rozhovorů s respondentkami. Porovnávala jsem procesy u jednotlivých matek. Odpovědi na otázky z jednotlivých rozhovorů jsem pomocí kategoriálního systému a to systematickou klasifikací roztřídila do jednotlivých tabulek. Závěrem, po rozboru rozhovorů s jednotlivými respondentkami jsem dospěla k navržení určitých řešení, která by se dala využít v praxi.cze
dc.format62 s. (101 475 znaků),
dc.format62 s. (101 475 znaků),
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectSluchcze
dc.subjectNovorozenecký screeningcze
dc.subjectrescreening sluchucze
dc.subjectSluchové vadycze
dc.subjectDiagnostika sluchových vadcze
dc.subjectRaná péčecze
dc.subjectSpeciální pedagogické centrumcze
dc.subjectKomunikační schopnostcze
dc.subjectHearingeng
dc.subjectNewborns screeningeng
dc.subjectrescreeningeng
dc.subjectHearing losseng
dc.subjectDiagnostics of hearing disorderseng
dc.subjectEarly interventioneng
dc.subjectSpecial pedagogic centereng
dc.subjectCommunication abilityeng
dc.titlePéče o děti s podezřením na vrozenou poruchu sluchu po propuštění z porodnicecze
dc.title.alternativeCare for children with a suspicion to a congenital hearing disorder after their discharge from the hospitaleng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34002
dc.description.abstract-translatedHearing is one of the most important human senses. Allows communication in spoken language, so it is an important part of the communication process. Even when a child seemingly passively listens, learns that human speech is a means of communication, learns to understand the individual words, recognizing emotional overtones of speech, to distinguish different types of voice. From this perspective, emphasis is placed on early detection of hearing loss. Not all children are born hearing. Based on the implementation of hearing screening for all newborns, physiological and pathological, thrives as soon as possible to diagnose hearing loss or other problems and thus can be initiated early treatment. Next should also be provided to a child suitable care for the development of its communication. Birth of a disabled child is very hard for parents and often to others. Repeatedly, this problem is seen as a failure in the parental role. First of all, the parents of the child with a hearing loss has to cope with a difficult process with their child's disability. Where it is established permanent hearing loss, it is also a very serious health problem. Axle condition is most successful if it is initiated in the first months of life. This means that neonatal screening for hearing loss shortly after birth has a high potential to improve quality of life and life chances affected. During the identification of the extent and intensity of hearing loss in their child, parents should be empathically and helpfully informed. They should be informed about all the possibilities of raising a child with hearing impairment and the possibilities of compensation hearing disorders and the use of assistive devices. Important role in the whole process plays a combination of individual elements of the system, which the parents and their child acts. In the process should be involved experts and specialists who are able to provide appropriately chosen by parents all the information about the current situation in which they are. In the research part of the thesis, I used qualitative research method, which is designed for a small number of respondents. In preparing the interview I respect the work and the objective comprehensibility issues. The aim is to find out the way and ability to provide information to parents during an examination procedure and subsequent care for children with hearing loss. About the possibilities and the importance of multidisciplinary care for children with hearing loss, which was established on the basis of screening newborns in the hospital. To collect data and information I used semi-structured interview. It was the technique terrain data collection, through which I put deliberately targeted questions to the respondents face to face / face to face /. Everything went after previous arrangement by telephone with each respondent. With the respondent, I made the interview in their chosen environment. Environment that suggested themselves and in which they felt naturally. To select respondents I have chosen a combination of two techniques and that "purpose" / Caravan test / and "snowball" / snowball sampling /. I did data analysis by evaluating of individual interviews with respondent. I compared the processes of individual mothers. I have dealt with the support of mothers in various stages of the process, awareness and relevance of the information for individual mothers. Answers to questions from individual interviews I've been using categorical system and systematic classification categorized into individual charts. Finally, after the analysis of interviews with each respondent, I have come to propose some solutions that could be used in practice.eng
dc.date.accepted2013-06-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKozlová, Lucie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam