Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHanzl, Milan
dc.contributor.authorKadlečková, Zuzana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:21:52Z
dc.date.available2021-12-03T13:21:52Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-07
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21092
dc.description.abstractBakalářská práce se týká léčby novorozenců kyslíkem z ošetřovatelského hlediska. Práce má část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části se zaměřuji jak na nejnovější doporučené postupy Evropské resuscitační rady v podání kyslíku, tak na dlouhodobější podávání kyslíku podle doporučených postupů České neonatologické společnosti na lůžkovém oddělení. Nejdříve je zvláštní pozornost věnována přestavbě fetoplacentárního oběhu novorozence s následnými změnami v jeho plicním a krevním oběhu po porodu, protože to je nedílnou součástí znalostí v léčbě kyslíkem. Další část je věnována zásadám prvního ošetření novorozence, především s ohledem na zhodnocení jeho poporodní adaptace a rozhodnutí o zahájení oxygenoterapie sestrou nebo porodní asistentkou. Dále jsou v práci zmíněna současně platná doporučení pro resuscitaci novorozence, opět s důrazem na otázku použití kyslíku. V následující kapitole je zde shrnuta nejčastější novorozenecká patologie, která vyžaduje oxygenoterapii. Kapitola následující zahrnuje způsoby podávání kyslíku novorozencům jak ve fázi časné adaptace, tak při jeho pobytu na novorozenecké jednotce intenzivní péče. Výzkumná část zahrnuje identifikaci znalostí ošetřovatelského personálu v léčbě kyslíkem u novorozenců a následně systém v edukaci ošetřovatelského personálu v otázkách oxygenoterapie. Pro výzkum byly stanoveny dva cíle. První cíl je zmapovat znalosti ošetřovatelského personálu v zásadách aplikace kyslíku u novorozence na novorozenecké jednotce intenzivní a resuscitační péče a na porodním sále. A cílem druhým bylo zjistit, jakou formou je školen ošetřovatelský personál v oblasti aplikace kyslíku u novorozence. Na podkladě těchto cílů byly stanoveny 3 výzkumné otázky. První otázka zní: Jaké jsou hlavní rozdíly mezi znalostmi ošetřovatelského personálu a doporučovanými postupy v aplikaci kyslíku u novorozence? Druhá otázka zní: Je při edukaci ošetřovatelského personálu v resuscitaci kladen důraz na její praktické provedení a na systematické opakování? A třetí otázka zní: Jak probíhá edukace personálu v zásadách oxygenoterapie mimo resuscitaci? Pro výzkumné šetření byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byly využity individuální rozhovory s 5 dětskými sestrami, které pracují ve specializovaném neonatologickém pracovišti na úseku novorozenecké jednotky intenzivní péče a na úseku porodních sálů oddělení nemocnice České Budějovice a. s. Rozhovory byly následně přepsány do bakalářské práce a v závěru výsledků byla vytvořena přehledná tabulka, kde jsou výsledky prezentovány. Z výzkumného šetření lze uzavřít, že ošetřovatelský personál disponuje dostatečnými znalostmi v oblasti poskytování oxygenoterapie u novorozenců a zná ošetřovatelské a doporučené postupy v aplikaci kyslíku. Pokud jde o edukaci, která se týká resuscitace novorozenců je prováděna pravidelně, jedenkrát za rok na oddělení. Výsledky práce by se mohly využít k identifikování nedostatků při školení v oblasti aplikace kyslíku v resuscitaci s následným cílem nasměrování edukace personálu v této oblasti.cze
dc.format62
dc.format62
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectnovorozeneccze
dc.subjectkyslíkcze
dc.subjectoxygenoterapiecze
dc.subjectresuscitacecze
dc.subjectošetřovatelský procescze
dc.subjectnewborneng
dc.subjectoxygeneng
dc.subjectoxygen therapyeng
dc.subjectresuscitationeng
dc.subjectnursing process?eng
dc.titleLéčba kyslíkem u novorozenců z ošetřovatelského hlediskacze
dc.title.alternativeOxygen therapy in newborns of nursing perspectiveeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34015
dc.description.abstract-translatedThe thesis concerns the treatment of newborns with oxygen from the nursing perspective. Work has part of theoretical and of research. In the theoretical part I focus on the latest European Resuscitation Council best practices in the administration of oxygen as well as longer-term oxygen according to best practices of the Czech neonatology in inpatient Department. First, particular attention devoted to the reconstruction of the fetoplacental circulation of the newborn with subsequent changes in his lung and blood circulation after birth, because it is an integral part of the knowledge in the treatment of oxygen. The next section is devoted to the principles of the first treatment of the newborn, in particular with regard to the assessment of the postnatal adaptation and the decision to open the oxygen therapy by nurse or midwife assistant. The following are mentioned in the work at the same time valid recommendations for the resuscitation of the newborn, again with an emphasis on the question of the use of oxygen. In the next chapter is summarized the most common neonatal pathology, which requires oxygenotherapy. The following chapter covers ways to feed oxygen to newborns as early in the process of adaptation, so when a stay in the neonatal intensive care unit. There are described the proper techniques of monitoring and summarises the complications of treatment with oxygen in its inadequate application. Research section includes the identification of the knowledge of the nursing staff in the treatment of oxygen for newborns and then system in the education of nursing staff in matters of oxygen therapy. For research were established two objectives. The first objective is to map the knowledge of nursing staff in the principles of application of oxygen for newborns in the neonatal intensive care and resuscitation and in the birthing room. And the aim of the second was to determine what form is tutored by the nursing staff in the area of oxygen for newborns. On the basis of these objectives have been laid down 3 research questions. The first question is: What are the main differences between knowledge and best practice version of the nursing staff in the application of oxygen for a newborn? The second question is: Is the education of nursing staff in the resuscitation of the emphasis is on the practical implementation and on the systematic recurrence? And the third question is: How does the education staff in the principles of oxygen therapy beyond resuscitation? For research inquiries, he was elected qualitative research. For data collection have been used individual interviews with 5 children's nurses, who work in a specialized neonatologickém work in the field of neonatal intensive care units and in the field of bithings rooms of the Hospital Department in České Budějovice a.s. The Interviews were subsequently rewritten into a Bachelor's thesis and at the conclusion of the results of a detailed table was created, where results are presented. Of the investigation can be concluded that nursing staff have sufficient knowledges in the field of oxygen therapy in newborns and nursing and best practices in the application of oxygen. As regards education, which relates to the resuscitation of newborns is done regularly, once a year in the Department The results of the work could be used to identify deficiencies in training in the field of application of oxygen in resuscitation with the aim of directing the education of personnel in this area.eng
dc.date.accepted2013-05-28
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVelemínský, Miloš


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam