Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHrušková, Martina
dc.contributor.authorCiglerová, Diana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:24:03Z
dc.date.available2021-12-03T13:24:03Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21165
dc.description.abstractV teoretické části práce je popsáno období dospívání doplněné charakteristikou preadolescenta. Další kapitola je věnována popisu dospívajících jedinců žijících v ústavní péči. Za touto kapitolou následují typy zařízení pro výkon ústavní výchovy. Rodina je dalším tématem, na které je studie zaměřena. Rovněž se práce zabývá potřebami biologickými a psychologickými, které pokud nejsou dostatečně uspokojovány, dochází k deprivaci, která je zde také popsána. Cílem práce bylo zjistit rozdíly v představách, vizích a snech u dětí v preadolescentním období, tedy ve věku v rozmezí 11- 14 let, které žijí v dětském domově v Plzni DOMINO, oproti dětem, které vyrůstají v běžné rodinné výchově. Výzkumnou otázkou bylo zjistit, jak si děti žijící v dětském domově představují svoji budoucnost. Základním prvkem souboru bylo osm respondentů z dětského domova DOMINO v Plzni, konkrétně čtyři chlapci a čtyři dívky. Výzkum byl realizován v průběhu mé praxe a dobrovolnických docházek do DD DOMINO, které trvaly cca od ledna do března 2013. Druhým základním prvkem bylo rovněž osm respondentů, ale žijících v rodině, opět čtyři dívky a čtyři chlapci. Tyto děti byly do výzkumu vybrány náhodným systematickým způsobem, na principu dobrovolnosti, pro nástin srovnání preadolescentů, kteří žijí v dětském domově oproti časným adolescentům z běžné rodinné výchovy. Výzkum byl prováděn ve stejném časovém horizontu jako u dětí z dětského domova. Pro zpracování empirické části byl zvolen kvalitativní výzkum. Použita byla metoda dotazování, technika polostandardizovaného rozhovoru. Tematické okruhy rozhovorů byly zaměřeny na několik kategorií - na vysněné povolání dítěte, dále potom na největší dětské přání, na zájmy a koníčky dítěte a na co se dítě nejvíce těší. Data získaná z rozhovorů byla zpracována metodou trsů. Z výzkumu vyplývá, že děti z dětských domovů měly celkově nižší cíle, co se profesní kariéry týče. Většina dětí z dětských domovů si chce zvolit pro své další studium odborné učiliště. Někteří jedinci z dětského domova měli sice vizi svého vysněného přání, ale přesto půjdou na jinou školu, respektive si nepůjdou za svým vysněným cílem. Důvodem pro zvolení si snazší cesty byl strach z něčeho nového, z neznáma. Děti chtějí mít své stálé zázemí, a ne měnit jeden ústav za druhým. Valná většina dětí z rodin pak chtěla nejlépe na vysokou školu s tím, že si za svým cílem opravdu chtějí jít. Ze zjištěných přání dětí z dětského domova vyplynulo, že jsou deprivované. Většina z nich si přála mít psa, kočku nebo koně, namísto navrácení se do původní rodiny či zlepšení vztahů v rodině. Několik dětí z rodin by toužilo také po nějakém zvířeti. Koníčky a zájmy dětí se nijak zvlášť u dětí z dětských domovů oproti dětem z rodiny nelišily. V dětském domově chodí každé dítě na nějaký zájmový kroužek, z dotazovaných dětí z rodiny navštěvuje také každé dítě nějakou zájmovou činnost. Tento výzkum může sloužit například k informovanosti vychovatelů z ústavních zařízení, rodičů dětí, ale i široké veřejnosti. Pojednává o tom, jak se odlišují představy a sny dětí v dětských domovech od dětí žijících v běžných rodinách, jakému povolání by se chtěly nejvíce věnovat, jaké jsou jejich zájmy a koníčky, jaké je jejich největší přání a na co se děti těší. Mohou se pak více přiblížit dětskému světu a pochopit jednou tak své děti, či děti, o které se starají.cze
dc.format63 s.
dc.format63 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdeprivacecze
dc.subjectdětský domovcze
dc.subjectpreadolescentcze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectvize a snycze
dc.subjectchildren?s homeeng
dc.subjectdeprivationeng
dc.subjectdreamseng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjectpreadolescenteng
dc.titleVize a sny do budoucna u preadolescentů žijících v dětském domověcze
dc.title.alternativeTeenagers Living in a Children´s Home and Their Visions and Dreams.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34310
dc.description.abstract-translatedIn the theoretical part the period of adolescence is defined and it is completed with description of a preadolescent. Next chapter is devoted to description of a few pubescent children staying at a children?s home. The survey of different types of facilities providing care for children without their own functional family follows. The topic of next chapter is family. The thesis also deals with biological and psychological needs which if they are not satisfied cause deprivation. The explanation of deprivation is also included. The aim of the work was to find out the differences in ideas, visions and dreams preadolescent children, i.e. children at the age of 11 to 14 , staying at staying at Domino children?s home in Plzeň on the one side and children living in common families on the other side. The issue of the research was to find out how children from the home imagine their future life. The research involved eight respondents from the children?s home ? four boys and four girls. The research was carried out during the practical training of the author of the thesis and her voluntary activity at the children?s home in the period January ? March 2013. The research also included another eight respondents, again four boys and four girls, living in common families. These children were chosen on the basis of systematic random selection, on the principle of their free consent, to make comparison of preadolescents from a children?s home and of early adolescents from common families possible. The research was implemented at the same period of time. Qualitative research was chosen for processing of the empirical part. The following methods were used - method of questioning and technique of half-standard talk. The topics of talks were focused on some categories ? a child?s dream job, the greatest wishes, interests and leisure time activities and what the child is looking forward to the most. The data gained from talks were processed with a method of clusters. Below them a brief evaluation of the given data can be found. The research shows that the children from the children?s home had lower targets in terms of their professional careers. Most children from the children?s home want to go on to technical training institutions. Some of them had vision of their dream but despite of this they will go to a different school, i.e. they will not try to make their dreams come true. The main reason for choosing an easier path was fear of something new, something unknown. Children want to have their permanent background and not to move from one establishment to another. Most children from families wanted to study at university and they really want to reach their objectives. The fact of deprivation of the children from the children?s home resulted clearly from their wishes. Most of them wished to have a dog, a cat or a horse and they would prefer a pet to going back to their families or to improvement of relationships in their families. A few children from families would also like to get an animal. Interests and leisure time activities of both groups are quite similar. At the children?s home each child attends a special club; the children from common families also have some special hobbies. These hobbies are similar. This research may help to increase information among educators from different institutions, among the children?s parents and it also may serve as a source of information to the general public. It shows how dreams and visions of children from children?s homes differ from dreams expressed by children living in common families, what their dream jobs are, which activities they like, what their great dreams are and what they are looking forward to. Thus, they may get closer to the world of children and understand better their own children or children they take care of.eng
dc.date.accepted2013-06-17
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeNovotný, Aleš


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam