Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBenešová, Veronika
dc.contributor.authorSvatošová, Alena
dc.date.accessioned2021-12-03T13:24:27Z
dc.date.available2021-12-03T13:24:27Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21177
dc.description.abstractAbstrakt Teoretická část práce je členěna do dvou kapitol. První, zaměřená na obecné vymezení užité terminologie, objasňuje pojem osoba se zdravotním postižením, třídí typy zařízení služeb sociální péče a předkládá konceptuální souvislost fenoménů pohlaví, gender, sexualita. Druhá kapitola rozvíjí určitý pohled na konkrétní oblast sexuality a sexuální výchovy osob zdravotně znevýhodněných. V rámci celé práce je do jisté míry zohledňováno hledisko genderového aspektu, sloužící jako možný úhel pohledu na tuto problematiku. Provedený výzkum si klade za cíl zjistit míru informovanosti v oblasti metodiky sexuální výchovy u zaměstnanců pracujících v organizacích, které zaštiťují poskytování služeb sociální péče a vyšetřit, je-li tato metoda výchovy aplikována v praxi, popřípadě jaká je její úroveň. Dílčím cílem zkoumání je zjištění schopnosti klientů těchto zařízení reflektovat a aplikovat získané znalosti, nabyté skrz realizovanou sexuální výchovu, je-li tato v rámci poskytování služeb vůbec vedená. Dvojí rozměr zkoumání (pracovníci-klienti) byl zvolen především z důvodu ošetření zpětné vazby k informacím získaným z úst pracovníků. Celý průběh výzkumu byl determinován předem položenými výzkumnými otázkami, které vznikly na základě načerpaných vědomostí z odborné literatury poplatné současnému stavu dané problematiky. Tyto otázky pokrývají zorné pole, sledované cílem tohoto zkoumání. Přehled výzkumných otázek: Jaký je postoj pracovníků k otázkám sexuality osob se zdravotním postižením? Jaké je povědomí pracovníků zařízení o partnerském a intimním životě klientů? Jsou pracovníci organizace proškoleni v metodách sexuální výchovy osob se zdravotním postižením? Probíhá v rámci poskytování služeb sexuální výchova klientů? Jaký je postoj pracovníků k aspektům genderové výchovy? Orientují se klienti v otázkách sexuality? Jakou formu sexuální výchovy by klienti přijali lépe: skupinovou, individuální, genderově vymezenou či smíšenou? Pro sběr konkrétních dat byla použita technika skupinové diskuse, skrz kterou jsem získala potřebné informace od pracovníků instituce. Pro práci s klienty jsem zvolila techniku individuálního rozhovoru s daným návodem. Získané údaje byly zpracovány metodou kódování. Zapsaný průběh diskuse a rozhovorů byl analyzován a rozdělen do okruhů odpovídajících výzkumným otázkám. V rámci těchto sledovaných oblastí byly vyzdviženy konkrétní, užité dotazy, které posloužily k zjištění adekvátních odpovědí, jež byly následně opatřeny kódy. Z těchto kódů byl posléze odvozen kýžený závěr. Výsledek výzkumu přináší informaci o jisté formě osvěty v oblasti sexuality, avšak na úrovni, jež není podložena žádnou metodikou. Pozitivní na celé věci zůstává zřejmý posun od tabuizace a společenské eliminace k přijetí sexuality osob se zdravotním postižením jako nezpochybnitelné součásti jejich života. Pracovníkům ovšem chybí odborné kompetence, jež by zaštítily jejich snahu při řešení otázek a konkrétních situací, týkajících se sexuality klientů a jejích projevů. Možné uskutečnění sexuální výchovy by bylo ze strany klientů přijato s povděkem, neboť někteří jsou v oblasti této sféry lidského bytí zcela ztraceni. Tato práce budiž případným otevřením otázky organizovaného a metodického provedení sexuální výchovy v rámci poskytování sociálních služeb výše zmíněnou organizací. Pracovníkům instituce může být v jejich snahách nápomocen modelový protokol o sexualitě a vztazích přiložený v příloze.cze
dc.format63 s. (15 621 znaků)
dc.format63 s. (15 621 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectosoby se zdravotním postiženímcze
dc.subjectsexuální výchovacze
dc.subjectgenderový aspekt sexuální výchovycze
dc.subjectzařízení služeb sociální péčecze
dc.subjectpeople with health disabilitieseng
dc.subjectsex educationeng
dc.subjectgender aspect of sex educationeng
dc.subjectsocial care service facilities.eng
dc.titleAplikace sexuální výchovy v zařízeních služeb sociální péče pro osoby se zdravotním postiženímcze
dc.title.alternativeApplication of sex education in facilities services social care for persons with disabilitieseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34337
dc.description.abstract-translatedAbstract The theoretical part is divided into two chapters. The first one focuses on the general definition of used terminology, explains the concept of a person with disabilities, classifies types of facilities, social care and presents conceptual link the phenomena of sex, gender and sexuality. The second chapter develops a particular view on a specific area of sexuality and sex education of handicapped people. The whole work is to extend mainstreaming the gender dimension, serving as a possible point of view on this issue. The research aims to determine the level of awareness in the methodology of sex education for employees working in organizations, which sponsor the provision of social welfare services, and to investigate if this method is applied to education in practice, or what its level is. The operational objective investigation is to determine the ability of clients of these facilities to reflect and apply the acquired knowledge, acquired through sex education implemented, if the provision of services is conducted. The dual dimension of research (staff - clients) was chosen primarily because of treatment feedback on information obtained from the staff. The entire course of the research was determined by beforehand given research questions that arose on the basis of knowledge which are drawn from the literature indebted to the current state of the problem. These questions cover a field of view, following the objective of this research. Overview of research questions: What is the attitude of staff on issues of sexuality of people with health disabilities? What is the awareness of employees about the device and intimate life of partner clients? Are workers trained in methods of organization of sex education of persons with disabilities? Is providing services of sex education of clients in progress? What is the attitude of workers to aspects of gender education? Do clients focus on issues of sexuality? What kind of sex education would be received by clients better: group, individual, gender-defined or mixed? For specific data collection, was used special technique of group discussions through which I obtained the necessary information from the employees of the institution. For the work with clients I chose the technique of an individual interview with the given instructions. The collected data were processed by encoding method, under which the course of interviews and group discussions was written, talked about and divided into areas which were assigned to the questions corresponding to the research ones. Adequate responses were provided with codes from which it was possible to derive the desired conclusion. The result of research presents information on a certain form of education in the field of sexuality, but at a level that is not supported by any methodology. Positive thing on the whole subject remains a clear shift from taboos and social elimination to adoption of sexuality of people with health disabilities as an unquestionable part of their lives. But still the staff misses professional competencies which would support their efforts in solving specific situations relating to sexuality of clients and its manifestations. The possible implementation of sex education would be accepted by clients gratefully, as some of them are completely lost in this sphere of human being. This work could open any questions in the implementation of sex education and the possible beginning of its organization. The staff could be assisted by the model report on sexuality and relationships of people with disabilities included in enclosed work.eng
dc.date.accepted2013-09-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHricová, Alena


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam