Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKoutská, Tereza
dc.contributor.authorHoudková, Soňa
dc.date.accessioned2021-12-03T13:25:09Z
dc.date.available2021-12-03T13:25:09Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21198
dc.description.abstractPři prožívání prvního kontaktu či prvokontaku působí na zájemce také faktory jak na straně posuzovaného, tak na straně zájemce jako posuzovatele. Tyto faktory spadají do procesu formování prvního dojmu, kdy ve snaze porozumět druhým a také sobě vytváříme intuitivní teorie, které mohou výrazně ovlivnit, jak zájemci vnímají získaná data. Od těchto teorií se odvíjí také chování, s čímž úzce souvisí kvalita vztahu mezi pracovníkem a zájemcem. První kontakt se týká sociálního poznávání a vnímání, tudíž jde o zpracovávání získaných informací. Proto by mělo každé zařízení mít jasný postup v procesu prvokontaktu ohledně sdělování informací, aby nedošlo k zahlcení zájemce ihned při prvním kontaktu. V bakalářské práci se zabývám otázkou prožívání procesu prvokontaktu zájemci o službu. Na začátku praktické části bylo potřeba popsat stanovený cíl práce a zmíněnou výzkumnou otázkou. Cílem je zjistit, jak proces prvokontaktu působí na zájemce o službu. Pro zjištění stanovené výzkumné otázky a dosažení cíle jsem si zvolila kvalitativní strategii výzkumu, techniku polostrukturovaných rozhovorů doplněných o nezúčastněné pozorování. Základní výzkumný soubor představovali děti ve fázi prvokontaktu, bez ohledu na počet návštěv. Konkrétně se jednalo o devět dětí. Věkové rozpětí, na základě dlouhodobého pozorování a pilotní studie, bylo stanoveno od dvanácti do třinácti let. Výzkum byl realizován v období únor - březen 2013. Z výsledků výzkumu vyplývá, že zájemci o službu prožívají první kontakt rozdílně. Další návštěvy v rámci prvokontaktu prožívají všichni zájemci klidnými a pozitivními emocemi a to především díky přístupu a používaným metodám sociálních pracovnic. Základní metodou, kterou pracovnice využívají, je především kontaktní práce. Všichni dotazovaní se shodli na přirozeném, přátelském a pomáhajícím přístupu pracovnic. Tento přístup spojují především s tykáním pracovnic a společným zapojováním se do volnočasových aktivit. Současně z výzkumu vyplývá, že velký vliv na prožívání prvního kontaktu a vstupu do zařízení má prostředí. Především vnější není pro klienty příjemné. Důvody těchto pocitů u cílové skupiny, která do zařízení přichází poprvé, je dáno především špínou a tmavostí prostředí. Naopak se jim líbí vnitřní prostory klubu, které jsou vyzdobené a dostatečně prosvětlené. Na závěr shrnutí výsledků je třeba uvést fakt (na kterém se shodla většina informantů), že v ideálním případě by informanti rádi přicházeli do nového prostředí a zařízení v doprovodu blízké osoby, například kamaráda či spolužáka. Na základě získaných dat se domnívám, že by každé nízkoprahové zařízení pro děti a mládež v rámci standardů kvality v sociálních službách, mělo mít vypracovaný postup v procesu prvokontaktu. V tomto plánu by mělo být uvedeno, jaké informace budou zájemci sdělovány při daném setkání. Tato metodika by měla sloužit nejen pracovníkům, ale také stážistům či dobrovolníkům. Vhodné by bylo také odstranění bariér, jež způsobují negativní pocity při vstupu do zařízení.Předpokládá se také, že by tato bakalářská práce mohla sloužit jako zdroj informací nejen pro širokou veřejnost, ale také pro odborníky v sociálních službách pracující s dětmi a mládeží, neboť k prvnímu kontaktu dochází v každé sociální službě a je potřeba přizpůsobit přístup pracovníků, aby se zájemci o službu cítili přijati do daného zařízení.cze
dc.format55
dc.format55
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectNízkoprahové zařízení pro děti a mládežcze
dc.subjectprvokontaktcze
dc.subjectsociální kognicecze
dc.subjectsociální percepcecze
dc.subjectprvní dojemcze
dc.subjectLow-threshold centre for children and youtheng
dc.subjectfirst contacteng
dc.subjectsocial cognitioneng
dc.subjectsocial perceptioneng
dc.subjectfirt impressioneng
dc.titlePocity uživatelů/ek nízkoprahového zařízení pro děti a mládež ve fázi prvokontaktu.cze
dc.title.alternativeFeelings of Users Low-Threshold Facilities for Children and Youth in the Phase First Contact.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34369
dc.description.abstract-translatedWhen initiating the first contact, the biggest factor on the applicant is the impression of the one who is under review, so is the side of the applicant as the reviewer. When in the pursuit of trying to understand them, these factors fall into a process of making the first impression, on the other side we also invent intuitive theory, which could influence the way that applicants get their information. These theories also influence the behaviour from which you can influence the quality of relation between the employee and the applicant. The first contact is about social knowing and perceiving, which means processing the gained information. That?s why each service should have clear given schedule in how to process the initial contact regarding obtaining information, so we don?t overwhelm the applicant straight away. In my bachelor?s degree essay I try to question the process of the initiative contact applicants make. In the beginning of the practical part it is necessary to describe assigned aim of the work and mentioned researched question. The aim is to find out, how the process of the initial contact influences the applicants. I choose better strategy in my research to find out the given assigned question and to accomplish the point and technique of half structured dialogues completed in nonparticipation observations. The main aim group was represented by children in the initiative contact, regardless on the number of visits. To be specific, there were nine children. The age group from twelve to thirteen years of age was based on long term observation from the initial study. The study was made throughout February ? march 2013. We can deduct from the results of the study that the applicants interested in this service experience the initial contact in very different ways. The next visits in the scope of the initial contact is experienced by all applicants with calm and positive emotions a that?s mainly thanks to the approach and used methods of the social workers. The basic method, which is used by the workers, is mainly a human contact. All questioned agreed that natural, friendly and helpful attitude of the workers works well. This attitude is mainly connected with informal friendliness of the workers and by joining together in free time activities. The research simultaneously shows that high influence on using the initial contact and entry to the facility. Firstly the outer one isn?t very pleasant for the clients, to which I dedicate thewhole observation chapter in the theory part. The reasons given for the aimed group who enters for the first time, is caused mainly by it being dingyand dark. On the contrary, they like atmosphere of the clubs, which are well lit and decorated. In the end to summarize the accomplishments I would like to mention the fact (on which most informants agreed on) that the ideal case would be, if they could come to a new environment and facility accompanied by their nearby, e.g. a friend or colleague. I assume from all the obtained information, that each low-threshold facility for children and youth should have set schedule and plan for the initial contact to improve the quality of the social facilities. This schedule should show what the applicants will be told in the upcoming meeting. This method should be used, not only by the workers but also by the interns and volunteers. It would also be suitable to remove all the barriers, which are causing negative feelings and emotions when entering the facility. It would be assumed that this essay could serve as a resource for information not only for public use but also for specialist in social services field who work with children and youth. As the first initial contact is made in each social service and it is necessary to acclimatize theapproach of the social workers, so all the applicants would feel welcome and wanted in the given facility.eng
dc.date.accepted2013-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence a rehabilitace sociální patologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrban, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam