Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠedová, Lenka
dc.contributor.authorDubová, Marie
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:06Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:06Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21240
dc.description.abstractCivilizační choroby jsou ty, které v daném čase provázejí danou společnost. Nejlepší ?léčbou? civilizačních chorob je jejich prevence, kterou lze dosáhnout v ošetřovatelské praxi s využitím vhodné metody výuky. Mezi skupinu civilizačních chorob patří i zubní kaz. Nejnovější studie dokazují významné snížení hygieny dutiny ústní u dětské populace. Výsledkem je zvýšení kazivosti zubů, která má neblahý dopad na trvalý chrup. Prevence u dětí by měla obsahovat uvědomění si za své zdraví a naučit efektivní čištění zubů ve spolupráci s rodiči dětí. Role všeobecné sestry v primární prevenci orálního zdraví dětí a mládeže je nezastupitelná, zahrnuje výchovné činnosti. Tato diplomová práce je zaměřena na využití vhodné metody výuky v ošetřovatelské praxi v prevenci civilizační choroby, zubního kazu. Cílem této práce bylo zhodnotit efekt preventivního programu ?Zdravý zoubek? u dětí mateřských škol a 1. stupně základních škol ve znalostech a dovednostech v prevenci zubního kazu, u rodičů dětí proškolených programem. K naplnění cílů práce jsme využili techniku metodologické triangulace, která umožnila zkoumat daný jev různými metodami. Dotazník pro rodiče a pro děti, rozhovory s dětmi a přímé pozorování dětí, při čistění zubů. Dotazník pro rodiče a pro děti byl složen z 6 uzavřených otázek, které se týkaly problematiky prevence zubního kazu. Dotazníky byly anonymní a byly sestaveny pouze pro účely této práce. Dětem byly dotazníky distribuovány s písemným souhlasem rodičů. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření rodičů byli zařazeni rodiče dětí mateřských škol a základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo rozdáno 130 dotazníků, vráceno bylo 128 (98%) vyplněných dotazníků, vyřazeny nebyly žádné. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření dětí byli zařazeni děti mateřských škol a 1. stupně základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo dotazováno se souhlasem rodičů 24 dětí z mateřské školy a 108 dětí z 1. stupně základních škol. Pro zpracování bylo celkem zařazeno 132 (100%) dotazníků. Výsledky jsme vyhodnotili pomocí grafů programem Microsoft Excel. Pro ověření hypotéz, jsme použili test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Pro semistrukturované rozhovory s dětmi bylo vytvořeno schéma otázek. Ústředním tématem rozhovoru byl zubní kaz a jeho prevence. Rozhovor s dětmi byl proveden s písemným souhlasem rodiče a byl anonymní. Přímé pozorování dětí, při čistění zubů se týkalo způsobu a pořadí čištění zubů. Bylo zaznamenáno do záznamového archu, s fotodokumentací se souhlasem rodiče respondenta. Výzkumný soubor pro kvalitativní šetření tvořilo 10 dětí. 5 dětí z mateřské školy v Jindřichově Hradci a 5 dětí z 1. stupně základní školy v Jindřichově Hradci. Získaná data byla zpracována do diagramů ve SmartArtu a tabulek pomocí programu Microsoft Office Word 2007. Výsledky výzkumného šetření pomohly zjistit hloubku znalostí a dovedností v prevenci zubního kazu u dětí. Ukázaly pozitivní vliv využití vhodné metody výuky v efektivitě preventivního programu v ošetřovatelské praxi. Přispěly ke zlepšení úrovně dentálního zdraví u dětské populace.cze
dc.format85 s.
dc.format85 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectMetody výukycze
dc.subjectošetřovatelstvícze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectcivilizační chorobycze
dc.subjectděticze
dc.subjectzubní kazcze
dc.subjectTeaching methodseng
dc.subjectnursingeng
dc.subjectpreventioneng
dc.subjectdiseases of affluenceeng
dc.subjectchildreneng
dc.subjecttooth decayeng
dc.titleVyužití metod výuky v ošetřovatelské praxi se zaměřením na prevenci civilizačních chorobcze
dc.title.alternativeThe use of teaching methods in nursing practice with a focus on prevention of lifestyle-related diseases.eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag26443
dc.description.abstract-translatedDiseases of affluence are those that accompany any given society at any given time. The best "treatment" for diseases of affluence is prevention, which in nursing practice can be achieved by using appropriate teaching methods. One of the diseases of affluence is tooth decay. Recent studies have shown a significant decrease in oral hygiene amongst children. The result is an increase in tooth decay which has a negative impact on the secondary dentition. Prevention should include increasing children?s awareness of their own health and learning effective teeth cleaning with the help of their parents. The role of nurses in primary prevention of oral health of children is indispensable and includes various educational activities. This thesis is focused on the use of appropriate teaching methods of tooth decay prevention in nursing practice. The aim of this study was to evaluate the impact of a prevention programme called ?A Healthy Tooth?. This programme was aimed at children in kindergarten and pupils in the first four years of primary schools. Its aim was to increase their skills and knowledge of preventing tooth decay. It was also aimed at parents of the children who were trained in this programme. To achieve the purposes of this thesis we used a methodological triangulation technique which enabled us to examine the impact of the programme by applying several different methods. The following methods were used: a questionnaire for parents and children, interviews with children and direct observation of children while they were cleaning their teeth. The questionnaire for parents and children consisted of six closed questions about the issue of tooth decay prevention. The questionnaires were anonymous and were compiled for the purposea of this thesis. The questionnaires were distributed to the children with a written consent from their parents. The research sample for the quantitative survey of parents included parents of children from kindergartens and primary schools in Jindřichův Hradec. 130 questionnaires were distributed, 128 (98 %) of completed questionnaires were returned and none of them were discarded. The research sample for the quantitative investigation of children included children from kindergartens and the first four years of primary schools in Jindřichův Hradec. With the consent of the parents, 24 children from kindergartens and 108 children from primary schools were interviewed. 132 (100%) questionnaires were classified for further evaluation. The data were evaluated using Microsoft Excel charts. To verify the hypotheses, we used a test of independence ? chi-square ? using a PivotTable. For the semi-structured interviews with children, we created a schedule of questions. The central topic of the interview was tooth decay and its prevention. Interviews with children were conducted with the written consent of their parents and were anonymised. Direct observation of children during toothbrushing was conducted to explore the method and sequence of cleaning their teeth. It was noted in the answer sheet and photographs were taken with the consent of the parents of the respondents. The research sample for the qualitative survey consisted of ten children ? five children from kindergartens in Jindřichův Hradec and five children from primary schools in Jindřichův Hradec. The data were processed in the SmartArt diagrams and tables using Microsoft Office Word 2007. The results of the survey helped determine the depth of knowledge and skills in the tooth decay prevention of children. It showed some positive effects of the use of appropriate teaching methods in the effectiveness of the prevention programme in nursing practice. It also contributed to the improvement of dental health in the child population.eng
dc.date.accepted2013-06-12
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul chirurgiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKohoutová, Ivanka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam