Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorTrešlová, Marie
dc.contributor.authorPetrů, Štěpánka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:07Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:07Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21243
dc.description.abstractOšetřovatelství prodělalo vlivem nedávných společenských událostí velké změny. Vlivem nových okolností bylo potřeba radikálně přistoupit i k novému pojetí ošetřovatelského oboru. Můžeme pak zaznamenat snahy o osamostatňování ošetřovatelské profese. Proto hlavní představitelky tohoto oboru přijaly efektivnější přístup k péči o pacienta. Významně jim k tomu napomáhá rozvoj výzkumu v ošetřovatelství, vysoká úroveň vzdělávání sester, nové managerské techniky a sledování kvality poskytované ošetřovatelské péče. Všechny jmenované prvky vedou k podpoře a posilnění autonomie ošetřovatelského oboru. Tímto tématem jsme se zabývali, protože vnímáme pozici ošetřovatelství a společenské postavení sester za neuspokojivé. Vytvořením naší diplomové práce jsme chtěli přispět k nemnoha literárním zdrojům, které se přímo věnují problematice autonomie ošetřovatelského oboru. Teoretická část naší práce byla rozdělena na dvě části. V první jsme se zaměřili na vysvětlení pojmu autonomie ošetřovatelství a na vliv činnosti sestry s ohledem na samostatnost profese. Druhá část práce objasňuje prvky, které významně posilňují autonomii ošetřovatelského oboru. Cílem této diplomové práce bylo:1. Prozkoumat, zda sestry i lékaři považují ošetřovatelství jako autonomní vědní obor. 2. Zmapovat překážky zabraňující vnímat ošetřovatelství, jako autonomní vědní obor. 3. Zjistit aktuální možnosti k posílení autonomie ošetřovatelského oboru. Empirická část práce je tvořena z kombinace kvantitativního s kvalitativním výzkumem. V kvantitativní části šetření nás zajímaly tři výzkumné hypotézy. 1. Sestry vnímají vzdělávání jako možnost získávání dovedností pro zajištění autonomie profese ve prospěch pacienta. 2. Sestry prezentují na veřejnosti ošetřovatelství jako samostatný obor. 3. Stav autonomie ošetřovatelství umožňuje prosazovat výsledky výzkumu v poskytování ošetřovatelské péče. Pro zpracování dat kvantitativní části výzkumu byla použita metoda dotazování za pomoci techniky dotazníku. Obsahoval 41 otázek. V dotazníku byly použity uzavřené, polootevřené a otevřené otázky. Pro zpracování odpovědí byly použity výsečové grafy a tabulky. Pro statistické vyhodnocení výsledků bylo použito třídění 2. stupně. Výzkumným souborem pro kvantitativní část šetření byly sestry jak z ambulantních tak z lůžkových sektorů dvou zdravotnických zařízení. Celkem bylo distribuováno 220 dotazníků, ke zpracování bylo ponecháno celkem 134 (100%) správně vyplněných kusů. Pro kvalitativní část výzkumu byla použita metoda dotazování pomocí techniky polostrukturovaného dotazníku se sedmi otevřenými otázkami. Aktivně se výzkumného šetření zúčastnily 4 předsedkyně sekcí ČAS, kterým byl dotazník distribuován pomocí e ? mailu. Jednotlivé odpovědi byly analyzovány a následně zpracovány do schémat. V tomto empirickém šetření jsme zjišťovali odpovědi na tři výzkumné otázky. 1. V jakém postavení jsou předsedkyně sekcí ČAS pro prosazování a obhajování ošetřovatelství jako autonomní profese? 2. Jaké překážky vnímané předsedkyněmi sekcí ČAS zpomalují prosazení autonomie ošetřovatelského oboru? 3. Co je možno udělat pro posílení autonomie ošetřovatelství v souboru jiných vědních či profesních oborů? Na výzkumné otázky zaslané pomocí polostrukturovaného dotazníku odpověděly čtyři předsedkyně sekcí ČAS. Na základě získaných výsledků jsme zjistili, že sestry nepovažují ošetřovatelství za autonomní vědní disciplínu.cze
dc.format110 s. (151 386 znaků)
dc.format110 s. (151 386 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectautonomiecze
dc.subjecthumanizacecze
dc.subjectmoderní ošetřovatelstvícze
dc.subjectsestracze
dc.subjectrolecze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectvýzkumcze
dc.subjectkvalitacze
dc.subjectautonomyeng
dc.subjecthumanizationeng
dc.subjectmodern nursingeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectroleeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectresearcheng
dc.subjectqualityeng
dc.titleOšetřovatelství - autonomní profese v péčicze
dc.title.alternativeNursing - autonomous profession in a careeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag26449
dc.description.abstract-translatedNursing has undergone major changes under the influence of recent social events. Due to the influence of new circumstances, it was also necessary to radically approach to the new concept of nursing fields. Then we can register attempts to make the nursing profession independent. That is why the main representatives of this profession have adopted more efficient approach to the care for the patient. The development of the research in nursing helps them significantly, as well as high level of education of nurses, new management techniques and monitoring of the quality of provided nursing care. All mentioned elements lead to support and strengthening of autonomy of the nursing field. We dealt with this issue, because we perceive the position of nursing and the social status of nurses as unsatisfactory. With creating our diploma thesis we would like to contribute to a few literary sources, that are directly engaged in the issue of autonomy of the nursing field. The theoretical part of our thesis was divided into two parts. In the first part we focus on the explanation of the concept of autonomy of nursing and the impact of activity of the nurse with regards to the autonomy of the profession. The second part of the thesis makes clear elements, which significantly strengthen the autonomy of the nursing field. The aim of this thesis is the following: 1. To explore whether nurses and doctors consider nursing as an autonomous scientific field. 2. To map barriers preventing the perception of nursing as an autonomous scientific field. 3. To determine current possibilities for strengthening the autonomy of the nursing field. The empirical part of the thesis is formed by the combination of quantitative and qualitative research. In the quantitative part of the investigation, we were interested in three research hypotheses. 1. Nurses perceive education as a potential acquisition of skills in order to ensure the autonomy of the profession for the benefit of the patient. 2. Nurses present nursing in public as a separate profession. 3. Status of the autonomy of nursing allows to promote results of the research in providing the nursing care. The method of querying with the assistance of questionnaire was used for the data processing of the quantitative part of the research. It contained 41 questions. There were used closed, half-open and open questions in the questionnaire. There were used pie charts and tables for processing of responses. The 2nd degree classification was used for the statistical evaluation of the results. The researched group for the quantitative part of the investigation were nurses from ambulant and bedded sectors of two health care facilities. There were distributed 220 questionnaires in total, 134 (100 %) correctly completed pieces were kept for processing. The querying method using the technique of semi-structured questionnaire containing seven open questions was used for the qualitative part of the research. Four chairwomen of sections of ČAS, who received the questionnaire via e-mail, actively participated on the investigation of the research. Individual responses were analyzed and subsequently processed into diagrams. In this empirical investigation we identified the answers to three research questions. 1. What is the position of chairwomen of sections of ČAS for promoting and defending nursing as an autonomous profession? 2. What obstacles perceived by chairwomen of sections of ČAS slow down the enforcement of autonomy of the nursing field? 3. What can be done to strengthen the autonomy of nursing in the group of other science or professional disciplines? The research questions sent in the form of half-structured questionnaire were answered by four chairwomen of sections of ČAS. We found out on the basis of obtained results, that nurses do not consider nursing as an autonomous scientific field.eng
dc.date.accepted2013-06-12
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul chirurgiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBártlová, Sylva


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam