Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorDoskočil, Ondřej
dc.contributor.authorSýkorová, Marta
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:27Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:27Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21290
dc.description.abstractDiplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první části je popsán současný stav problematiky informovaného souhlasu v obecných souvislostech a s ním související témata. K získání dat byl použit kvalitativní výzkum, metoda dotazování, technika sběru dat polořízený rozhovor. Výzkumný soubor tvořilo 11 pacientů/ek a dva lékaři. Cílem práce bylo zjistit a popsat rozdíly mezi teorií a praxí informovaného souhlasu v nemocnici a zjistit, je-li patrný nějaký posun v chybách a omylech informovaného souhlasu, které uvádí Haškovcová (2007). Výsledky výzkumu ukázaly, že pojem informovaný souhlas není u dotazovaných pacientů/ek známý. Žádný z dotázaných pacientů/ek neměl od informovaného souhlasu před nástupem do hospitalizace žádná očekávání. V otázce vnímání přínosu informovaného souhlasu z odpovědí respondentů/ek jednoznačně vyplývá, že informovaný souhlas je vnímán především jako právní ochrana lékařů před případnými stížnostmi, popř. žalobami ze strany pacientů při výkonu svého povolání tím, že je pacient seznámen s komplikacemi, které mohou v rámci daného výkonu nastat. Tento přínos je vnímán jak pacienty/kami, tak lékaři. Lékaři vidí jeho přínos také jako ochranu pacienta. Další výhodu vidí dotázaní lékaři v písemném informovaném souhlasu. Šest z dotazovaných pacientů uvedlo, že jim byl předložen zdravotní sestrou/bratrem k podpisu informovaný souhlas bez předchozího náležitého poučení. Dále z odpovědí lékařů vyplývá, že načasování poučení závisí na povaze operace, zda je plánovaná či akutní. Přesto jsem se setkala u některých pacientů/ek s odpovědí, že nebyli/y poučeni/y ani u plánovaného výkonu s dostatečným časovým odstupem od udělení informovaného souhlasu. Nejčastěji uváděnou formou byla kombinace písemného a ústního poučení, tzn., že je pacient poučen ústně s tím, že je mu předáno písemné poučení, které popisuje detailnější popis konkrétního zákroku. V otázce množství podaných informací nebyli jednotní ani dotázaní/é pacienti/ky ani lékaři ? někteří/é upřednostňují podání pouze základních informací, někteří chtějí znát všechny informace. Jeden z dotazovaných lékařů upřednostňoval adekvátní informovaný souhlas a detailní informovaný souhlas viděl spíše jako problematický, druhý lékař upřednostňoval uvedení všech detailů, byť v písemné podobě, a to především z důvodu právní ochrany. Z hlediska kvality poskytovaných informací je z výpovědí pacientů/ek patrné, že je pro ně nejdůležitější skutečnost, že je daný výkon v jejich prospěch a doba hospitalizace. Všichni/y pacienti/ky se shodli/y na skutečnosti, že je velice dobré, že jsou informováni/y o zákroku, který jim bude proveden. V otázce spolurozhodování však již jednotní nebyli ? zde jeden pacient a jedna pacientka uvedli, že si myslí, že by ani náležitě poučený pacient neměl spolurozhodovat o léčbě. Postoj k spolurozhodování pacientů vyjádřil pouze jeden z dotazovaných lékařů, který uvedl, že se snaží pacienta/ku přesvědčit,že jím navrhované řešení je nejoptimálnější. Pro pacienty/ky je již samozřejmostí v případě, že je něco zajímá, kladení otázek lékařům. Dále však z výpovědí vyplynulo, že ne vždy dostanou na svou otázku odpověď, se kterou by byli spokojeni/y. V případě, že pacienti/ky uvedli/y, že nekladou lékařům/kám otázky, byly jako důvody uváděny dostatek informací, nedostatek personálu a pocit z neochoty lékařů. V případě, že pacienti/ky nezískali/y dostatek informací od zdravotnického personálu hledali/y jiné zdroje informací. Tato práce poukazuje na širší psychosociální souvislosti informovaného souhlasu, její výsledky tak mohou sloužit ve vzdělávání pracovníků v pomáhajících profesích.cze
dc.format90 s. (bez příloh)
dc.format90 s. (bez příloh)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectinformovaný souhlascze
dc.subjectvztah zdravotníka a pacientacze
dc.subjectlékařská etikacze
dc.subjectinformed consenteng
dc.subjectrelationship between a health worker and a patienteng
dc.subjectmedical ethicseng
dc.titleInformovaný souhlas v nemocnici - teorie a praxecze
dc.title.alternativeConsent in hospital - theory and practiceeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag33769
dc.description.abstract-translatedThe diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part. The first part describes the current state of the issue of informed consent in a general context and related topics. To obtain the data, I used the qualitative research, the method of questioning, and the data collection technique of a semi-structures interview. The research sample group consisted of 11 patients and two doctors. The objective of the thesis was to identify and describe the differences between the theory and the practice of informed consent in the hospital, and to find out whether there has been any shift in the mistakes and errors associated with informed consent as stated by Haškovcová (2007). The research results have shown that the interviewed patients are not familiar with the concept of informed consent. The knowledge of the informed consent concept was more accurate by doctors as presumed. On the issue of viewed benefits of informed consent, it is clear from respondents? answers that informed consent is viewed primarily as doctors? legal protection against any complaints or lawsuits made by the patients in the performance of their profession by making the patient familiar with any complications that may occur during the performance. This benefit is perceived by both patients and doctors. Doctors see its benefit also as the protection of patients. Another benefit viewed by doctors is the written informed consent form. Six of the interviewed patients stated that informed consent was submitted to them to sign by the nurse/male nurse without proper instructions. Furthermore, doctors? answers show that the timing of instructions depends on the nature of the surgery, whether it is planned or acute. However, some patients said that they were not even instructed with the sufficient time after giving informed consent even when related to a planned procedure. The most stated form was the combination of written and oral instructions, so the patient was first instructed orally and then he was also handed a detailed description of the particular procedure in the written form. There was no uniformity about the question of the amount of submitted information among the interviewed patients as well as doctors ? some of them prefer just basic information, some of them want to know all the information. One of the interviewed doctors favored just the adequate informed consent and saw the detailed informed consent as problematic, another doctor preferred introduction of all the details, although in the written form, mainly because of legal protection. In terms of quality of the provided information, it is clear from the statements of the patients that two most important facts for them are that the performance is in their benefit and the duration of hospitalization. All patients have agreed on the fact that it is very good that they are informed about the procedure which will be performed on them. However, they were not united regarding the issue of participation in the decision ? two patients stated that not even the properly informed patient should participate in the decision about their treatment. Only one doctor expressed his stance to the patient?s participation in the decision stating that he tries to persuade his patients that his proposed solution is the optimal. The standard for the patients is to ask questions when they are concerned about something or interested in it. However, the statements showed that they do not always get the answer they are satisfied with. When the patients stated that they do not ask their doctors about anything, their reasons were enough information, lack of staff and a feeling of unwillingness on the part of doctors. If the patients did not receive enough information from the medical staff, they looked for it in other sources of information. This thesis points to the broader psychosocial context of informed consent, so its results may help during the training of staff in the assisting professions.eng
dc.date.accepted2013-09-20
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠimek, Jiří


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam