Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKadlec, Petr
dc.contributor.authorKratochvíl, Zdeněk
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:35Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:35Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-21
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21303
dc.description.abstractPo roce 1989 byla na školách zrušena ?branná výchova?. Tento předmět měl však ve výchově obyvatelstva své důležité místo a k jeho nahrazení došlo až zavedením výuky ochrany obyvatelstva na základních a středních školách v roce 2003. Rozsah výuky k ochraně obyvatelstva byl stanoven na 6 hodin ročně a nebylo specifikováno, v jakém předmětu bude tato výuka probíhat. Od roku 2003 se povedlo prosadit několik koncepčních materiálů v oblasti výuky jak žáků, tak učitelů. Garantem výuky v této oblasti se stává Generální ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky, které vydává velké množství vzdělávacích dokumentů. Touto problematikou se brzy začíná zabývat i civilní sektor, kde se postupně vydávají další příručky a učebnice zaměřeny na tématiku ochrany obyvatelstva. V roce 2012 se povedlo prosadit zavedení povinného předmětu ?Ochrana člověka za mimořádných událostí? na vysoké školy pedagogické. Tyto postupné kroky by měly směřovat ke zkvalitnění výuky a výchovy žáků základních a středních škol v oblasti ochrany obyvatelstva a jeho připravenosti na zvládání mimořádných událostí, jako jsou povodně a úniky nebezpečných látek z ohrožujících podniků. Tato práce se soustředí na míru připravenosti žáků a učitelů základních a středních škol, které se nacházející v oblastech ohrožených úniky nebezpečných látek, případně výbuchy a explozemi. První část teoretické práce se nejprve soustředí na historii ochrany obyvatelstva ve světě a následně na území České republiky. Historie významně ovlivňuje oblast ochrany obyvatelstva, a proto jí byl věnován nezanedbatelný prostor v teoretické části. V další části byla analyzována současná legislativa a vliv zákonů na ochranu obyvatelstva. Tato analýza aktuálního stavu se zaměřuje na zákony, které jsou v dnešní době pro ochranu obyvatelstva nejdůležitějšími. Další část poukazuje na to, které státní, ale i nestátní organizace mají největší zodpovědnost za vzdělávání žáků základních a středních škol k ochraně obyvatelstva, neboli kdo je zodpovědný za dostatečnou úroveň míry připravenosti obyvatelstva ve zkoumané problematice. Poslední část teoretické práce se pak zabývá analýzou prostředí, ve kterém proběhl sociologický průzkum. Jsou zde uvedeny bližší informace o školách, kde tento průzkum proběhl pomocí dotazníkového šetření. Hlavním smyslem této kapitoly je poukázat na charakter jednotlivých škol. Následně analyzovat území, na kterém se školy nacházejí, jakou mají kapacitu tříd a jací žáci se na školách vyskytují, zda nejsou hendikepováni, či se tam nenacházejí jinak než česky mluvící žáci a v jakém časovém pásmu výuka probíhá. Na většině těchto škol pak probíhají i mimoškolní aktivity, jako jsou různé kroužky a další zájmové činnosti. Na základě praktických zkušeností bylo stanoveno, že míra připravenosti žáků a učitelů na činnosti spojené se vznikem mimořádné události v ohrožujícím podniku, je na nízké až nevyhovující úrovni. Následně byl proveden sociologický průzkum, v kterém respondenti zodpověděli 10 testových otázek. V praktické části byl tento dotazníkový průzkum vyhodnocen a to jak pomocí statistických metod tak i důkladnou analýzou jednotlivých zodpovězených otázek. Z důvodu zjednodušení vyhodnocení statistických metod byly zvoleny negující hypotézy k tomuto tvrzení, neboli že míra připravenosti zkoumaných subjektů bude na dostačující úrovni. Následným vyhodnocením sociologického průzkumu pomocí statistických metod bylo zjištěno, že míra znalostí žáků i učitelů na všech typech škol je vyhovující. Žáci a učitelé zpravidla dosahovali dobrých výsledků v testované oblasti. Tento výsledek byl pozitivní. Výsledky této práce budou poskytnuty Hasičskému záchrannému sboru Pardubického kraje k zefektivnění činností spojených se vzděláváním na zkoumaných školách.cze
dc.format90 s.
dc.format90 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectochrana obyvatelstvacze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectzóny havarijního plánovánícze
dc.subjectmimořádná událostcze
dc.subjectprotection of the populationeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectemergency planning zoneeng
dc.subjectemergencyeng
dc.titlePřipravenost žáků a učitelů, základních a středních škol, v zónách havarijního plánování, na území města Pardubic při vzniku mimořádné události v ohrožujícím podniku.cze
dc.title.alternativeThe readiness of pupils and teachers at elementary and secondary schools in an emergency planning zones during an emergency situation at a threatening company.eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag33812
dc.description.abstract-translatedAfter the Velvet Revolution in 1989, the national defence education program was terminated. Since it played an important role in the education of the population it was eventually restored in 2003 at primary and secondary schools when a general education program of national defence was introduced. The extend of the education was agreed for 6 hour per year, however, it was not clear in which school subject this matter should be addressed. Since then the government succeed in issuing several conceptual guides describing the outline of the education for both pupils and teachers. The guarantor of the program became the General Directorate of Fire Rescue Service of the Czech Republic, who publishes a large number of training documents. Soon after, the issue is also dealt by the civilian sector that gradually increases numbers of manuals and textbooks focusing on the theme of population protection. Consequently in 2012, they succeed in introducing a compulsory subject called "Human Protection in Emergency Situations" at pedagogical faculties. These progressive measures target to improve a teaching methods and a general education at primary and secondary schools in the area of population preparedness to deal with an emergency situations such as floods or hazardous substances leakage from threatening factories. This work focuses on a level of preparedness of students and teachers in a primary and secondary schools, which are located in areas with a thread of leakage, conflagration or possible explosions. The first theoretical part focuses on the history of a protection of a population in the world and consequently in the Czech Republic. History significantly affects this area. Therefore a considerable portion of a theoretical part has been dedicated to it. In the next section the impact of the current legislation laws to protect the population have been analysed. This analysis focuses especially on laws which are most vital for this field. Following section points out, which governmental and non-governmental institutions have the highest responsibility for the primary and secondary education, the level of population preparedness and the knowledge in the area of the studied subject. The last part of the theoretical work analyses the environment in which the sociological research had been conducted. It contains more information about schools in which the survey had been performed by means of questionnaires. The main purpose of this chapter is to point out the characteristics of the schools. Another part analyses the territory in which the schools are located, their capacity, diversity of students, especially weather there are non-Czech speaking or handicapped pupils, or within which time zone the schools are. All schools also support various extracurricular activities, and the thematic group activities. Based on my practical experience from the lectures I pre-set the level of the students and teachers? preparedness in case of extraordinary events within threatening company is low or almost unsatisfactory. Consequently, the respondents undertook 10 test questions. In the practical part of this work, the questionnaire survey was assessed both by means of statistical methods and a thorough analysis of the individual questions answered. To simplify the evaluation, statistical methods were used by means of negating hypotheses of the proposition. In other words, the level of the preparedness will be satisfactory. Subsequent evaluation of the sociological research revealed that the level is satisfactory at all schools. In general, both students and teachers achieved overall pleasing results. The results of the survey will be provided to the Fire Rescue Service of the Pardubice Region to utilize them to streamline all the activities related to the education of students of the surveyed schools.eng
dc.date.accepted2013-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKarda, Ladislav


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam