Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠtorek, Josef
dc.contributor.authorSlomková Peklová, Drahomíra
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:36Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:36Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21305
dc.description.abstractStále častější výkyvy počasí, opakované přírodní katastrofy, vzrůstající míra znečištění životního prostředí, rozšiřování průmyslu, přelidňování planety, náboženské nepokoje, teroristické ataky, války to vše a mnohem více se v současnosti dotýká celé lidské společnosti. Ruku v ruce s tím jsou v masmédiích denně používány termíny ?mimořádná událost? a ?krizová situace?. Ochrana obyvatelstva se ve 20. století formovala především světovými válkami a tzv. studenou válkou. V 21. století přicházejí ke slovu terorismus, využívání jádra, náboženství. Vyspělé společnosti, stejně jako Česká republika, reagovaly na tento vývoj přijetím řady opatření, vytvořením mnoha legislativních dokumentů, utvořením integrovaného záchranného systému určeného pro zvládání mimořádných událostí. Profesionální úroveň integrovaného záchranného systému je neustále zdokonalována. Ale co jedinec, kterého se zmiňované dění rovněž dotýká? Jak jsou na tom děti s informacemi dnes, uměly by se správně zachovat v krizových situacích, dokázaly by správně poskytnout první pomoc? Jak se školy přizpůsobily ve výuce ochrany obyvatelstva nové době? Na tyto otázky jsem hledala odpovědi v mé diplomové práci. Předkládaná práce ve své teoretické části mapuje historii a současnost vývoje ochrany obyvatelstva. Pohlíží na ochranu obyvatelstva v kontextu dnešní doby a společnosti mimo jiné i ve vztahu k nadnárodním organizacím a evropskému společenství. Popisuje jednotlivé struktury integrovaného záchranného systému v České republice, orgány krizového řízení podílející se na řešení mimořádných událostí a úkoly v oblasti ochrany obyvatelstva. Hlavním pilířem teoretické části práce je popis současného školského systému výuky v oblasti ochrany obyvatelstva. Stěžejními předpisy jsou pro tuto oblast Metodický pokyn MŠMT čj. 12 050/03-22 k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů a Metodický pokyn MŠMT čj. 13 586/03-22 Ochrana člověka za mimořádných událostí ? dodatek k učebním materiálům pro základní školy, střední školy, speciální školy a vyšší odborné školy ze dne 4. března 2003. Práce v návaznosti na tyto dokumenty v teoretické rovině mapuje míru spolupráce škol a integrovaného záchranného systému ve vztahu komplexní výuky v oblasti ochrany obyvatelstva. Pro diplomovou práci byla stanovena hypotéza: Připravenost žáků českobudějovických základních škol v oblasti ochrany obyvatelstva je pouze elementární. Pro potvrzení nebo vyvrácení této hypotézy bylo ve výzkumné části práce, osloveno všech 14 českobudějovických základních škol, jejichž zřizovatelem je statutární město České Budějovice. Bylo zjišťováno, podle jakého metodického pokynu při výuce v oblasti ochrany obyvatelstva postupují, jakých učebních pomůcek využívají a zda spolupracují se složkami integrovaného záchranného systému. Po zjištění situace na jednotlivých školách byl ze souboru 28. devátých tříd výše uvedených základních škol a 681 žáků, vybrán pomocí stratifikovaného výběru výběrový statistický soubor 150-ti žáků. Těm byl předložen typový test, který vycházel z originálu testu pro 9. ročníky koncipovaného v souladu s metodickými pokyny MŠMT a dokumentem ?Podklady k výuce témat ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí v základních školách?. Pro vyhodnocení testu bylo využito základních metod deskriptivní statistiky,. Hypotéza se nepotvrdila, což je podrobně zdůvodněno v závěru práce. Výsledky vyhodnocení testů poukazují na výrazně lepší než elementární znalosti žáků v oblasti ochrany obyvatelstva. Na základě experimentálního testu dobré shody byla přijata nulová hypotéza a empirické rozdělení bylo nahrazeno teoretickým normálním rozdělením, tedy Gaussovou křivkou. Záměrem využití v praxi bylo nabídnutí výsledků práce základním školám k sebereflexi, porovnání a k rozšíření či obohacení výukových plánů. Již v průběhu zpracovávání testů projevily zúčastněné základní školy zájem o poskytnutí dílčích výsledků a v tomto směru jim bylo vyhověno.cze
dc.format115 s.(159 287 zn.) 4 s .příl.
dc.format115 s.(159 287 zn.) 4 s .příl.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectochrana obyvatelstvacze
dc.subjectmimořádná událostcze
dc.subjectkrizová situacecze
dc.subjectintegrovaný záchranný systémcze
dc.subjectzbraně hromadného ničenícze
dc.subjectpublic protectioneng
dc.subjectemergency eventeng
dc.subjectcrisis situationeng
dc.subjectintegrated rescue systemeng
dc.subjectweapons of mass destructioneng
dc.titlePřipravenost českobudějovických základních škol v oblasti ochrany obyvatelstvacze
dc.title.alternativeThe preparedness of primary schools in České Budějovice in the area of protection of the populationeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag33821
dc.description.abstract-translatedMore and more frequent vagaries of the weather, repeated natural disasters, increasing environmental pollution, industry expansion, overpopulation of the planet, religious disturbances, terrorist attacks, wars ? all this and much more matters to the whole human society. The terms such as ?emergency event? and ?crisis situation? are used hand in hand with this in the mass media on a daily basis. In particular, public protection was shaped by the World Wars and the so-called Cold War in the 20th century. Terrorism, uses of nuclear core and religious come into play in the 21st century. Advanced societies, like the Czech Republic, have responded to such a development by adopting a number of measures, creating lots of legal documents, establishing an integrated rescue system designed for managing emergency events. Professionalism of the integrated rescue system keeps improving. But what about an individual who the mentioned events also matter to? What information do the children have nowadays, would they be able to react correctly in emergencies, would they be able to give first aid in a right way? As for teaching public protection, how have the schools adopted themselves to the new era? History and the present of the development of the public protection are described in the theoretical part of the presented thesis. he public protection is viewed within the context of the present days and society i.a. in relation to the multinational organizations and European Community. The description of the school system of teaching public protection is the main linchpin of the theoretical part of the thesis. Guidance Notes by the Ministry of Education, Youth and Sports (the ?MŠMT?) ref. No. 12 050/03-22 to include the topic of protection of man in emergencies into the educational programmes and Guidance Notes by the MŠMT ref. No. 13 586/03-22 Protection of Man in Emergencies ? Amendment to the Teaching Materials for Primary Schools, Secondary Schools, Special Schools and Colleges of 4 March 2003 are the main regulations in this area. Following these documents, the level of cooperation between schools and the integrated rescue system in relation to the comprehensive teaching in the area of public protection in theory is described in the thesis. A hypothesis has been defined for the diploma thesis: Preparedness of primary school pupils in České Budějovice in the area of public protection is only basic. In order to confirm or disapprove this hypothesis, 14 primary schools in České Budějovice founded by the Statutory Town of České Budějovice were addressed in the research part of the thesis. After finding out what the situation at the individual schools is, a selective statistical set of 150 pupils was selected from the set of 28 years 9 of the above-mentioned primary schools and 681 pupils using a stratified sampling method. They were presented with a standard test originating from the test for year 9 outlined in accordance with the guidance notes by the MŠMT and the document ?Documents for Teaching the Issues of Protection of Man in Common Risk Areas and Emergencies at Primary Schools?. Basic methods of descriptive statistics were used to evaluate the test. The hypothesis was not confirmed, which is accounted for in detail in the final part of the thesis. The evaluation of the test results shows significantly better than just pupils? basic knowledge in the area of public protection. Zero hypothesis has been accepted on the basis of the experimental test and the empirical classification was replaced by the theoretical common classification i.e. Gauss curve. The intention of the use in practice has been to offer the thesis results to the primary schools for self-reflection, comparison and expansion or enrichment of the teaching plans. The participating schools were interested in being provided with the individual results already while processing the tests and in this respect they were satisfied.eng
dc.date.accepted2013-06-17
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKlečková, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam