Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorČeledová, Libuše
dc.contributor.authorHolická, Monika
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:41Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:41Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21314
dc.description.abstractŽivotní styl posluchačů univerzity třetího věku Celá práce se nese v duchu kvality života seniorů a aktivního prožití stáří. První kapitola ? Současný stav - představuje teoretický rámec práce, který čtenáře seznamuje s klíčovými tématy zásadními pro pochopení celé práce. V jejích hlavních podkapitolách jsem popsala demografický vývoj a stárnutí populace, kvalitu života seniorů a sociální zabezpečení ve stáří. Speciální kapitola je věnována nástrojům aktivního stáří. V ní jsou popsány národní i nadnárodní aktivity v oblasti této problematiky, jsou zde vyjmenovány a rozděleny jednotlivé typy seniorských a proseniorských organizací, jako jsou kluby aktivního stáří či lidové univerzity a samostatná kapitola je pak věnována problematice vzdělávání seniorů včetně bližšího popisu vzdělávacích aktivit, jako je univerzita třetího věku či akademie třetího věku. Poslední část této kapitoly je věnována funkcím, cílům a pozitivním důsledkům vzdělávání seniorů. Zbylé kapitoly jsou pak věnovány kvalitativnímu výzkumu. V pořadí druhá kapitola vymezuje cíl práce a stanovené hlavní a dílčí výzkumné otázky. Cílem práce tedy bylo popsat životní styl seniorů, kteří se účastní vzdělávacích aktivit v rámci Univerzit třetího věku (U3V). Popsat tedy v čem se jejich životní styl odlišuje od seniorů, kteří možnost dalšího vzdělávání prostřednictvím U3V nevyužívají, a jaké pozitivní přínosy pro ně toto studium má. Sekundárním cílem práce pak bylo zjistit, jaké faktory brání seniorům ve studiu na Univerzitách třetího věku. Třetí kapitola je věnována podrobnému popisu metodologie celého výzkumu. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní metodologický přístup s výzkumným designem případové studie. Pro sběr dat byla použita metoda moderovaného rozhovoru/interview a technika polostrukturovaného rozhovoru. Pro zpracování získaných dat byla zvolena metoda rámcové analýzy a pro jejich vyhodnocení metoda porovnání případů. Součástí této kapitoly je také popis výběru výzkumného vzorku seniorů a také jeho charakteristika. Čtvrtá kapitola prezentuje výsledky vyhodnocených rozhovorů. Vzhledem k tomu, že výzkumný soubor byl rozdělen do tří skupin, jsou i tyto výsledky strukturovány do samostatných podkapitol pro každou skupinu. V závěru této kapitoly je pak shrnutí získaných klíčových poznatků. Analýzou jednotlivých případových studií a v konečné fázi také jejich vzájemným porovnáním se mi podařilo identifikovat základní rozdíly v jednotlivých oblastech životního stylu seniorů, kteří se účastní vzdělávacích aktivit v rámci U3V, seniorů, kteří jsou aktivně zapojeni v proseniorských organizacích a seniorů, kteří nejsou účastni žádné z těchto aktivit. V krátkosti se tedy dá říci, že z výzkumu vyplynulo, že i přes nepochybně důležitou úlohu U3V v životech seniorů, která jim dává určitý smysl života a možnost aktivního prožití stáří ve společnosti lidí stejné generace a se stejnými zájmy, nemá studium U3V vliv na zmírnění pocitu osamění. Senioři, kteří se vzdělávacích aktivit neúčastní, udávají sice menší počet setkání s jinými lidmi, avšak naproti tomu se se svými blízkými vídají nejčastěji denně, díky čemuž necítí pocit osamění a svůj smysl života spatřují v péči o rodinu a domácnost. Díky tomu tedy necítí potřebu navštěvovat další aktivity. Po této kapitole následuje Diskuse, která porovnává získané stěžejní výsledky výzkumu s již publikovanými poznatky. Dále Závěr, který celou práci shrnuje a zakončuje. Poté jsou uvedeny použité bibliografické zdroje a přílohy.cze
dc.format107 s.
dc.format107 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectŽivotní stylcze
dc.subjectuniverzita třetího věkucze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectLifestyleeng
dc.subjectUniversity of the Third Ageeng
dc.subjecteducationeng
dc.titleŽivotní styl posluchačů univerzity třetího věkucze
dc.title.alternativeLifestyle of the Third Age University Studentseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag33850
dc.description.abstract-translatedLifestyle of the University of the Third Age listeners The thesis as a whole is written in the spirit of the quality of senior life and active spending an old age. First chapter ? Current status - represents the theoretical frame of the thesis which introduces the reader with the key issues essential for the correct understanding of the work. In its´ main subchapters are described demographical development and the population aging, life quality of senior people and social security in old age. Special chapter is dedicated to the tools of an active old age where the both national and international activities on this field are described, the types of senior organizations such as Active seniors clubs or People´s universities are divided, and separate chapter deals with the education of senior people including the description of educational activities like University of the Third Age or the Academy of the Third Age. The last part of mentioned chapter is dedicated to functions, targets and positive results of the senior people education. Remaining chapters concern the qualitative research. In the chapter two the objective of the thesis is defined, including the main and component research questions. The objective of the thesis is to describe the lifestyle of the senior people who participate on the educational activities within the University of the Third Age (U3V). Specifically to describe how their lifestyle differs unlike to the senior people who does not attend the educational courses via U3V and which positive benefits the study brings. The secondary objective is to determine the factors that impede these senior people to attend the Universities of the Third Age. Third chapter refers to the detailed description of the research methodology. The qualitative attitude with the research design of the case study was chosen for this thesis. I used the moderated interview method and the semi-structured interview for the data collecting and right after the framework analysis was chosen in order to process gathered data. To evaluate the data I used the case comparison method. This chapter also includes the description of the research sample selection and also its characteristics. Forth chapter presents the results of evaluated interviews. Whereas the research file was divided into three groups, also these results have a structure of three separated subchapters. The summary of gathered key knowledge is mentioned at the end of this chapter. I managed to identify the base differences in particular branches of senior people lifestyles between senior people that attend the U3V educational activities, those who don´t and the senior people participate in the Active senior clubs thanks to the comparison of the particular case studies. It is possible briefly to say that the result shows us that the U3V study has no influence on the softening of the feeling of loneliness, although the important role of the U3V in senior people lives mainly in giving them both the kind of meaning of life and the opportunity to spend old age actively with the people of the same generation with the same interests. Senior people who do not attend the educational activities indicate the lower number of meetings with other people, but on the other hand they meet their relatives much more often, in some cases every day, and thanks to this fact, they do not feel the loneliness and see their meaning of life in the care od family. This is the reason, why they do not have a need to attend other activities. After this chapter the Discussion follows, which compares the gathered results of the research with already publicized knowledge. The conclusion, bibliographic sources and the annexes are placed in the end of the thesis.eng
dc.date.accepted2013-06-20
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKlímová, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam