Canisterapeutický pobyt jako prostředek sociální rehabilitace
Abstrakt
Využití psů pro terapeutické účely není žádnou novinkou. Pouto ke psovi je naopak jedním z nejsilněji zakotvených pout v lidské společnosti. Je známo, že mnoha lidem chybí v jejich blízkosti někdo, komu by se mohli vypovídat ze svých životních radostí a starostí nebo jen blízkost nějakého živého tvora, který by je měl rád.
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na objasnění pojmů jako je zooterapie, canisterapie a zotavovací akce. Jenda z kapitol teoretické části práce je věnována také představení Výcvikového canisterapeutického sdružení Hafík, o. s. Dále se autorka ve své práci zaobírá vysvětlením problematiky integrace a inkluze. Konečná část teoretického úseku diplomové práce je zaměřena na vyložení pojmu sociální dovednost.
V praktické části diplomové práce se autorka věnuje popisu cíle práce, metod výzkumu a vlastních výsledků výzkumu. Výzkumným cílem diplomové práce bylo popsat změny v oblasti sociability a sociálních dovedností u dětí z intaktní společnosti a to v průběhu realizace pobytové akce se zaměřením na canisterapii.
Pro realizaci výzkumné části diplomové práce autorka zvolila kvalitativní výzkum.
Pro sběr dat byla využita metoda zúčastněného pozorování, kdy se jednalo o dlouhodobé a systematické pozorování dětí z intaktní společnosti přímo při pobytové akci se zaměřením na canisterapii.
Druhou využitou metodou pro sběr dat byl hloubkový rozhovor s dětmi z intaktní společnosti, které se zúčastnily pobytové akce se zaměřením na canisterapii. Děti byly během rozhovoru individuálně dotazovány na předem připravené otevřené otázky, které se týkaly hlavně jejich názoru na kamarády s postižením,
kteří se spolu s nimi zúčastnili pobytové akce.
Poslední použitou metodou pro sběr dat v diplomové práci je metoda strukturovaného dotazování, která byla využita u rodičů dětí z intaktní společnosti, které se zúčastnily pobytové akce se zaměřením na canisterapii.Po skončení pobytové akce proběhlo mezi rodiči dětí strukturované dotazování zaměřené na zjištění názoru rodičů na vliv pobytové akce na jejich dítě.
Jako doplňující zdroj dat byla použita metoda fotodokumentace.
Výzkum probíhal v období červenec až září 2012 u dětí z intaktní společnosti, které byly v roce 2012 účastníky pobytové akce se zaměřením na canisterapii pořádané Výcvikovým canisterapeutickým sdružením Hafík, o. s. a jejich rodičů.
Celkem se výzkumu zúčastnilo 12 respondentů a respondentek z řad dětí z intaktní společnosti, které se účastnily pobytové akce se zaměřením na canisterapii a 6 rodičů těchto dětí.
Výsledky výzkumu prokázaly u dětí z intaktní společnosti nastalé změny v oblasti sociability a sociálních dovedností v průběhu pobytové akce se zaměřením na canisterapii.
Děti se během pobytu zlepšily ve své komunikaci, naučily se navazovat a udržet kontakt s novými lidmi. Staly sebevědomějšími, samostatnějšími a soběstačnějšími.
Dále se děti díky přítomnosti kamarádů s postižením naučily,
jak se mají správně chovat a jak přistupovat k lidem s handicapem a nabyly nové znalosti o jednotlivých typech postižení.
Během programu s přítomnými pejsky získaly děti i mnoho znalostí a dovedností týkajících se výchovy, péče a výcviku psů a naučily se,
jakým způsobem bezpečně a zodpovědně přistupovat k těmto čtyřnohým kamarádům.
Autorka věří, že výsledky výzkumu diplomové práce by mohly soužit jako materiál pro praktickou canisterapii a pro canisterapii na vědecké, výzkumné a vzdělávací úrovni.