Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorŠmrhová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:52Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:52Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21329
dc.description.abstractDiplomová práce má název Děti v azylových domech ? vnímání pobytu a jeho hodnocení. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V první, teoretické části, je pět kapitol věnováno definování a popisu základních pojmů a problematiky vztahující se k tématu diplomové práce. První kapitola se zabývá rozvojem sociálních služeb a azylových domů a současným stavem azylových domů pro rodiče či matky s dětmi v České republice. V druhé kapitole jsou popsány etapy dětství, které korespondují s věkovým rozvrstvením dětí, které se účastnily dotazníkového šetření popsaném v praktické části práce. Popis jednotlivých etap se soustřeďuje především na psychický vývoj, nejdůležitější momenty a úkoly jednotlivých etap a vztahy s blízkými osobami a vrstevníky. Třetí kapitola popisuje vliv prostředí na vývoj jedince a kvalitu jeho života. Zabývá se prostředím bydliště a rodiny, pojetím domova a vlivem barev. Čtvrtá kapitola se soustřeďuje přímo na děti v azylových domech. V druhé, praktické části práce, je nejprve stanoven cíl práce a čtyři hypotézy. Cílem práce je identifikovat některé proměnné, které mají vliv na to, jak děti vnímají svůj pobyt v azylovém domě. Následuje kapitola metodika, kde jsou popsány použité metody a techniky sběru dat, je v ní charakterizován cílový soubor a popsána vlastní realizace výzkumu. Pro realizaci výzkumu byla zvolena kvantitativní metoda výzkumu a pro sběr dat strategie dotazníkového šetření. Cílový soubor byl tvořen 132 dětmi ve věku 8 až 14 let žijícími v azylových domech pro matky s dětmi v České republice.Výzkum probíhal ve dnech 30. 10. ? 29. 11. 2012. Čtvrtou kapitolou práce je kapitola výsledků výzkumu. Je rozdělena na dvě podkapitoly. První je popisná statistika výsledků dotazníkového šetření. Jsou v ní popsány odpovědi na jednotlivé otázky dotazníku. Druhou podkapitolou je testování hypotéz, ve které jsou pomocí programu SPSS 16.0 testovány závislosti proměnných jednotlivých hypotéz. Hypotéza H1: Přítomnost kamarádů v AD má kladný vliv na utváření dojmu z AD. Otázkou vlivu kamarádů na utváření dojmu z azylového domu jsem se zabývala v následujících dimenzích: budova azylového domu, pokoj v azylovém domě a azylový dům uvnitř. U této hypotézy se ukázalo, že přítomnost kamarádů má kladný vliv pouze na utváření dojmu z pokoje. Hypotéza H2: Čím častěji byly děti ubytovány v azylovém domě, tím více jsou v něm rády. Předpoklad pro tuto hypotézu se nepotvrdil. Hypotéza H3: Čím jsou děti mladší, tím více jsou rády v azylovém domě. U této hypotézy byl potvrzen statisticky významný vztah mezi věkem a pozitivním přijetím pobytu v AD. Hypotéza H4: Přítomnost kamarádů pozitivně ovlivňuje pocit z AD. Rovněž u této hypotézy byl zaznamenán statisticky významný vztah. Dále následuje kapitola diskuze, ve které jsou konfrontovány výsledky dotazníkového šetření a hypotézy. Závěr nabízí shrnutí výsledků výzkumu a dále se v něm zamýšlím nad celkovou situací dětí v azylových domech a handicapy, které jim toto postavení přináší. Jako poslední jsou v této kapitole uvedena zamyšlení a doporučení do praxe.cze
dc.format93 s. (136 526 znaků)
dc.format93 s. (136 526 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectazylový důmcze
dc.subjectděticze
dc.subjectprostředícze
dc.subjectkamarádicze
dc.subjectsubjektivní prožívánícze
dc.subjectchildren´s homeeng
dc.subjectchildreneng
dc.subjectenvironmenteng
dc.subjectfriendseng
dc.subjectsubjective perceptioneng
dc.titleDěti v azylových domech - vnímání pobytu a jeho hodnocenícze
dc.title.alternativeChilder in Asylum Homes - Residency Perception and Its Evaluationeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag33926
dc.description.abstract-translatedThe title of the thesis is Children in children´s homes ? perception of residential stays and their assessment. The first chapter provides the paper´s theoretical groundwork and consists of five sections that define the basic terminology and outline the key issues related to the thesis´ topic. The first section describes the development of social services and children´s homes as well as the current situation regarding shelter homes for parents and single mothers with children in the Czech Republic. The second section provides an insight into the phases of childhood corresponding to the age structure of the group of children that participated in the questionnaire survey described in the practical part of the thesis. The description of the individual phases focuses primarily on psychological development, the phases´ key moments and objectives and on the relationships with family, friends and peers. The third section looks into the influence of the environment on an individual´s development and life quality, focusing on home, family, the understanding of home and the influence of colours. The fourth section narrows its focus onto children in children´s homes. The second chapter is practical-oriented. It starts with a definition of the paper´s objective and its four hypotheses. The objective of the thesis is to identify variable factors influencing how children perceive their residential stays in children´s homes. The following chapter provides an insight into the research methods and the techniques used to collect the data. It also defines the target group and describes the actual research process. The research was carried out on the basis of a quantitative method, using data collected by means of a questionnaire survey. The target group consisted of 132 children aged 8 to 14living in shelter homes for mothers with children in the Czech Republic. The survey was conducted from 30th October to 29th November 2012. The fourth chapter presents the results of the research. It is divided into two sections. The first provides descriptive statistics of the questionnaire survey results, giving an overview of the answers to individual questions. The second sectionuses the SPSS 16.0 software to test the individual hypotheses and determine the dependent variables. Hypothesis H1: The presence of friends in a children´s home has a positive influence on a child´s impression of the children´s home. The influence of friends on the child´s impression of the children´s home is analysed in the following aspects: the building of the children´s home, the room in the children´s home and the interior of the children´s home. It has been proven that having friends in the children´s home positively influences only the impression of the child´s room. Hypothesis H2: The more often children stay in children´s homes, the more they like their stay. This hypothesis has not been confirmed. Hypothesis H3: The younger the children, the more they like their stay in the children´s homes. A statistically significant relation between the age and the positive acceptance of the stay in the children´s homes has been established. Hypothesis H4: The presence of friends has a positive influence on the feeling the children get from the home. Also in this case a statistically significant relation has been confirmed. Chapter five presents a discussion of the results, comparing the hypotheses and the findings of the questionnaire survey. The conclusion of the thesis summarizes the research results and discusses the general situation of children in homes and the handicap connected with their stay there. At the very end, the paper reflects on the situation and possible recommendations for practical work.eng
dc.date.accepted2013-06-20
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrban, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam