Individuální plánování jako nástroj pro zvyšování kvality sociální služby osobní asistence u lidí s těžkým tělesným postižením a seniorů v Praze
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá individuálním plánováním v sociální službě osobní asistence poskytované osobám s tělesným postižením a seniorům. Teoretická část obsahuje popis vzniku a vývoje sociální služby osobní asistence ve světě i České republice.
Podrobněji pak rozpracovává standard kvality sociálních služeb číslo pět a jeho čtyři kritéria. Zároveň jsou zde zaznamenány dosavadní přístupy k individuálnímu plánování sociální služby osobní asistence pro cílovou skupinu osob s tělesným postižením a seniorů, včetně pozitiv a negativ, které systém individuálního plánování poskytovatelům sociální služby osobní asistence a jejím uživatelům přináší.
V práci byly stanoveny dva cíle. Prvním bylo zjistit význam individuálního plánování pro uživatele sociální služby osobní asistence. Druhým zjistit přínos individuálního plánování organizacím, které poskytují sociální službu osobní asistence lidem s těžkým tělesným postižením a seniorům z hlediska zefektivnění práce jejich zaměstnanců.
Ke zjištění výsledků byl použit kvalitativní výzkum, přičemž základní metodou pro sběr dat byly polostrukturované rozhovory. Respondenti byli vybíráni metodou záměrného účelového výběru podle předem stanovených kritérií.
Z výsledků vyplynulo, že uživatelé nepociťují zásadní změnu v poskytování osobní asistence před a po zavedení systému individuálního plánování v organizaci. Uživatelé nejvíce oceňovali dobrou přípravu osobních asistentů ještě před zahájením poskytování služby. Tento údaj jednoznačně vyzdvihovali jako pozitivum po zavedení individuálního plánování.
Závěrem lze říci, že za jediné negativum individuálního plánování pracovníci považovali větší administrativní zátěž, se kterou se však dle jejich tvrzení dokázali vyrovnat. Za velký přínos naopak obě skupiny dotazovaných označovaly větší připravenost pracovníků v sociálních službách ? osobních asistentů při poskytování sociální služby.