Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNosková, Marie
dc.contributor.authorHrdina, Jakub
dc.date.accessioned2021-12-03T13:28:01Z
dc.date.available2021-12-03T13:28:01Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21342
dc.description.abstractDiplomová práce pojednává o hygieně pedagogického procesu a zdrojích školní zátěže. Teoretická část se zabývá učením, socializací, lidskými potřebami, charakterizuje specifika a rizika vývojového období puberty, popisuje školní zátěž a její zdroje, charakter reakcí na zátěž, problematiku třídního klimatu, šikany, týrání a zneužívání. Součástí teoretické části je i kapitola, která pojednává o podpoře zdraví a prevenci. Celkem byly stanoveny dva hlavní cíle: 1. Zmapovat subjektivní vnímání žáků jednotlivých faktorů pedagogického procesu, 2. Zjistit nejčastější zdroje školní zátěže ovlivňující zdraví žáků 9. tříd. K zpracování praktické části diplomové práce byla použita metoda kvantitativního výzkumu. Data byla získána prostřednictvím anonymního dotazníkového šetření. Samotný dotazník je tvořen dvaceti otázkami, z nichž první dvě otázky jsou identifikační (pohlaví, věk) a zbylých osmnáct otázek je zaměřeno na zjištění subjektivního vnímání faktorů pedagogického procesu. Před zahájením výzkumu byl proveden předvýzkum na dvaceti respondentech. Samotný sběr dotazníků probíhal v únoru a březnu roku 2013. Data byla vyhodnocena v programu MS Excel a ve výsledcích jsou prezentována v grafické a tabulkové podobě. Výzkumný soubor tvořili žáci 9. tříd základních škol ve městě Pardubice. Základní soubor byl vybrán prostřednictvím prostého náhodného výběru. Jednotlivých patnáct základních škol bylo řádně očíslováno a poté pět z nich vylosováno z klobouku. Celkem bylo rozdáno 300 dotazníků. Přestože návratnost byla 100%, 68 dotazníků zůstalo nevyplněných, proto bylo v praktické části zpracováno 232 kopií (77 %). Z celkového počtu 232 respondentů se k mužskému pohlaví přihlásilo 106 respondentů (46 %) a k ženskému pohlaví 126 respondentů (54 %). Věk probandů se pohyboval od čtrnácti do šestnácti let. V práci byly stanoveny dvě hypotézy: H1. Chlapci jsou spokojeni s kvalitou fyzikálních faktorů pedagogického procesu více než dívky, H2. Dívky trpí subjektivními zdravotními potížemi častěji než chlapci. Pro testování obou hypotéz byl zvolen dvouvýběrový test významnosti pro střední hodnoty dvou základních souborů (Studentův t-test). K ověření H1 bylo potřeba využít vyhodnocení čtyř uzavřených otázek týkajících se fyzikálních faktorů pedagogického procesu (osvětlení, hluk, kvalita vzduchu, teplota vzduchu). Testování H2 bylo zprostředkováno údaji získanými z otázky, jež zjišťovala četnost zdravotních obtíží. Protože mezi studovanými jevy neexistují rozdíly mezi pohlavími, předpokládané hypotézy byly zamítnuty. Z výsledků diplomové práce je patrné, že jsou žáci více nespokojeni s kvalitou školního nábytku než s kvalitou fyzikálních faktorů. Zásadním problémem je nedodržování přestávek ze strany učitelů. Tento nežádoucí jev zaznamenalo více než 50 % dotázaných. Taktéž nelze opominout problematiku domácích úkolů. Více než 46 % žáků zaznamenalo, že se s domácími úkoly setkávají každý den nebo několikrát týdně. Postřehy žáků, které jsou zaznamenány ve výsledcích práce a poté konfrontovány v diskuzi mohou posloužit jako zdroj informací pro pedagogy základních škol, kteří si budou moct výsledky celého výzkumu porovnat se získanými údaji z jejich základní školy.cze
dc.format89 s. (17 482 znaků)
dc.format89 s. (17 482 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjecthygiena pedagogického procesucze
dc.subjectfaktory pedagogického procesucze
dc.subjectškolní zátěžcze
dc.subjectzdroje školní zátěžecze
dc.subjectšikanacze
dc.subjecthygiene of educational processeng
dc.subjectfactors of the educational processeng
dc.subjectschool straineng
dc.subjectsources of school straineng
dc.subjectbullyingeng
dc.titleProblematika hygieny pedagogického procesu na základních školách a možné zdroje školní zátěže u žáků 9.třídcze
dc.title.alternativeProblem of hygiene educational process in primary schools and potential sources of school strain for ninth-grade pupilseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag34247
dc.description.abstract-translatedThe thesis deals with hygiene of educational process and sources of school strain. Theoretical part describes learning, socialization, human needs, specifics and risk of puberty, school strain and its sources, nature of reactions to stress, issue of class climate and abuse. Part of theoretical part deals with prevention and health promotion. Two main objectives have been determined: 1. Map subjective perception of each factors of hygiene of educational process, 2. Investigate the most common sources of school strain which influences health of ninth-grade pupils. Quantitative research methods have been selected for the practical part. Data was obtained through anonymous questionnaire. The questionnaire consists of twenty questions, the first two are identifiable (gender, age) and the remaining eighteen questions are focused on fading of subjective perceptions of the factors of the educational process. Preliminary research on twenty respondents was made before the start of the survey. Collection of questionnaires was made in February and March 2013. Data were evaluated in MS Excel and the results are presented in graphical and tabular form. The research group consisted of ninth-grade pupils of primary schools in Pardubice. The sampling frame was selected by simple random sampling. Each fifteen primary schools were properly numbered and then five of them were drawn lots of a hat. In total, 300 questionnaires were distributed. Although the response rate was 100%, 68 questionnaires remained unfilled, so 232 copies (77%) was evaluated in the practical part. Of the 232 respondents,106 respondents (46%) registered male and 126 respondents (54%) enrolled female. Age of probands was between fourteen into sixteen years. The paper outlines two hypothesis: H1. The boys are satisfied with the quality of the physical factors of the educational process more than girls, H2. The girls suffer subjective health problems more often than boys. For testing of both hypothesis was selected two sample test of significance for the mean value of two sample sizes (Student´s t-test). To verify H1 was necessary to use evaluation of four closed questions related to physical factors of the educational process (illumination, noise, air quality, air temperature). Testing of H2 was mediated by data obtained from question that map frequency of health problems.Because there is no difference between the sexes in the studied phenomena, the expected hypothesis were rejected. The results of this thesis show that pupils are more dissastified with the quality of school furniture than with the quality of physical factors. Non-school breaks from teachers is a fundamental problem. More than 50% of respondents recorded this adverse effect. The issue of homework can not be ignored neither. More than 46% of pupils record having a homework every day or several times a week. Perceptions of pupils that are recorded in the results of thesis and then confronted in discussion may be used as a source of informatiion for teachers of primary schools who will be able to compare the results of the research with data obtained from their primary school.eng
dc.date.accepted2013-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOdborný pracovník v ochraně veřejného zdravícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programVeřejné zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKopřivová Herotová, Tereza


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam