Posouzení prostorových podmínek a pracovního místa v počítačových učebnách vybraných ZŠ v okrese Písek.
Abstrakt
Tato diplomová práce se zabývá prostorovými podmínkami a pracovním místem počí-tačových učeben, a také zásadami správného sezení žáků a jejich pocitem pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Teoretická část obsahuje informace o ergonomických požadavcích na uspořádání pracovního místa u počítače, které se týkají stolu, sedadla, monitoru, klávesnice a myši. Dále jsou uvedeny požadavky na prostorové podmínky počítačové učebny a další fakto-ry prostředí. Jedná se o podlahovou plochu, výšku místnosti, rozmístění pracovních míst a faktory jako osvětlení, okna, hluk a mikroklimatické podmínky a větrání.
Zmíněny jsou i zdravotní důsledky práce s počítačem, především obtíže pohybové-ho aparátu, obtíže zrakové a psychické.
V práci je také popsán pohybový aparát, poloha vsedě a držení těla a příklady kompenzačního cvičení v souvislosti se statickou zátěží.
Závěr teoretické části je věnován školní zátěži s jejími důsledky, a také škole podporující zdraví.
Cílem diplomové práce je zmapovat prostorové podmínky a pracovní místo v počítačových učebnách vybraných základních škol v okrese Písek. Dále zjistit u žáků pocit pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně a dodržování zásad správného sezení.
Praktická část shrnuje výsledky, které vyplynuly z mého průzkumu. Výzkum byl proveden mezi žáky 6. ? 9. tříd na vybraných základních školách v okrese Písek prostřednictvím vlastního měření, s následným porovnáním zjištěných hodnot s danými kritérii, a pomocí anonymních dotazníků. Měřením byly hodnoceny prostorové podmínky počítačové učebny a pracovní místa žáků a dále dodržování zásad správného sezení. Dotazníky byly zaměřeny na zjištění pocitu pohody žáků v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Zjištěná data byla statisticky testována pomocí
chí-kvadrát testu.
Konečné výsledky výzkumu ukazují, že pracovní místa v počítačových učebnách základních škol vyhovují ergonomickým požadavkům. I přesto, že žáci mají pro práci vyhovující podmínky, při zjišťování dodržování zásad správného sezení bylo shledáno, že tyto zásady dodržovány nejsou. V hodnocených učebnách byly patrné jisté nedostatky z hlediska prostorových podmínek a dalších faktorů prostředí, i tak ale z výzkumu vyplývá, že žáci pociťují pohodu v souvislosti s pobytem v počítačové učebně.
Z důvodu statické zátěže a jejího vlivu na pohybový aparát žáků je nezbytné, aby byly ve školách uplatňovány prvky prevence, především v oblasti zásad správného sezení. Žáci by s nimi měli být seznámeni a jejich dodržování by mělo být pravidelně a důsledně kontrolováno pedagogy.
Nedostatky zjištěné v učebnách a na pracovních místech je účelné odstranit pro vytvoření optimálního prostředí a podmínek pro práci žáků. Vhodně upravené pracovní místo je základním požadavkem v prevenci poruch pohybového aparátu a umožňuje také snáze dodržovat zásady pro správný sed.
Negativní vlivy dlouhodobého sezení a nevhodných pracovních podmínek, působící na zdraví žáků, jsou významné i s ohledem na budoucnost. Zdravotní potíže mohou být totiž přeneseny až do dospělého věku. Žáci by tedy měli být na tato rizika upozorněni a vedeni k tomu, aby si své pracovní místo vždy před započetím práce vhodně upravili.