Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVacková, Jitka
dc.contributor.authorStanislavová, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-03T13:28:23Z
dc.date.available2021-12-03T13:28:23Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21367
dc.description.abstractV této práci jsem se zaměřila na právní povědomí dětí, avšak ne z jejich pohledu, jak tomu bylo ve většině případů zpracování tohoto tématu, ale z pohledu lidí, kteří právě s dětmi pracují. Jedná se především o pedagogy, sociální pracovníky, dále pak o školní psychology a psychology. Teoretická část práce se zabývá právem, právním povědomí a právním vědomím, dále pak důležitým pojmem ?dítě? a to jak z pohledu pedagogiky a psychologie, tak i z hlediska práva. Morálkou samotnou a také jejím srovnáním s právem. Dále hodnotovým systémem a výchovou, důležité dokumenty týkající se práv dětí, rámcovým vzdělávacím programem a jeho zaměřím na výuku práva na základních a středních školách. Důležitou součástí teoretické časti, jsou také projekty zaměřené na zvyšování právního povědomí provedené jak v České republice, tak i v Jihočeském kraji. Cílem práce bylo zjistit, zda je potřeba zvyšovat právní povědomí u dětí v Jihočeském kraji. K tomuto účelu byl použit kvantitativní výzkum. Jako výzkumná technika byla zvolena metoda nestandardizovaného dotazníku. Výzkumu se zúčastnilo 144 respondentů z Jihočeského kraje, kteří pracují, buď na základní, nebo střední škole případně v neziskových organizacích, které pracují s dětmi. Výzkumem byla zjištěna rozdílnost v názorech mezi pedagogy a ostatními pracovníky. Pedagogové se statisticky častěji domnívají, že děti právní povědomí mají na rozdíl od ostatních pracovníků. Velmi zajímavým momentem je věk, od kterého by měly být děti seznamovány se svými právy. Ostatní pracovníci vidí jako optimální věk pro seznamování dětí s jejich právy začátek školní docházky (či již konec předškolní), na rozdíl od pedagogů, kteří by tuto hranici posunuli téměř na druhý stupeň základních škol. Dalším zjištěným a prokázaným faktem je rozdílnost v metodách používaných při seznamování dětí s jejich právy. Pedagogové kombinují jak diskuze a přednášky, tak i hry a modelové situace. Ostatní pracovníci upřednostňují pouze přednášky a diskuze. Liší se také v hodnocení časové dotace věnované ve školní výuce právům dětí. Ostatní pracovníci jsou v tomto ohledu mnohem kritičtější než pedagogové. Dále bylo prokázáno, že pedagogové častěji neznají organizace, které se zabývají dětskými právy, zatím co ostatní pracovníci ano. Celý výzkum je také shrnut do SWOT analýzy, ta určila za nejsilnější stánky zájem dětí o svá práva a jejich seznamování s právy již od první třídy. Jako slabou stránkou se ukázal nedostatek času ve školní výuce věnovaný dětským právům spolu se získáváním největšího množství informací v rodině. Příležitostí je realizace více nových projektů zaměřených na konkrétní oblasti práv a také to, že právní povědomí by mělo být neustále zvyšováno. Rizikem je nedostatečná znalost práv v oblasti ochrany osobnosti, kdy hrozí snadné zneužití a také nedostatečná znalost práv, která by mohla mít za následek zvýšení přestupků až kriminality.cze
dc.format157 s.
dc.format157 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDeklarace práv dítětecze
dc.subjectdětská právacze
dc.subjectdítěcze
dc.subjectprávní povědomícze
dc.subjectRámcový vzdělávací programcze
dc.subjectÚmluva o právech dítětecze
dc.subjectDeclaration of the Rights of the Childeng
dc.subjectchildren's rightseng
dc.subjectchildeng
dc.subjectlegal awarenesseng
dc.subjectgeneral educational programeng
dc.subjectthe Convention on the Rights of the Childeng
dc.titleZvyšování právního povědomí u dětí v Jihočeském kraji.cze
dc.title.alternativeIncreasing The Legal Awareness Among Children In Bohemian Regioneng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag35465
dc.description.abstract-translatedIn this thesis I have concentrated on legal consciousness of children but not from their point of view, how it was in most cases of the elaboration of this topic, but from the point of view of people who actually work with children. This regards pedagogues, social workers, further school psychologists and psychologists. The theoretical part of the thesis deals with the right, legal consciousness, further then with the important conception ?child?, namely from the point of view of pedagogy, psychology as well as from the viewpoint of law. The thesis deals with morals itself and also its comparison with law, further with the value system and education, on important documents regarding the rights of children, educational program and its focus on the education of law in elementary and high schools. The important section of the theoretical part are also projects focused on increasing of the legal consciousness executed in the Czech republic as well as in the Southbohemian region. 144 respondents from the Southbohemian region took part in the research, either respondents who work in an elementary or high school, eventually in non-profit organizations which work with children. The difference of the opinions between pedagogues nad other workers was found out by the research. In contrast to other workers, the pedagogues think statistically more often that children have the legal consciousness. A very interesting moment is the age since which children should be acquinted with their rights. Other workers consider the beginning of the school attendance (or even the end of the preschool attendance) as the optimal age for familiarising the children with their rights in contrast to the pedagogues who would shift this limit almost to the second degrese of elementary schools. Next founded and documentary fact was the difference in methods used for familiarising children with their rights. The pedagogues combine discussions and lectures as well as model situations. Other workers prefer only lectures and discussions. They vary also in the evaluation of time dotation devoted to the rights of children during school education. Other workers are much more critical than the pedagogues in this regard. It was proved that the pedagogues more often do not know the organizations which deal with the rights of children whereas other workers do. The whole research is assumed into SWOT analysis which determined children´s interest in their rights and their familiarising with the right already since 1st class as the most strong sides. A weak spot showed to be the lack of time in school education devoted to children´s rights together with obtaining the biggest amount of information in the family. A chance is the realization of more new projects focused on concrete spheres of the rights and also the fact that the legal consciousness should be constantly increased. The risk is insufficient knowledge of rights in the sphere of the protection of personality when easy misuse and also insufficient knowledge of rights threaten. The insufficient knowledge could result in the increase of transgressions even criminality.eng
dc.date.accepted2013-09-20
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKlufová, Renata


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam