Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorTamáš Otásková, Jitka
dc.contributor.authorSchmidtová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:50:58Z
dc.date.available2021-12-03T13:50:58Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21403
dc.description.abstractTeoretická východiska: Úrazy očí jsou častou příčinou poškození nebo dokonce ztráty zraku. Uvádí se, že až 90% všech očních poranění lze zabránit vhodnou prevencí. Bakalářská práce se zabývá rizikovými faktory, prevencí a edukací pacientů, kteří utrpěli úraz oka. V jednotlivých částech práce se zabýváme rizikovým věkem pro vznik očního úrazu, rizikovými aktivitami, rizikovým faktorem prostředí. V oblasti prevence se zaměřujeme na oční ochranné pomůcky, správné poskytnutí první pomoci při úrazu oka a organizace, které se zaměřují na pomoc zrakově postiženým. Kapitola edukace se zabývá otázkou, zda sestry edukují pacienty, nebo jestli jim pouze předávají informace, dále se zabýváme potřebami pacientů v edukačním procesu a zásadami komunikace s pacientem, který utrpěl úraz oka. Cíle práce: Praktická část této bakalářské práce byla zahájena třemi vytyčenými cíli. Prvním cílem bylo zjistit, jaké jsou, dle sester, nejčastější rizikové faktory, které přispívají ke vzniku úrazu očí. Druhým cílem bylo zjistit, co si sestry myslí o významu prevence úrazů očí. Posledním cílem bylo zjistit, v čem spočívá edukace pacienta, který je po prodělaném úrazu očí. K těmto cílům byly stanoveny tři výzkumné otázky. První výzkumná otázka se zabývá tím, jaké jsou nejčastější rizikové faktory, které přispívají ke vzniku úrazu očí. Druhá výzkumná otázka je směřována k prevenci, zabývá se tím, co si sestry myslí o významu prevence očních úrazů. Poslední třetí otázka se zabývá edukací, konkrétně tím, v čem spočívá edukace pacienta, který prodělal úraz oka. Metodika: Pro bakalářskou práci jsme se rozhodli zvolit formu kvalitativního výzkumu za pomoci polostrukturovaného rozhovoru se všeobecnými sestrami pracujícími na očním oddělení, a to jak v ambulantní, tak i lůžkové části. Rozhovory probíhaly v období měsíce června 2014. Rozhovory se uskutečnily na očním oddělení v Nemocnici České Budějovice, a.s. a Nemocnici Jindřichův Hradec, a.s. Výzkumný soubor tvořilo 6 všeobecných sester, z nichž některé pracují v lůžkové a některé v ambulantní části. Rozhovory byly se souhlasem všeobecných sester zaznamenávány na nahrávací zařízení, nebo zapisovány do záznamových archů. Následně byly získané údaje zpracovány do kategorizačních skupin, které byly analyzovány. V rozhovorech jsme pokládali otázky předem připravené, v průběhu rozhovoru byly tyto otázky doplňovány o podotázky. Rozhovor jsme rozdělili do pěti oblastí: identifikace sestry, nejčastější úrazy očí, rizikové faktory pro vznik úrazů očí, prevence očních úrazů, edukace pacienta s úrazem očí. Výsledky: Z dosažených výsledků bylo zjištěno, že nejčastějšími rizikovými faktory pro vznik očních úrazů je věk od 20 do 60 let, prostředí domácí dílny, les, pracovní prostředí. Za rizikové aktivity sestry považují spěch, nedodržování zásad BOZP, jízdu na kole a squash. Nejhlavnějším rizikovým faktorem je nepoužívání očních ochranných pomůcek. Prevence očních úrazů je podle nadpoloviční většiny dotázaných dostatečná. Za nejúčinnější metodu prevence je považováno nošení očních ochranných pomůcek. V oblasti edukace pacienta s očním úrazem bylo zjištěno, že u pacientů neprobíhá edukace, ale pouze předávání informací. Sestry neumějí rozlišit edukaci pacienta od informování pacienta. Závěr: Bakalářská práce byla psána tak, aby přinesla základní přehled o problematice očních úrazů. Na základě získaných výsledků byl vytvořen informační materiál pro sestry očních oddělení, jehož účelem bude usnadňovat sestrám edukaci v oblasti očních úrazů. Tento materiál byl vytvářen tak, aby ho sestry mohly předávat pacientům. Práce by mohla posloužit i jako zpětná vazba pro oční oddělení, na kterých probíhalo výzkumné šetřenícze
dc.format58 s.
dc.format58 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectedukacecze
dc.subjectokocze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectrizikový faktorcze
dc.subjectúrazcze
dc.subjecteducationeng
dc.subjecteyeeng
dc.subjectpreventioneng
dc.subjectrisk factoreng
dc.subjectinjuryeng
dc.titleNejčastější úrazy očí z pohledu sestry: prevence, edukace, rizikové faktorycze
dc.title.alternativeThe most frequent eye injuries as seen by nurses: prevention, education, risk factorseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33441
dc.description.abstract-translatedTheoretical background: Eye injuries are a frequent cause of damage or even loss of eyesight. It is said that as many as 90% of all eye injuries may be avoided through appropriate prevention. The bachelor thesis addresses risk factors, prevention and education of patients who suffered an eye injury. Individual parts of the thesis examine a risk age for eye injuries, risk activities and risk factors of the environment. In the area of prevention the thesis describes eye protection equipment and correct first aid procedures to be taken in an eye injury and introduces organizations providing assistance to people with visual handicaps. The chapter about education examines whether nurses educate patients or whether they only forward information to them, and discusses the needs of patients in the education process and the rules of communication with patients who suffered an eye injury. Objectives of the thesis: The practical part of this bachelor thesis was based on three objectives. The first objective was to ascertain what risk factors nurses believe are the most frequent ones that contribute to eye injuries. The second objective was to ascertain what nurses think about the importance of eye injury prevention. The last objective was to ascertain in what the education of a patient who suffered an eye injury consists. Three research questions were set for the above stated objectives. The first research question aims at ascertaining the most frequent risk factors that contribute to eye injuries. The second research question is aimed at prevention, namely at ascertaining what nurses think about the importance of eye injury prevention. The third question is aimed at education, namely in what the education of a patient who suffered an eye injury consists. Methodology: The bachelor thesis uses the form of a qualitative research using a semi-structured interview with general nurses working at eye departments, both outpatient and inpatient ones. Interviews took place in June 2014 in the eye departments of the hospitals Nemocnice České Budějovice, a.s. and Nemocnice Jindřichův Hradec, a.s. The research set consisted of 6 general nurses, some of which work in inpatient departments while the others work in outpatient departments. With the general nurses' consent, the interviews were recorded or the answers were entered in record sheets. The obtained data were categorized into groups which were analysed afterwards. The questions asked in interviews were prepared beforehand, and were supplemented with sub-questions in the course of interviews. The interview was divided into five parts: nurse identification, most frequent eye injuries, risk factors for eye injuries, eye injury prevention, and education of patients suffering an eye injury. Results: The obtained results have revealed that the most frequent risk factors for eye injuries are the age bracket from 20 to 60 years, DIY workroom, forest and work environment. Risk activities, as seen by nurses, are haste, non-observance of occupational health and safety rules, cycling and squash. The main risk factor is failure to use eye protection equipment. According to an overall majority of respondents, prevention of eye injuries is sufficient. Using eye protection equipment is considered as the most efficient prevention method. In the area of education of patients suffering an eye injury it has been ascertained that patients are not educated but only provided with information. Nurses cannot differentiate between educating and informing a patient. Conclusion: The bachelor thesis aims at providing a basic overview of the area of eye injuries. Based on the obtained result, an information material was drawn up for eye department nurses to facilitate education in the area of eye injuries. This material was designed to be provided to patients by nurses. The thesis could also use as feedback for the eye departments that participated in the research.eng
dc.date.accepted2014-09-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeProcházková, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam