Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorSobotová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-03T13:51:08Z
dc.date.available2021-12-03T13:51:08Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21426
dc.description.abstractPředkládaná bakalářská práce se zabývá tématem socializace žáků se zrakovým postižením staršího školního věku se zaměřením na specifika volby povolání u žáků se zrakovým postižením. Teoretická část je složena ze čtyř hlavních kapitol, přičemž první je zaměřena na zrakové postižení a jeho klasifikaci, druhá se zabývá vývojovým obdobím staršího školního věku a popisuje specifika tohoto období u dětí se zrakovým postižením. Třetí kapitola se ve stručnosti věnuje problematice socializace z obecného hlediska a poté ve vztahu ke zrakovému postižení a čtvrtá, závěrečná kapitola teoretického bloku, se zaměřuje na systém vzdělávání a profesní přípravy dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením, zvláštní pozornost je pak věnována problematice kariérového poradenství a volbě povolání těchto žáků. Obecným cílem, stanoveným pro teoretická východiska této bakalářské práce, je zmapování specifik socializace žáka se zrakovým postižením staršího školního věku ve vztahu k volbě povolání. V praktické části pak pomocí kvalitativního šetření reflektovat současnou situaci kariérového poradenství žáků se zrakovým postižením ve vybraných školských a poradenských zařízeních a nastínit, jaké představy mají žáci se zrakovým postižením o svém budoucím povolání a světě práce. K naplnění cíle praktické části, který je rozpracován na dva dílčí cíle, byl použit kvalitativní výzkum, technikou sběru dat byl strukturovaný rozhovor. Ten mi poskytlo celkem 6 dotazovaných, z toho 1 pracovník školského zařízení, 1 pracovník zařízení poradenského a 4 žáci se zrakovým postižením ve věku 13 - 15 let. Otázky pro žáky byly sestaveny na základě zpracování podkladů pro teoretická východiska a rozčleněny na dvě části. První blok otázek zjišťoval základní anamnestická data žáků se zrakovým postižením a jejich představy o budoucím povolání, blok druhý byl pojat jako didaktický test, který je složen z otázek ze světa práce a jehož výsledky vypovídají o tom, jak se tito žáci orientují právě v problematice světa práce. K naplnění druhého dílčího cíle bylo použito rovněž strukturovaného rozhovoru s pracovníkem pedagogického zařízení a se speciálním pedagogem v SPC a zpracování získaných informací pomohlo ke stručnému zmapování současné situace kariérového poradenství žáků se zrakovým postižením v Jihočeském regionu. Kvalitativní výzkum přinesl v oblasti adekvátnosti představ žáků se zrakovým postižením vcelku překvapivé závěry. Vyplynulo z něj, že i přes závažnost zrakového postižení a limity s ním spojenými, se představy dotazovaných jeví jako přijatelné a adekvátní. V případě otázky kariérového poradenství a profesní přípravy těchto žáků je zřejmé, že vše probíhá standardním způsobem tak, jako je tomu v případě žáků intaktních, problematika postrádá určitou ucelenou koncepci a ke specifikům, která souvisí se zrakovým postižením, dotazovaná vzdělávací instituce nepřihlíží.cze
dc.format68. s
dc.format68. s
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectZrakové postiženícze
dc.subjectstarší školní věkcze
dc.subjectkariérové poradenstvícze
dc.subjectvolba povolánícze
dc.titleSocializace žáků se zrakovým postižením staršího školního věku se zaměřením na specifika volby povolání.cze
dc.title.alternativeSocialization of sight disabled students from 11 to 15 years of age focusing on specifics of career choices.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33886
dc.description.abstract-translatedThe presented bachelor thesis deals with the topic of socialization of older school-age children with visual impairment with a focus on specific features of the process to choose their profession The theoretical part consists of four chapters: the first one deals with visual impairment and its classification, the second one describes the developmental period of older school age and specific features of children with visual impairment in that period of time, the third chapter briefly deals with socialization in general and also in respect to visual impairment and the fourth, final chapter of the theoretical part focuses on the system of education and professional training of children, schoolchildren and students with visual impairment, while special attention is paid to career consulting and choice of their future profession. The general objective set for the theoretical part of this bachelor thesis is to map specific features of socialization of older school-aged children with visual impairment in respect to choice of their future profession. The objective of the practical part was to use qualitative research to reflect the current situation in career consulting for children with visual impairment in selected school and consulting establishments and to find out about notions that children with visual impairment have of their future professions and the world of labor. A qualitative method of research, specifically a structured interview technique, was used to meet the objective of the practical part, which was divided into two partial objectives. The interviews were conducted with 6 respondents in total, which included 1 worker of a school establishment, 1 worker of a consulting establishment and 4 schoolchildren with visual impairment aged 13 - 15 years. Questions for the schoolchildren were prepared based on materials used in the theoretical part and they were divided into two sections. The first section of questions concerned basic case history data of the children with visual impairment and their notions about their future profession, while the other section was in form of a didactic test which consisted of questions from the world of labor and its results were supposed to illustrate how well the children understand the world of labor. To meet the other partial objective I have also used a structured interview with a worker of a school establishment and with a teacher with a specific training from a special teaching establishment. The obtained information was processed and it has enabled brief mapping of the current situation in the career consulting for schoolchildren with visual impairment in the South Bohemian region. The qualitative research of adequacy of notions that children with visual impairment have of their future career has brought quite surprising conclusions. The research has shown that, despite severity of visual impairment and the related limitations, the notions of the respondents seemed acceptable and adequate. In respect to career consulting and professional training of those children it is obvious that they are treated in a standard manner and in the same way as healthy children, that no integrated policy is available for them and that the concerned educational establishment does not take into account specific aspects associated with visual impairment.eng
dc.date.accepted2014-09-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam