Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPavlíčková, Naděžda
dc.contributor.authorPetrovič, Pavel
dc.date.accessioned2021-12-03T13:51:16Z
dc.date.available2021-12-03T13:51:16Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21442
dc.description.abstractTématem této bakalářské práce je ventilační podpora v přednemocniční péči a během transportu. Vědomí, dýchání a krevní oběh patří mezi základní životní funkce. Ventilační podporou jsme schopni zajistit úplnou nebo částečnou plicní ventilaci. K tomu nám slouží různé pomůcky, ať už to jsou jednoduché resuscitační roušky a masky určené pro laickou veřejnost, nebo se jedná o pomůcky určené pro vyškolené zdravotnické záchranáře, jako je například laryngeální maska nebo endotracheální kanyla a ventilátor pro umělou plicní ventilaci. Přednemocniční péče se týká nejen poskytnutí profesionální první pomoci, ale také poskytnutí první pomoci laickou veřejností. Proto jsou v práci uvedeny pomůcky k zajištění ventilaci plic. Tato bakalářská práce měla dva cíle, a to zmapovat a porovnat znalosti studentů maturitních ročníků o dýchání z úst do úst a zmapovat zkušenosti zdravotnických záchranářů s laryngeální maskou Supreme a s kapnometrií. Průzkum byl realizován smíšenou metodou výzkumu. Znalosti studentů maturitních ročníků byly zjištěny formou testů, které byly rozdány v třídě Z4 Střední odborné školy veterinární, mechanizační a zahradnické a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a ve třídě 4. B Gymnázia Jírovcova. V ročníku Z4 byl průzkum proveden 14. března 2014, ve třídě bylo přítomno 25 studentů, z toho 4 muži a 21 žen. Ve třídě 4. B bylo testování znalostí studentů provedeno 2. dubna 2014 a bylo přítomno 26 studentů, z toho 16 žen a 10 mužů. Na začátku testu byl kladen důraz na zachování anonymity respondentů, dále byli seznámeni s charakterem výzkumu a jeho cílem. Na začátku testu bylo provedeno krátké statistické šetření zda se jedná o muže či ženu a zda je daná osoba vlastníkem řidičského oprávnění či nikoli. Následovalo 15 uzavřených otázek, ve kterých studenti vybírali právě jednu správnou odpověď. Po odevzdání testů byla provedena zpětná vazba a studentům řečeny správné odpovědi. Celkem bylo tedy rozdáno 51 testů. Zkušenosti zdravotnických záchranářů s laryngeální maskou Supreme a s kapnometrií byly zjišťovány formou pěti krátkých rozhovorů v týdnu od 7. do 11. dubna 2014. Výzkumný soubor tvořili zdravotničtí záchranáři v zaměstnaneckém poměru u Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje. Získaná data z testů byla vyhodnocena, každá otázka zvlášť, a následně přenesena do grafů, které vyobrazují počty správných a špatných odpovědí. Cílem práce bylo zmapovat a porovnat znalosti studentů maturitních ročníků. Statisticky vyhodnocené testy svědčí o tom, že studenti ze třídy Z4 mají více znalostí o umělém dýchaní z úst do úst potažmo o neodkladné resuscitaci. Celkem v 7 otázkách byli určitě úspěšnější, než jejich vrstevníci ze 4. B, kteří byli lepší pouze ve třech otázkách. Zkušenosti zdravotnických záchranářů s laryngeální maskou Supreme jsou pozitivní a pokud je u pacienta nutné zajistit dýchací cesty, kdy na místě zásahu není lékař, tak volí právě LMA Supreme. Zdravotničtí záchranáři se shodují, že následná ventilace přes LMA Supreme je dostačující, pokud správně zvolíme velikost. Zdravotničtí záchranáři využívají kapnometr, pokud je k dispozici, protože není dostupný ve všech vozech ZZS. Zdravotničtí záchranáři ze zkoumaného souboru se denně nesetkávají s pacienty, kteří by potřebovali, nebo by byli na řízené ventilaci. Studenti maturitních ročníků mají povědomí o dýchání z úst do úst, popřípadě o poskytování první pomoci. Ovšem tyto znalosti nejsou 100% a bylo by třeba zavést výuku první pomoci na středních školách. Zdravotničtí záchranáři přejímají nové pomůcky a přístroje za své a používají je během své praxe. A první pomoc se díky tomu stává prospěšnější pro pacienta a komfortnější pro zdravotnického záchranáře.cze
dc.format74
dc.format74
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdýchání z úst do ústcze
dc.subjectkapmnometriecze
dc.subjectlaryngeální maskacze
dc.subjectpřednemocniční neodkladná péčecze
dc.subjectumělá plicní ventilacecze
dc.subjectventilační podporacze
dc.subjectzajištění dýchacích cestcze
dc.subjectzdravotnický záchranářcze
dc.subjectKiss of lifeeng
dc.subjectCapnometryeng
dc.subjectLaryngeal mask airwayeng
dc.subjectPrehospital emergency careeng
dc.subjectArtificial pulmonary ventilationeng
dc.subjectVentilation supporteng
dc.subjectEnsuring airwayeng
dc.subjectParamediceng
dc.titleVentilační podpora v přednemocniční péči a během transportu pacientacze
dc.title.alternativeVentilation support in prehospital care and during transport of the patienteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34126
dc.description.abstract-translatedThe topic of presented bachelor thesis is ventilation support in prehospital care and during transport of the patient. Consciousness, breathing and blood circulation belong among basic life functions. Thanks to ventilation support we are able to provide full or partial pulmonary ventilation. For this we use aids such as resuscitation masks meant for lay public or aids for trained paramedics like laryngeal masks, endotracheal tube and ventilator for artificial pulmonary ventilation. Prehospital care is not only about professional first aid, but about giving first aid by lay public as well. That is why aids for pulmonary ventilation are included in this thesis. This bachelor thesis had two aims; to map and compare knowledge of students attending the last year of high school in kiss of life and map experiences of paramedics with a laryngeal mask Supreme and capnometry. The research was implemented with mixed method research. Knowledge of students were found out by tests which were give in class "Z4" at Střední odborná škola veterinární, mechanizační a zahradnická a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušy and in class "4.B" Gymnázium Jírovcova. At Z4 class research took place on 14th March 2014. There were 25 students in this class, 4 men and 21 women. At class of 4.B students' knowledge was tested on 2nd April 2014 with presence of 26 students, 16 women and 10 men. At the beginning of test the anonymity of respondents was stressed, and then all respondents were acquainted with the character of my research and its aim. At the start of the test there were two statistic questions; if the respondent is either man or woman and whether the respondent has his/her driving license. There were 15 closed questions in the test and students were supposed to choose one right. After handing all the tests, the correct results were told to students. 51 tests altogether were given. Experiences of paramedic with the laryngeal mask and capnometry were found out in a form of five short dialogues in a week from 7th to 11th April 2014. The research group include paramedics of Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje. Gained data from tests were evaluated, each question separately and then transformed in graphs which show the number of wrong and right answers. The aim of this thesis was to map and compare knowledge of students in the last year of their studies. Evaluated tests show us, that students of Z4 class have more knowledge about kiss of life or with cardiopulmonary resuscitation. In seven questions these students were more successful than their same-age colleagues from Gymnázium, who were better at three questions only. Experiences of paramedic with laryngeal masks Supreme are positive and if ensuring of air passages is needed, when a doctor is not present, they choose LMA Supreme. Paramedics agreed on that following ventilation via LMA Supreme is sufficient as long as we choose the right size. Paramedics ask for capnometer device in all cars EMS. Paramedics of the research group do not daily meet patients who would need or used at controlled ventilation. Students of the last year at high school have basic knowledge about kiss of life or about giving first aid. This knowledge is not 100% and teaching of giving first aid should be as a subject at high schools. Paramedics accept new aids and machines and use them during their practise. Thanks to this, first aid is becoming more beneficial for patients and for paramedics.eng
dc.date.accepted2014-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineZdravotnický záchranářcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKuta, Bohuslav


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam