Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorŠmidmajerová, Edita
dc.date.accessioned2021-12-03T13:53:20Z
dc.date.available2021-12-03T13:53:20Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21577
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá užíváním kofeinových nápojů u žáků na druhém stupni základní školy ve Vodňanech. V dnešní době začíná být u pubescentů nadměrná konzumace nápojů obsahujících kofein velký problém. Vybrala jsem si toto téma proto, abych zjistila, jak na tom žáci druhého stupně mé kmenové základní školy jsou. Práce se skládá z praktické a teoretické části. Teoretická část sestává ze třech hlavních kapitol. První kapitola popisuje pojem kofein, účinky kofeinu na lidský organismus a závislost na kofeinu. V druhé kapitole se zabývám produkty, které obsahují kofein. Podrobněji v kapitole rozebírám složení produktů a účinky na lidský organismus. Kapitola třetí je zaměřena na konzumaci kofeinových nápojů dětmi staršího školního věku. Zde charakterizuji děti staršího školního věku, zaměřuji se na jejich stravovací návyky, ať jsou vhodné, či nevhodné. Dále uvádím studie zaměřené na konzumaci kofeinu podle věkového rozdělení, od batolat, až po věk třinácti let. V praktické části mám uvedeny dva cíle. Jako první cíl jsem si zvolila zjistit, v jaké míře užívají žáci druhého stupně kofeinové nápoje. Mým druhým cílem bylo zjistit, při jakých příležitostech užívají žáci kofeinové nápoje. Dále jsem si určila dvě výzkumné otázky a dvě hypotézy. V první hypotéze jsem předpokládala, že žákyně druhého stupně základní školy užívají více kofeinových nápojů než žáci. Na základě vyhodnocení získaných dat se však ukázalo, že žákyně druhého stupně základní školy neužívají více kofeinových nápojů než žáci. V druhé hypotéze jsem předpokládala, že žáci druhého stupně základní školy užívají kofeinové nápoje, častěji přes týden než o víkendu. Ani toto se neprokázalo, neboť z dotazníkového šetření vyplynulo, že žáci nekonzumují kofeinové nápoje častěji přes týden než o víkendu. Tyto hypotézy jsem statisticky vyhodnotila pomocí testu chí kvadrát v programu Excel. V praktické části jsem také popsala metodiku práce. Realizace praktické části proběhla pomocí kvantitativní metodologie výzkumu formou vlastního dotazníku. Dotazník byl zcela anonymní a byl shodný jak pro dívky, tak pro chlapce. Byl tvořen 16 otázkami, které byly zaměřeny na konzumaci nápojů, které obsahují kofein. Dotazník byl tvořen z uzavřených, polozavřených a otevřených otázek. Sběr dat probíhal na základní škole ve Vodňanech. Zde se výzkumu podrobili žáci sedmé, osmé a deváté třídy ve věku od 12 do 15 let. Rozdáno bylo 80 dotazníků, z toho návratnost byla 100%, neboť byl rozdán ve vyučovací hodině za přítomnosti učitele. Z výsledků šetření vyplynulo, že nejvíce oblíbený kofeinový nápoj, mezi žáky, je kolový. Největší podíl žáků vypije tohoto nápoje 0,5 l za den. Mezi nejoblíbenější značky kofeinových nápojů patří Coca-Cola, Kofola, Monster a Red Bull. Žáci nejčastěji konzumují kofeinové nápoje o víkendu ve společnosti svých přátel, či v kruhu rodinném. Má práce by mohla sloužit jako zdroj informací pro širokou veřejnost, či jako podklad pro další studium studentům, kteří se zabývají problematikou o kofeinu.cze
dc.format66 s.
dc.format66 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKofeincze
dc.subjectkofeinové nápojecze
dc.subjectkolové nápojecze
dc.subjectenergetické nápojecze
dc.subjectkávacze
dc.subjectžáci staršího školního věku.cze
dc.subjectCaffeineeng
dc.subjectcaffeine bevergeseng
dc.subjectcola beverageseng
dc.subjectenergy beverageseng
dc.subjectcofeeeng
dc.subjectolder age pupils.eng
dc.titleUžívání kofeinu u žáků druhého stupně základní školy ve Vodňanech.cze
dc.title.alternativeThe use of caffeine among pupils at second grade of elementary school in Vodnany.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38530
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with the consumption of caffeinated beverages by pupils of a secondary school in Vodňany (Czech Republic). Nowadays, the overconsumption of beverages containing caffeine is becoming a big problem among pupils. I chose this topic to find out how many pupils of a regular secondary school drink beverages containing caffeine. This work consists of both a practical as well as a theoretical part. The theoretical part consists of three main chapters. The first part describes the subject, caffeine, the effects caffeine has on the human body as well as caffeine addiction. In the second chapter I investigate products containing caffeine, their ingredients and effects on the human body. The third chapter focuses on the consumption of caffeinated beverages by teenagers. In this chapter I describe the term teenager, their eating habits and explore whether these are appropriate or not. Furthermore, I present studies focused on caffeine consumption based on the age range of the consumers, from toddlers up to the age of thirteen. In the practical part I set two goals. The first is to determine how many pupils of the investigated secondary school drink caffeinated beverages. My second goal is to determine at which occasions they drink these drinks. Furthermore, I establish two research questions and two hypotheses. My first hypothesis assumes that female pupils of the secondary school in question drink in general more caffeinated beverages than male pupils. However, based on the evaluation of the obtained data I found out, that the female pupils do not consume more caffenated drinks than male pupils. My second hypothesis assumes that pupils drink caffeinated beverages more often during the week than on the weekend. But even this hypothesis was not confirmed, as the survey shows that pupils do not consume caffenited drinks more often on weekdays than weekend. Both hypotheses were statistically evaluated using the Excel chi-square test. The working method is described in the practical part. The practical part was carried out using quantitative research methods, i.e. a survey. The survey was anonymous and the questionnaire was for both genders identical. It consisted of 16 questions that focused on the consumption of beverages containing caffeine. The survey consisted of closed, half-closed as well as opened questions. The data were collected at the mentioned secondary school in Vodňany. The questionnaire was given to pupils of the 7th, 8th and 9th grade, aged between 12 and 15 years. In total, 80 questionnaires were distributed among the pupils; the return rate was 100%, as they were distributed duringclass while a teacher was present. The analysis of the questionnaires gave the following results: the most favourite caffeinated beverage among students is coke. The biggest proportion of pupils drinks as much as 0.5 liters per day of coke. The most popular brands of caffeinated beverages are Coca-Cola, Kofola, Monster and Red Bull. Pupils mostlyconsume caffeinated drinks on the weekend with friends or family. My work could be used as a source of information for the general public, or as a basis for further studies of students who are dealing with the issue of caffeine.eng
dc.date.accepted2014-09-03
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrban, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam