Vliv rehabilitační hipoterapie na děti s opožděným psychomotorickým vývojem (do 5 let věku)
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá hipoterapií jako terapeutickou metodou v úpravě opožděného psychomotorického (PM) vývoje u dětí ve věku do 5 let.
Dítě by v určitém časovém úseku svého vývoje mělo zvládat daný stupeň motorických, psychických a sociálních dovedností. Pokud vývoj dítěte neodpovídá ideálnímu PM vývoji po stránce kvalitativní či kvantitativní hovoříme o centrální koordinační poruše (CKP). Ta se u novorozenců v závislosti na tíži postižení projevuje v různých stupních. Lehčí neléčené formy CKP se v dospělosti projevují jako vadné držení těla, skoliotické držení těla nebo skolióza. Nejtěžší formy CKP se vyvíjejí v dětskou mozkovou obrnu, která se manifestuje velmi různorodým postižením tělesných i psychických funkcí. K opožďování psychomotorického vývoje dochází nejčastěji u dětí předčasně narozených, u dětí z vícečetných těhotenství nebo u novorozenců pocházejících z umělého oplodnění (Kolář, 2009; Nováková, Hojková, Satrapová, 2011).
Hipoterapie je jednou z fyzioterapeutických metod, které se v rámci komplexní rehabilitace využívají k optimalizaci PM vývoje. Jedná se o proprioneuromuskulární facilitační metodu, která se zakládá na komplexním působení přirozených vlastností koně na člověka.
Teoretická část se skládá ze dvou celků. V první části jsou vymezeny pojmy hiporehabilitace a hipoterapie. Dále jsou zde popsány principy působení hipoterapie. V této kapitole jsou zahrnuty specifické a nespecifické účinky hipoterapie, vliv hipoterapie na hluboký stabilizační systém a na psychiku člověka. Další kapitola je věnována praktickému provádění samotné hipoterapie, kde je zmíněno složení hipoterapeutického týmu, délka terapeutické jednotky, faktory ovlivňující efekt terapie a polohy, do kterých jsou pacienti na koni nastavováni. Poslední kapitola je věnována biomechanice pohybu koně. Ve druhém oddílu teoretické části je popsán lokomoční vývoj dítěte do jednoho roku a poruchy psychomotorického vývoje.
Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, který byl proveden zpracováním tří komplexních kazuistik za použití techniky pozorování (kineziologický rozbor motorických dovedností), sekundární analýzy dat a rozhovoru s rodiči. Výzkumný vzorek se skládal ze tří dětí s opožděným PM vývojem do 5 let věku, které se zúčastnily minimálně deseti terapeutických jednotek v Občanském sdružení pro hiporehabilitaci KRAPET v Dyníně.
Cílem této bakalářské práce bylo shrnout nejnovější poznatky o hipoterapii a zjistit, jaké účinky má rehabilitační hipoterapie na děti s opožděným PM vývojem (do 5 let věku).
Účelem této práce je zlepšení informovanosti o dané problematice mezi laickou i odbornou veřejností. Výstupy bakalářské práce mohou být dále použity jako edukační materiál pro studenty fyzioterapie a jako podklad pro další výzkumy.