Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorToušek, Zdeněk
dc.contributor.authorKulhánková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:56:35Z
dc.date.available2021-12-03T13:56:35Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21701
dc.description.abstractV současné době se lidé s lehkým mentálním postižením připravují na výkon budoucího povolání zejména na odborných učilištích a na dvouletých praktických školách. Kompetence, které by v rámci studia měli získat, jsou vymezeny příslušnými rámcovými vzdělávacími programy stanovenými v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., školský zákon, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Osvojení si výstupních kompetencí by mělo absolventům umožnit úspěšné uplatnění na chráněném či v ideálním případě na otevřeném trhu práce. Přesto však patří lidé s lehkým mentálním postižením mezi skupiny osob, které jsou nejohroženější nezaměstnaností. Jednou z příčin tohoto stavu může být, podobně jako je tomu i v případě dalších skupin ohrožených nezaměstnaností, nedostatečná osobnostní nebo odborná příprava. Řešením této situace jsou cílené vzdělávací aktivity, jako např. v současnosti nejčastější rekvalifikační kurzy nebo tzv. job cluby financované či přímo organizované úřady práce. Vzhledem ke specifičnosti cílové skupiny osob se zdravotním postižením je nezbytné přizpůsobit obsah a organizaci a uplatňovat v rámci těchto aktivit speciální vzdělávací metody. Z tohoto důvodu je vhodné, aby byly tyto činnosti realizovány speciálními pedagogy. Cílem bakalářské práce je proto navrhnout možnosti speciálně pedagogické podpory v oblasti zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením. Pro dosažení uvedeného cíle bylo třeba nejprve vymezit cílovou skupinu a charakterizovat ji zejména s ohledem na specifika v oblastech vzdělávání a sociálního začleňování, které úzce souvisí s možnostmi a schopností pracovního uplatnění. V oblasti psychického vývoje jsou to zejména pomalejší zpracování informací, nedostatečně rozvinuté logické myšlení, zhoršená paměť, krátkodobá či ulpívavá pozornost, snížení schopnosti analýzy a syntézy, potíže v porozumění i expresivní složce řeči, emoční nestabilita či nedostatečná vůle. V oblasti sociální se pak jedná především o potíže při navazování a udržování sociálních vztahů, problémy v chápání sociálních rolí, složité budování vlastní identity a s tím spojené získání přiměřeného sociálního statusu či rizika související se stigmatizací těchto jedinců. Aby bylo v souladu s cílem práce navrhnout možnosti speciálně pedagogické podpory v oblasti zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením, bylo nezbytné věnovat v další části práce pozornost profesní přípravě cílové skupiny, která v současné době ve většině případů probíhá na odborných učilištích a praktických školách dvouletých. Oba typy škol jsou proto stručně charakterizovány a následně jsou na základě rámcových vzdělávacích programů specifikovány klíčové a odborné kompetence, které by si jejich absolventi měli osvojit. V obou případech se konkrétně jedná o kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní (respektive k pracovnímu uplatnění), na odborných učilištích pak také matematické kompetence a kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Odborné kompetence jsou vymezeny jednak s ohledem na typ školy a u odborných učilišť také specificky podle jednotlivých učebních oborů. Třetí část práce je zaměřena na význam zaměstnávání jako možný stěžejní motivační prvek pro osoby s lehkým mentálním postižením ve vztahu k profesnímu vzdělávání a dalším formám rozvoje kompetencí. Dále jsou zde popsány současné formy specifické podpory zaměstnávání, které prohlubují nebo navazují na kompetence získané v rámci formálního vzdělávání ve výše zmíněných školách a hrají tudíž významnou roli v systému profesní přípravy. V tomto směru se jedná především o podporované zaměstnávání, tranzitní program a job club.cze
dc.format70 s. (116 357 znaků)
dc.format70 s. (116 357 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectLehké mentální postiženícze
dc.subjectZaměstnávánícze
dc.subjectVzdělávánícze
dc.subjectOdborné učilištěcze
dc.subjectPraktická školacze
dc.subjectLight mental disabilityeng
dc.subjectEmploymenteng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectApprentice Vocational Schooleng
dc.subjectRemedial Practical Schooleng
dc.titleSpeciálně pedagogická podpora v oblasti zaměstnávání osob s lehkým mentálním postiženímcze
dc.title.alternativeEducational support in employment sphere of persons with mild mental disabilityeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38871
dc.description.abstract-translatedNowadays people with light mental disability are preparing for their future career mainly in apprentice vocational schools and in two-year remedial practical schools. Competence which should be gained during studies is defined in Curriculum which is in obedience to Law No.561/2004 of Legal Code, Education Law, Ministry of Education System, Youth and Sports. Acquired output competence could help graduates to find employment in a protected labour market or ideally in an open labour market. However, people with light mental disability count among the group of people that is strongly endangered by unemployment. The reason of that fact could be, like in case of other groups endangered by unemployment, an insufficient personality or vocational training. Purposeful educational activities, for example retraining courses or job clubs financed or organized by job centres, are the solution to this situation. The group of disabled people is very specific, that is why we have to follow special educational methods and it is necessary to adapt a content and organization. These activities should be realized by remedial teachers. The goal of the thesis is to suggest ways of remedial teaching support in the area of employment of light mental disabled people. To reach the goal of the thesis, it is necessary to define the target group and characterize its specific in the area of education and social integration that is connected with opportunity and ability of finding employment. The specific feature of mental development is slower data processing, insufficiently developed logical thinking, worsened memory, short-term attention, worsened ability of analysis and synthesis, difficulties with understanding of expressive part of speech, emotional instability, insufficient willingness. In social area there are difficulties with making and maintaining social contacts, problems with understanding of social roles, complicated building of own identity and social status, danger of stigma of disabled people. To meet the goal of the thesis - to suggest ways of remedial teaching support in the area of employment of light mental disabled people, the further part of the thesis deals with vocational training of the target group, which is mainly educated in apprentice vocational schools and two-year remedial practical schools. Both types of schools are briefly characterized and then the key and vocational competence defined in Curriculum, which should be gained by graduates, is specified. There is competence of learning, competence of solving problems, communicative, social and personal competence, civic competence, work (employment) competence, in apprentice vocational schools also mathematical competence and competence of information and communication technology and dealing with information. Vocational competence is defined according to the type of school and in apprentice vocational schools the vocational competence is defined in according to the branch of study. The third part of the thesis is focused on importance of employment as the main motivational element for the light mental disabled people. The present forms of specific employment support, which deepen competence and follow in competence gained in mentioned schools and so it is important in the system of vocational training, are described. It is about supported employment, transit program and job clubs.eng
dc.date.accepted2014-09-23
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKoppová, Věra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam