Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJánský, Petr
dc.contributor.authorHanzlíková, Šárka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:56:37Z
dc.date.available2021-12-03T13:56:37Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21702
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá životním stylem a kompetencemi majitelů vodících psů. Vodící pes patří mezi kompenzační pomůcky osob s vážnějšími formami zrakového znevýhodnění. Legislativní vymezení kompenzační pomůcky vodící pes se nachází ve vyhlášce č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením ve znění pozdějších předpisů. Tato kompenzační pomůcka je poskytována dle zákona č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů. Teoretická část bakalářské práce se skládá ze čtyř hlavních kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá definováním zrakového postižení a jeho vlivem na osobnost člověka. V druhé části je definována kompenzační pomůcka vodící pes a také její vymezení ve vyhlášce č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením ve znění pozdějších předpisů. Její podkapitoly se zabývají plemeny vhodnými k výcviku vodícího psa, výběrem vhodného štěněte, výcvikem vodícího psa, který zahrnuje předvýchovu, vlastní výcvik a následné předání novému majiteli, dále také organizacemi, které se zabývají výcvikem vodících psů, a v neposlední řadě je zde stručně shrnuta historie výcviku vodících psů v České republice. Třetí kapitola seznamuje čtenáře s kompetencemi majitele vodícího psa, jeho právy a povinnostmi, je zde nastíněna také legislativa a jiné dokumenty týkající se této problematiky. Poslední kapitola je věnována definování životního stylu a také vlivu osobnosti na jeho životní styl. V praktické části je zaznamenán průběh a výsledky kvalitativního výzkumu na téma Životní styl a kompetence majitelů vodících psů. Byla zde použita metoda dotazování, pro techniku sběru dat byl zvolen polostandardizovaný rozhovor. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem ovlivňují nově nabytá práva a povinnosti životní styl držitele vodícího psa. Dílčím cílem bylo rovněž vytvořit rámcovou představu o chovatelských standardech a postojích běžných uživatelů vodícího psa. Pro bakalářskou práci byly stanoveny tyto výzkumné otázky: 1. Jaký vliv na život klienta mají jeho chovatelské povinnosti a jak se na ně dívá v kontextu výhod přinesených vodícím psem? 2. Jakým způsobem se majitel vodícího psa vyrovnává s faktem stavícím rovnítko mezi pojmy pomůcka - živý tvor? Výsledky výzkumu jsou charakteristické svojí shodností, jejich rozdíly jsou v zásadě pouze nepatrné. Výsledky výzkumu u respondenta, který se v současnosti nesdružuje v Tyflokabinetu České Budějovice, o.p.s., nejsou oproti ostatním respondentům rozdílné. Výzkum u všech respondentů jasně potvrdil kladný vztah mezi uživatelem vodícího psa a jeho vodícím psem. U majitelů vodícího psa došlo k předpokládanému zvýšení kvality života. Povinnosti související s držbou vodícího psa, jako je péče o něj, venčení, očkování, nejsou u uživatelů překážkou a znalost práv a výhod je u respondentů na vysoké úrovni. Výzkumná praxe přivedla autorku ke zjištění, že respondenti, s nimiž byl proveden výzkum, vnímají předěl mezi pojmy vodící pes - pomůcka nebo živý tvor velmi abstraktně. Role vodícího psa se v různých situacích mění, v některých vodící pes zastává roli kamaráda, společníka a v jiných je brán jako pomocník. Tuto bakalářskou práci lze využít ke studijním účelům studentů příbuzných oborů. Může sloužit jako inspirace pro sepsání jiné vědecké práce.cze
dc.format63 s. (93 789 znaků)
dc.format63 s. (93 789 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectZrakové znevýhodněnícze
dc.subjectVodící pescze
dc.subjectKompenzační pomůckacze
dc.subjectŽivotní stylcze
dc.subjectOptic handicapeng
dc.subjectGuide dogeng
dc.subjectCompensation tooleng
dc.subjectLifestyleeng
dc.titleŽivotní styl a kompetence majitelů vodících psů.cze
dc.title.alternativeLifestyle and Guide Dog Owners' Competence.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38872
dc.description.abstract-translatedThis Bachelor's thesis deals attends to the lifestyle and competence of guide dog owners. Guide dogs belong amongst those compensation tools for people with more serious forms of sight disadvantage. The legislative definition for the compensation tool of the guide dog is specified in regulation No. 388/2011 Ed. about executing some regulation about providing subsidies or benefits to persons with this handicap as amended. This compensation tool is provided by Law No. 329/2011 Ed. on providing subsidies or benefits to persons with a handicap and about the change to laws as amended. The theory part of the Bachelor's thesis comprises four main chapters. The first chapter of the theory part attends to defining sight handicap and its influence or impact on a person's character. The second part defines the compensation tool of the guide dog as well as its definition in regulation No. 388/2011 Ed. about carrying out certain regulations about providing subsidies or benefits to persons with a handicap as amended. Its sub-chapters attend to breeds suitable for training as guide dogs, choice of a suitable puppy, training the guide dog, which includes pre-training, the training alone and subsequently handing over the guide dog to its new owner. It also includes organisations that deal with training guide dogs and last but not least it summarises briefly the history of training guide dogs in the Czech Republic. The third chapter familiarises readers with guide dog owners' competences, his/her rights and obligations, it also outlines legislation and other documentation associated with this issue. The last chapter attends to defining lifestyle as well as one's influence on his/her lifestyle. The practical part records the process and results of qualitative research on the topic of Lifestyle and Guide Dog Owners' Competence. The method used here was the method of questioning and a semi-standardised interview was chosen for the gathering data technique. The aim of the Bachelor's thesis was to find out how newly acquired rights and obligations influence the guide dog holder's lifestyle. The aim was also partially in the creating of a general idea about breeding standards and the attitudes of guide dog users. The following research questions were set for the Bachelor's thesis: 1. What influence do client's breeding obligations have on his/her life and how does he/she see it within the context of advantages brought by the guide dog? 2. How does a guide dog owner cope with the fact that puts an equal sign between the terms tool - living creature? Results of the research are characteristic for their sameness with the differences being basically slight. Results of the research by the respondent who does not currently attend Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s., do not differ from those by other respondents. Research by all respondents clearly confirmed a positive relationship between the guide dog user and his/her guide dog. The quality of a guide dog owners' life increased as was assumed. Obligations associated with having a guide dog such as taking care of him/her, taking him/her for a walk and/or vaccination are not an obstacle for the users and their knowledge of the respondents' rights and advantages is of a high level. The research experience brought the author to discovering that the respondents that had participated in the research see the line between the terms of a guide dog - a tool or living creature in a very abstract way. The role of a guide dog changes in different situations. In some, the guide dog takes the role of a friend and companion whilst in some is a helper. This Bachelor's thesis can be used for studying purposes for students of associated specialisation. It can assist as an inspiration for concluding other scientific work.eng
dc.date.accepted2014-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠvestková, Renata


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam