Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorKočerová, Nikola
dc.date.accessioned2021-12-03T13:56:48Z
dc.date.available2021-12-03T13:56:48Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21708
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá úlohou speciálního pedagoga při poskytování rané péče a včasné intervence. Raná péče, jako sociální služba, nabízí pomoc a podporu dětem se zdravotním postižením popřípadě znevýhodněním nebo jakkoliv ohroženým na vývoji. Tato péče, resp. podpora, se týká nejen dítěte se zdravotním postižením, ale celé jeho rodiny. V teoretické části práce se zabývám speciálním pedagogem, který náleží mezi tzv. pomáhající profese a dále jeho místem v rámci multidisciplinárního týmu. Pozornost věnuji také jeho odborným kompetencím a osobnostním dispozicím, které považuji za klíčové při jeho odborné práci s klienty. Okrajově se věnuji charakteristice zdravotního postižení, jeho jednotlivými typy a specifiky. V neposlední řadě vymezuji pojmy raná péče a včasná intervence (podpora). Dále se podrobně věnuji středisku rané péče, konkrétně jeho charakteristice, druhům i lokalizaci středisek rané péče na území České republiky, včetně jejich financování a zakotvení v naší současné legislativě. V této souvislosti se snažím vymezit roli speciálního pedagoga, jako významného člena pracovního týmu při výkonu sociální služby raná péče. Pozornost věnují také speciálně pedagogickým centrům, která mohou poskytovat mj. i tzv. včasnou intervenci (podporu). Raná péče je nesnadným úkolem, a proto jsem do teoretické části bakalářské práce zahrnula také činnost centra Arpida, o.s. v Českých Budějovicích, a to právě s ohledem na odlišný způsob realizace této sociální služby, neboť ji poskytuje především ambulantní formou. Praktická část bakalářské práce definuje cíle výzkumu. Hlavním cílem je porovnání odborných kompetencí speciálního pedagoga působícího v rané péči, které jsou definovány v současné legislativě České republiky, s jeho skutečnou náplní práce. Dílčím cílem je zjistit faktické zkušenosti a názory speciálních pedagogů působících v rámci rané péče, resp. včasné intervence (podpory), na příslušnou legislativu, která se věnuje této problematice. S tím pak souvisí snaha pokusit se stanovit úlohu či roli speciálních pedagogů, jíž přijímají na základě své odborné práce s klienty v rámci rané péče. Na základě stanovených cílů jsou definovány výzkumné otázky. Jejich konkrétní znění je: Má speciální pedagog dostatek kompetencí k náplni jeho práce? Dále: V čem vidí speciální pedagogové největší problémy v náplni legislativy? Jakou úlohu pociťuje speciální pedagog při poskytování svých služeb v rámci rané péče, resp. včasné intervence? V praktické části jsem dále definovala metodiku sběru dat, kdy jsem zvolila kvalitativní výzkum. Získání dat proběhlo metodou dotazování za pomoci techniky standardizovaného rozhovoru, na který respondenti odpovídali volně bez mého zásahu. Dále charakterizuji v praktické části bakalářské práce výzkumný soubor a terén. Cílovou skupinou jsou dvě speciální pedagožky ze Střediska rané péče České Budějovice, dvě speciální pedagožky ze SPC při centru Arpida, dále speciální pedagožka ze SPC při MŠ, ZŠ a SŠ pro sluchově postižené České Budějovice a odpovědná osoba za sociální službu raná péče, jíž poskytuje centrum Arpida, o.s. v Českých Budějovicích. Realizace výzkumu probíhala v pracovnách jednotlivých dotazovaných v průběhu měsíce března a začátkem dubna. Rozhovorů bylo využito pro vyhodnocení výsledků, a tedy k zodpovězení výzkumných otázek. Následnou analýzou odpovědí respondentů na jednotlivé otázky rozhovoru a následným srovnáním dat, došlo k naplnění cílů této bakalářské práce. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že speciální pedagogové mají dostatek kompetencí pro výkon jejich odborné práce v rámci rané péče, respektive včasné intervence (podpory). Oceňují zejména vzájemnou spolupráci v rámci multidisciplinárního týmu. Dále byla prokázána spokojenost speciálních pedagogů se současnou legislativou, která upravuje jejich činnost v rámci rané péče a včasné intervence (podpory). Svou úlohu při poskytování odborných služeb vnímají dotazovaní speciální pedagogové jako pozici partnera a poradce.cze
dc.format68 s.
dc.format68 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectspeciální pedagogcze
dc.subjectmultidisciplinární týmcze
dc.subjectzdravotní postiženícze
dc.subjectraná péčecze
dc.subjectvčasná intervencecze
dc.subjectspecial educationeng
dc.subjectmultidisciplinary teameng
dc.subjectdisabilityeng
dc.subjectearly careeng
dc.subjectearly interventioneng
dc.titleÚloha speciálního pedagoga při poskytování rané péče (včasné intervence)cze
dc.title.alternativeThe role of a special educator in delivering of early intervention (early intervention services)eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38897
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with a role of a special education teacher in providing of the early care and the early intervention. The early care as a social service offers help and support to children with health disabilities or handicaps or with any threat to their development. This care, respectively the support, involves more than just a disabled child, but his entire family. In the theoretical part of the thesis I devote to a special education teacher who belongs to the so called helping professions as well as to his place in a framework of a multidisciplinary team. I also draw my attention to his professional competencies and personal dispositions which I consider to be crucial for his professional work with clients. Marginally I devote to a description of the health disability, its different types and characteristics. Finally, I define concepts of the early care and the early intervention (support).Further I deal in detail with an Early Care Centre, in particular its characteristics, types and locations of the Early Care Centres in the territory of the Czech Republic, including their financing and grounds in our current legislation. In this context I try to define the role of the special education teacher as an important member of the staff in the performance of the social service the early care. I also pay my attention to the Special Education Centres, which can provide, inter alia, as well as so called the early intervention (support). The early intervention is a difficult task and that is why I included also activities of Arpida Centre in České Budějovice in the theoretical part just with regard to a different way of an implementation of this social service, because they provide it primarily for outpatients. The practical part of the bachelor thesis defines objectives of the research. The main objective is to compare professional competencies of the special education teacher acting in the early care defined in the current legislation of the Czech Republic with a description of his real job. The partial objective is to determine actual experience and opinions of special education teachers working within the early care, respectively the early intervention (support) on the appropriate legislation that addresses that issue. Then there relates to it an effort to try to determine the role or the task of the special education teachers which they receive on basis of their professional work with clients in the context of the early care. Based on the target there are defined research questions: Their specific wording is: Has the special education teacher enough competencies to do his job? More: Where do the special education teachers see the biggest problems in the content of the legislation? What role the special education teacher feels to play in providing his services in the framework of the early care, respectively early intervention? In the practical part I also defined a methodology for data collection, when I chose the qualitative research. Data acquisition was carried out by an interviewing technique with a help of a standardized interview that respondents answered freely without my intervention. In the practical part of my bachelor thesis there I also describe the research group and the terrain. The target groups are: two special education women teachers from the Centre of Early Care in České Budějovice, two special education women teacher from the Special Education Centre at Arpida Centre, than one special education woman teacher from the Special Education Centre at the Kindergarten, Elementary and Secondary School for hearing impaired in České Budějovice and a responsible person for the social service of the early care provided by Arpida Centre in České Budějovice. The research was conducted in workrooms of individual interviewed during the months of March and beginning of April.eng
dc.date.accepted2014-06-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam