Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorKolesárová, Petra
dc.date.accessioned2021-12-03T13:56:50Z
dc.date.available2021-12-03T13:56:50Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21709
dc.description.abstractTéma této bakalářské práce je: ,,Koordinovaná péče o děti s dětskou mozkovou obrnou v Českých Budějovicích." Bakalářská práce má dvě části, v první teoretické části se budu zabývat dětskou mozkovou obrnou, jakožto kombinovaným postižením a možnostmi následné terapie jedinců s touto diagnózou. Dále zde vyzdvihnu důležitost a nezastupitelnost uceleného systému rehabilitace, jakožto prostředku koordinované péče. Na teoretickou část plynule navazuje část praktická, ve které se budu zabývat realizací koordinované péče v rámci Českých Budějovic. Cílem této práce je zjistit jaký je současný stav koordinované péče o děti s dětskou mozkovou obrnou v Českých Budějovicích. Pro naplnění tohoto cíle byla stanovena hlavní výzkumná otázka, která byla pro účely této práce stanovena takto: ,,Jak se v Českých Budějovicích realizuje komplexní koordinovaná péče o děti s dětskou mozkovou obrnou?" Pro účely této práce byly ještě stanoveny dvě dílčí doplňující podotázky, jejichž důležitost vyplynula z výzkumné části této práce. Dílčí podotázky byly stanoveny takto: ,,Jak rodiče dětí s DMO vnímají informace, které jim podali odborníci ohledně léčebné terapie dětí?" ,,Jak rodiče dětí s DMO hodnotí koordinovanou péči v rámci Českých Budějovic a jak vnímají spolupráci mezi odborníky?" Součástí druhé, praktické části byla realizace výzkumu pomocí kvalitativních metod. Výzkum byl realizován na základě polo-standardizovaného hloubkového rozhovoru s rodiči dětí s dětskou mozkovou obrnou. Dítě bylo pro potřeby tohoto výzkumu definováno jako jedinec od 1 roku do 15 let věku (včetně). S ohledem na potřebu získat validní informace byla metoda polo-standardizovaného rozhovoru doplněna o analýzu odborné dokumentace konkrétních dětí. Jako výzkumný soubor byli náhodně vybráni rodiče dětí s již diagnostikovanou dětskou mozkovou obrnou. Rodiče byli požádáni o spolupráci pomocí ,,žádostí", které byly rozmístěny do různých středisek, center a zařízení v rámci Českých Budějovic. Výsledkem této práce jsou kazuistiky jednotlivých dětí, na jejichž podkladě bylo vytvořeno schéma realizace koordinované péče o děti s dětskou mozkovou obrnou v rámci Českých Budějovic. Koordinovaná péče je podle výzkumu v Českých Budějovicích realizována jednak ,,volně", což znamená, že není řízena žádným zařízením (institucí) a dále v institucích, centrech či zařízeních, která jsou zřízena právě za účelem poskytování služeb ve smyslu uceleného systému rehabilitace. Všechny zkoumané děti jsou momentálně v péči centra Arpida, přestože toto centrum není v Českých Budějovicích jediným centrem, které se zaměřuje na komplexní koordinovanou péči o jedince s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením. Z toho výsledku můžeme vyvozovat, že je toto centrum v Českých Budějovicích rodiči s dětmi s dětskou mozkovou obrnou vyhledávaným a často navštěvovaným zařízením. Součástí výsledků této práce je také hodnocení koordinované péče v rámci Českých Budějovic. V závěru práce chci poukázat na celkový význam a nezastupitelnost koordinovaná péče v péči o jedince s dětskou mozkovou obrnou. Koordinovaná péče těmto jedincům umožňuje rozvoj ve všech oblastech a to v maximální možné míře. Vždy však záleží na konkrétním jedinci, na typu a stupni postižení a řadě dalších faktorů, které ve výsledku ovlivní to, zda a do jaké míry se daný jedinec bude v určitých oblastech vyvíjet. Každý jedinec má dány určité možnosti a limity, které bohužel neumí odstranit ani ta nejkoordinovanější péče všech odborníků. Bezesporu však můžeme koordinovanou péči považovat za pomyslný ,,ukazatel" který vede jedince s dětskou mozkovou obrnou po té ,,správné cestě".cze
dc.format80 s.
dc.format80 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDětská mozková obrnacze
dc.subjectkombinované postiženícze
dc.subjectkoordinovaná péčecze
dc.subjectucelený systém rehabilitacecze
dc.subjectterapiecze
dc.subjectVojtova metoda reflexní lokomocecze
dc.subjectcentrum ARPIDAcze
dc.subjectPalsyeng
dc.subjectMulti Handicapeng
dc.subjectCoordinated careeng
dc.subjectCoherent rehabilitation systemeng
dc.subjectTherapyeng
dc.subjectVojta´s method of reflex locomotioneng
dc.subjectARPIDA centereng
dc.titleKoordinovaná péče o děti s dětskou mozkovou obrnou v Českých Budějovicíchcze
dc.title.alternativeCoordinated care for children with cerebral palsy in the Budweiseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38899
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis is: "Coordinated care for children with cerebral palsy in Ceske Budejovice". Thesis is composed from two parts when first theoretical part is focused on cerebral palsy as multi handicap and follow possibilities of treatment for individuals. Furthermore I am going to emphasize an importance and irreplaceability of coherent system of rehabilitation as an instrument of coordinated care. Theoretical part will be fluently followed by practical part dealing with coordinated care in the frame of Ceske Budejovice. The thesis aims to find out current state of coordinated care for children with cerebral palsy in Ceske Budejovice. In order to reach the goal of the thesis research question has been determinate by following: "How is in Ceske Budejovice complex coordinated care for children with cerebral palsy realized?" For purposes of this thesis additional questions have been determinate which importance came from research part of the thesis. Additional questions have been determinate as following: "How parents of children with cerebral palsy perceive informations from specialists regarding treatment therapy of their children?" "How parents of children with cerebral palsy evaluate coordinated care in frame of Ceske Budejovice and how do they perceive cooperation among specialists?" Part of the second part of the thesis was realization of research together with quantitative methods. Research itself was realized based on semi-standardized deep dive with parents of children with cerebral palsy. Question in semi-standardized conversation have been aligned to circles that allowed to flexibly change interpretation of specific questions based on actual needs. Child for purposes of this research has been defined as an individual between 1 to 15 year old. Considering needs to gain valid informations has the method of semi-standardized conversation been supplemented by analysis of scientific documentation of specific children. Parents with children with diagnosis of cerebral palsy have been chosen as a sample of this research. The result of this thesis are casuistries of specific children and based on that there is scheme created for better readability regarding coordinated care in frame of Ceske Budejovice. According research is coordinated care in Ceske Budejovice realized "freely" which means that it is not driven by any institution. According research second form of coordinated care is institutional. That means child is in care of some institution that provides complex coordinated care aligned with coherent system of rehabilitation. Main advantage of those institutions is their complexity. All researched children are currently in care of Arpida center despite it that this is not only one center focused on cooperated care for individual with multi handicap in Ceske Budejovice. Based on that we can say that Arpida center in Ceske Budejovice is most searched and often visited center by parents witch children with cerebral palsy. The part of results of this thesis is also evaluation of coordinated care in frame of Ceske Budejovice. At the end of this thesis I pointed out that despite the most coordinated most complex care all the time cares on individual level of disability and many other factors that directly determine how the development of an individual will be affected. Undoubtedly we can coordinated care take as imaginary index that guides an individual with this kind of disability right direction.eng
dc.date.accepted2014-06-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePeřina, Vladimir


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam