Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorUrbanová, Vlastimila
dc.contributor.authorMaliňáková, Adéla
dc.date.accessioned2021-12-03T13:56:58Z
dc.date.available2021-12-03T13:56:58Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21713
dc.description.abstractÚvod práce nastiňuje pohled na integraci a inkluzi jako na stále častěji používanější pojem, kdy jeho smysluplnost poznávají rodiče postižených dětí každým dnem. Díky současnému trendu začleňovat zdravotně postižené a zdravotně znevýhodněné děti do hlavního vzdělávacího proudu, je potřeba práce asistentů pedagoga nezbytná. Poukazuje na jejich funkci při inkluzi, jež je nesmírně důležitá a z toho důvodu by i jejich znalosti, vědomosti a dovednosti v problematice postižených dětí měly být více než nadprůměrné. Asistent s dítětem probírá školní látku a vysvětluje konkrétní úkoly, stejně tak jako dítěti pomáhá s jeho osobními starostmi. Zmiňuje též názor na správnost, aby absolvent Vysoké školy v pedagogickém směru měl i kompetenci být asistent pedagoga, poněvadž jeho znalosti by měli být dostačující. To ovšem neznamená, že by se neměl dále v problematice vzdělávat a získávat nové informace, naopak. Práce s dětmi je velmi zodpovědná činnost a každý kdo se jí věnuje. by měl mít ambice se znalostně zlepšovat. Bakalářská práce je zaměřena na přehled možností profesní přípravy pedagogických asistentů v aktuální nabídce Jihočeského kraje a mapuje dostupné vzdělávací kurzy i nabídky školských zařízení. Práce je dále rozšířena o celkový přehled nabídky vzdělávacích institucí jednotlivých krajů České republiky a školských zařízení poskytujících doplňující studium nebo celoživotní studium. V teoretické části se práce zaměřuje na upřesnění a vysvětlení pojmu asistent pedagoga, jeho právního výkladu dle zákonů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Určitá část je věnována historickému vývoji profese asistenta pedagoga a upřesňuje jeho pracovní kompetence. Konkretizuje aktuální legislativní vymezení požadovaného vzdělání k výkonu profese asistentů, s rozlišením na přímou pedagogickou činnost ve třídě a na přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích. Vysvětluje také rozdíl pojmů integrace inkluze a pojmů s inkluzí spojených, např. inkluzivní prostředí, inkluzivní škola, nebo inkluzivní vzdělávání. Též konkrétně definuje a seznamuje s jednotlivými vybranými druhy postižení, které se při začleňování postižených dětí nejčastěji objevují. Upřesňuje konkrétní podmínky inkluze pro dané postižení a vhodné přístupy k funkčnímu začlenění. V praktické části pak práce konkrétně mapuje dostupné vzdělávací instituce z Jihočeského kraje, jejich aktuální nabídku, zaměření a požadavky. Dále se věnuje vzdělávacím institucím nabízejících studium pro asistenty pedagoga ve všech krajích po celé České republice, včetně celostátní organizace Národního institutu pro další vzdělávání, který spolupracuje s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR i Eurofondem pro regionální rozvoj. Všech 28 institucí bylo v období od 1.července 2014 do 2. srpna 2014, osloveno formou dotazníku rozeslaných internetovou poštou k upřesnění jejich činnosti a náplně výuky. S vybranými institucemi byl též uskutečněn polostandardizovaný rozhovor k ujasnění informací. Výzkumná část je ukončena jednotlivými rozhovory s vybranými asistenty pedagoga z Jihočeského kraje, působící na Základní i Střední škole, které probíhaly formou polostandardizovaných rozhovorů. Asistenti se vyjadřovali ke svému vzdělání, případným překážkám či perspektivě profese asistenta pedagoga.cze
dc.format63 s. (123 744 znaků)
dc.format63 s. (123 744 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAsistent pedagogacze
dc.subjectPostižené dítěcze
dc.subjectVzdělánícze
dc.subjectInkluzecze
dc.subjectJihočeský krajcze
dc.subjectTeacher´s assistanteng
dc.subjectHandicapped childeng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectInclusioneng
dc.subjectThe region of South Bohemiaeng
dc.titleProfesní příprava a další možnosti vzdělávání asistentů pedagoga na proces integrace a inkluze zdravotně znevýhodněných dětí.cze
dc.title.alternativeProfessional training and other educational opportunities of teaching assistants on the process of integration and inclusion of handicapped childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38906
dc.description.abstract-translatedThe introduction to my thesis outlines the view on the integration and inclusion as increasingly used terms, when their meaningfulness is understood by handicapped children´s parents every day. Thanks to the current trend of integrating disabled and disadvantaged children into mainstream education, the work of teacher´s assistents is necessary. It points out their function in inclusion, which is extremely important and hence their knowlege and skills in the handicapped children´s issue should be more than above average. The assistant tutors the child, explains specific tasks, as well as helps the child with his or her personal problems. The thesis also mentions an opinion on the correctness, so that a pedagogcially oriented university graduate had also the competence to bet he teacher´s assistant, because his or her knowledge should be sufficient. This however does not mean that they should not educate themselves any more, and get new information, that is on the contrary. The work with children is a very responsible activity and whoever does it should have the ambitions to improve their knowledge. This bachelor´s thesis is focused on the overview of options of the teachers´ assistants´professional preparation in the current toplist of the South Bohemia region and it maps the available educational courses and offers of school facilities. The thesis is also enhanced by a general overview offer of educational institutions in individual regions of the Czech Republic and school facilities providing additional education or lifelong study. In the theoretial part the thesis focuses on the clarification and explanation of the term ´teacher´s assistant´, its legal interpretation according to the laws of Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. A certain part is devoted to the historical development of the teacher´s assistant´s proffession, and it specifies their work competence. It specifies the current legislative definition of the required education needed for the proffession of assistants, distinguishing the direct educational activity within the class and indirect educational activity that consists of auxiliary educational work. It also explains the difference between the terms ´integration´ - ´inclusion´ and the terms connected to inclusion, e.g. inclusive environment, inclusive school, or inclusive education. It also defines and introduces the reader to individual types of handicaps that might occur in handicapped children´s integration. It specifies the particular conditions of inclusion for given handicap and suitable attitudes towards a functioning integration. In the practical part the thesis specifically maps out the available educational institutions from the region of South Bohemia, their current offers, focus and requirements. Further on it deals with educational institutions offering the study for teachers´ assistants in all the regions of the Czech Republic, including the national organization of the National institute for further edcuation, which cooperates with the Ministry of Education , Youth and Sports of the Czech Republic and with the Eurofound for regional development. All the institutions were addressed during the period of 1 July 2014 and 2 August 2014, addressed through questionnaires sent by emails to specify their activity and the subject taught. A semi-structured interview took place with chosen institutions to clarify information. The research part is terminated with individual interviews with chosen teachers´ assistants from the region of South Bohemia, working at primary and secondary schools, that took the form of semi-structured interviews. The assistants commented on their education, possible obstacles or the perspective of the teacher´s assistant´s proffession.eng
dc.date.accepted2014-09-23
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJankovský, Jiří


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam