Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Veronika
dc.contributor.authorNohavová, Lenka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:57:02Z
dc.date.available2021-12-03T13:57:02Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21715
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje tématu Stimulace smyslového vnímání u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Teoretická část bakalářské práce je členěna do čtyř kapitol. První kapitola je zaměřena na jedince se zrakovým postižením, vývojem dítěte v předškolním věku se zabývá druhá kapitola, další kapitola se věnuje předškolnímu vzdělávání dětí se zrakovým postižením a poslední kapitola se zabývá smyslovým vnímáním u těchto dětí. Hlavním cílem mé bakalářské práce je rozpracovat již stávající část školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro předškolní vzdělávání Mateřské školy pro zrakově postižené zaměřenou na smyslové vnímání a vytvořit výukovou pomůcku. Dílčím cílem této bakalářské práce je zjistit prostřednictvím rozhovoru s pedagogy, jakou část ŠVP v oblasti smyslové výchovy je vhodné rozpracovat. Druhým dílčím cílem je vyrobit výukovou pomůcku, která bude přínosem pro rozvoj smyslového vnímání u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Třetím dílčím cílem je ověřit výukový materiál v praxi. V souladu se stanovenými cíli jsou zvoleny tři výzkumné otázky. K dosažení stanovených cílů jsou ke zpracování bakalářské práce využity techniky kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat v praktické části této práce je použita metoda polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy. Na základě zjištěných informací z rozhovorů se dále odvíjelo výzkumné šetření. Další použitá metoda je metoda sekundární analýzy osobní dokumentace vybraných dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Poslední metoda využitá při výzkumném šetření je metoda zúčastněného pozorování a přímé práce s dětmi se zrakovým postižením. Vzhledem k dílčím cílům byly vytvořeny kategorie pozorování. Výzkumné šetření probíhalo v období od ledna do konce měsíce března roku 2014 v Mateřské škole pro zrakově postižené v Českých Budějovicích. Cílovou skupinu, která je předmětem zkoumání, tvoří pedagogové a děti se zrakovým postižením v předškolním věku. Výsledkem mé bakalářské práce jsou dvě vlastnoručně vyrobené výukové pomůcky zaměřené na rozvoj hmatového vnímání. Na základě pozorování bylo zjištěno, že obě dvě pomůcky rozvíjí stanovené kategorie pozorování. Vytvořené pomůcky přispívají u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku k rozvoji nejen hmatového vnímání, ale také jemné motoriky, řeči a komunikace, zrakového vnímání, paměti a myšlení. První pomůcka také podporuje rozvoj matematických představ a druhá rozvoj představ o lidském těle. Výsledky výzkumného šetření poukazují na to, že obě dvě pomůcky byly pro děti přínosné. Děti se při práci s pomůckami učí pracovat systematicky, dokončovat činnosti, samostatně se rozhodovat. Při práci s první pomůckou se učí spoléhat na svůj hmat, rozvíjí si slovní zásobu, trénují geometrické tvary a počítání. Při práci s druhou pomůckou se učí hmatem rozeznat různé druhy materiálů a povrchů, rozvíjí si slovní zásobu, zrakem rozeznávají barvy, získávají představu o lidském těle, trénují skládání těla z jednotlivých částí. Na základě pozorování je možné říci, že je práce dětí s výukovou pomůckou ovlivněna několika faktory. Jak bylo zjištěno, na výkon dětí má vliv pozornost, pracovní prostředí, dostatek času na práci, opakování a shrnování činností, denní doba a bdělost dítěte, motivace a zájem dítěte. Aktuálně je na trhu poměrně velké množství pomůcek, které podporují rozvoj hmatového vnímání. Všechny nabízené pomůcky ale nejsou vždy vhodné pro dítě s různým zrakovým postižením. Mým cílem bylo vyrobit takovou pomůcku, která je svým způsobem originální a splňuje všechna potřebná kritéria.cze
dc.format127 s. (102 071 znaků)
dc.format127 s. (102 071 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzrakové postiženícze
dc.subjectdítě se zrakovým postiženímcze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectsmyslové vnímánícze
dc.subjectvýuková pomůckacze
dc.subjectvisual impairmenteng
dc.subjectchild with visual impairmenteng
dc.subjectpreschool ageeng
dc.subjectsensory perceptioneng
dc.subjecteducational aideng
dc.titleVýznam stimulace smyslového vnímání u dětí se zrakovým postižením v předškolním věkucze
dc.title.alternativeThe importance of stimulation of sensory perception by preschool-aged children with visual impairmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38910
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis engages in the topic "Stimulation of sense perception for sight-impaired children at preschool age". The theoretical section of the bachelor thesis is divided into four chapters. The first chapter focuses on the sight-impaired individual, the second chapter deals with the development of a preschool-aged child, the next chapter is concerned with the preschool education of sight-impaired children and the last chapter focuses on sense perception for those children. The main aim of my bachelor thesis is to augment the already existing School Education Program (SEP) for preschool education at nursery schools for the sight-impaired focussing on sense perception and to create educational aids. A constituent aim of this bachelor thesis is to determine through interviews with educators what section of SEP in the area of sensory education is suitable for augmentation. The second constituent aim is to produce educational aids, which will be a benefit for the development of sense perception for sight-impaired children at preschool age. The third constituent aim is to test the educational material in practice. In accordance with these stated aims there are three selected research questions. To achieve the stated aims for the completion of the bachelor thesis, qualitative research techniques were employed. For the collection of data in the practical section of this thesis semi-formal interviews with educators were used. On the basis of information ascertained from interviews further inquiries ensued. An additional method used was the secondary analysis of personal documentation of selected sight-impaired children at preschool age. The final method used during the research inquiries was participant observation and direct work with the sight-impaired children. With regards to the constituent aims observational categories were created. The research inquiries occurred in the period from January to the end of March 2014 in the Nursery School for the Sight-Impaired in České Budějovice. The target group, which was the research subject, was comprised of educators and sight-impaired children at preschool age. The results of my bachelor thesis are two personally devised educational aids focused on the development of touch perception. On the basis of observation it was determined that both aids expanded the stated observational categories. For the sight-impaired children, the devised aids contributed to the development not only of touch perception but also fine motor skills, speech and communication, sight perception, memory and thinking. The fist aid also supported the development of mathematical concepts and the second supported the development of concepts about the human body. The results of the research inquiry indicate that both aids were beneficial for the children. The children learned to work systematically during class, complete activities and make independent decisions. In class with the first aid they learned to rely on their own sense of touch, develop their vocabulary, and recognize geometrical figures and count. In class with the second aid they learned to distinguish different types of material and surfaces through touch, develop their vocabulary, distinguish colours by sight, gain an idea of the human body, and assemble a human body from individual parts. Based on observations, it is possible to say that the work of children with educational aid depends on several factors. It was found that the performance of children is affected by attention; environment in which they work; sufficient time to work; repeating and summarizing activities; daytime and the child alertness; motivation and the child interest. Currently on the market there is quite a large number of aids, which support the development of touch perception. Every offered aid, however, is not always suitable for different sight-impaired children. My aim was to produce an aid which was in some way original and which met all the necessary criteria.eng
dc.date.accepted2014-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam